کد خبر: 1197019
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
در پی خروج روسیه از معاهده نیرو‌های مسلح متعارف در اروپا، سازمان ناتو نیز این معاهده را به حالت تعلیق در می‌آورد.

جوان آنلاین: گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرز‌های روسیه که دو بار در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ به وقوع پیوست در نهایت با واکنش تند مسکو در سال ۲۰۰۸ مواجه شده و اوکراین و گرجستان در نهایت موفق به عضویت در این ائتلاف نظامی نشدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ نیز روسیه کوشیده است همگام با تحریم‌های غرب روابط خود را با این کشور‌ها کاهش دهد. خروج از معاهده نیرو‌های مسلح متعارف در اروپا یکی از اقدامات مسکو در این رابطه بود.

به گزارش تله تریدر، سازمان ناتو امروز (سه شنبه) اعلام کرد درپی خروج روسیه از معاهده نیرو‌های مسلح متعارف در اروپا، این ائتلاف نظامی اجرای این معاهده را تا هر زمانی که نیاز باشد به حال تعلیق درخواهد آورد.

معاهده نیرو‌های مسلح متعارف در اروپا در سال ۱۹۹۰ و یک سال پس از فروپاشی دیوار برلین به امضای ۲۲ کشور شامل ۱۶ کشور عضو ناتو رسیده و ۲ سال پس از آن به تصویب نهایی رسید. این معاهده به دنبال محدود کردن تسلیحات نظامی متعارف در اروپا پس از پایان جنگ سرد بود. روسیه در ماه ژوئن از این پیمان به دلیل حمایت‌های غرب از اوکراین خارج شده بود.

در بیانیه ناتو در این زمینه آمده است: روسیه در حال ادامه دادن به بی توجهی به توافقات کنترل تسلیحات از جمله اصول بنیادین متقابل، شفافیت، انطباق، راستی آزمایی و موافقت کشور میزبان است و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را تضعیف می‌کند.

روسیه گرچه اجرای این معاهده را در سال ۲۰۰۷ به حال تعلیق درآورده بود، اما جنگ اوکراین به طور رسمی مسکو را در مسیر خروج از این معاهده قرار داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار