کد خبر: 1190569
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
نکاتی در مورد پرونده قضایی جدید علیه ترامپ
طرح اتهامات جدید دادستان نیویورک علیه ترامپ حاکی از این است که ادعا‌های دور و دراز ترامپ و نزدیکان وی در مورد هوش تجاری بالای وی، صرفا لاف زنی بوده است و او با طرح این قبیل ادعا‌های دروغین توانسته رای میلیون‌ها آمریکایی را به سمت خود جلب کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از جهان نیوز، ظاهرا جنجال‌های "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا و عضو حزب جمهوریخواه این کشور تمامی ندارد. در این راستا، به تازگی دادستان شهر نیویورک در اقدامی به همراه تیم قضایی خود، پرونده قضایی را علیه ترامپ مطرح کرده اند که در قالب آن، ترامپ به دروغگویی در مورد دارایی‌های خود و فریب دادن نهاد‌های بانکی و بیمه‌ای در آمریکا، متهم شده است.

اتهامی که در قالب آن، جدای از ترامپ، پایِ دو تن از پسران وی و همچنین نهاد موسوم به "سازمان ترامپ" نیز در میان است. دادستان نیویورک اعلام کرده که شواهد متقنی مبنی بر مجرم بودن ترامپ در اختیار دارد و وی سعی دارد تا ترامپ را با جریمه ۲۵۰ میلیون دلاری رو به رو کند و ممنوعیت هرگونه فعالیت تجاری وی در نیویورک را نیز سبب شود. با این حال، ترامپ همچون همیشه، رو به جنجال آورده و دادستان شهر نیویورک را "دیوانه" خطاب کرده و نظام قضایی آمریکا را نیز "فاسد" توصیف کرده است.

نظام قضایی که به زعم ترامپ، صرفا اهداف پنهان انتخاباتی به نفع دموکرات‌ها را دنبال می‌کند و به دنبال حذف ترامپ از گردونه رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ آمریکا است. با این همه، پرونده قضایی که به تازگی علیه ترامپ مطرح شده، حامل پیام‌ها و نکات مهمی است که واکاوی و خوانش دقیق ابعاد مختلف آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا، به طور خاص می‌توان به ۳ نکته مهم در این زمینه اشاره کرد.

یک: نابغه‌ای که توزرد از کار درآمد!
ترامپ در بحبوحه کارازر انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۵، مدام تاکید داشت تا خود را به عنوان یک تاجر موفق که توانسته ثروتی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار خلق کند، معرفی کند. البته که او همچنان نیز ادعا‌هایی از این دست دارد و بر همین اساس سعی داشته خود را به مثابه بهترین گزینه برای شهروندان آمریکایی جهت تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا معرفی کند.

با این حال، طرح اتهامات جدیدِ دادستان نیویورک علیه ترامپ حاکی از این است که ادعا‌های دور و دراز ترامپ و نزدیکان وی در مورد هوش تجاری بالای وی صرفا لاف زنی بوده است و او با طرح این قبیل ادعا‌های دروغین توانسته، رای میلیون‌ها آمریکایی را به سمت خود جلب کند و خود را به مثابه حلال مشکلات آن‌ها معرفی کند. به بیان ساده تر، نابغه ساختگی دیروز آمریکا، اکنون دستِ خود را رو شده می‌بیند و درست به همین دلیل هم دیدیم که در جریان حضورش در دادگاه نیویورک، چهره‌ای برافروخته و عصبانی داشت.

در واقع، او شاید هر اتهامی از فساد جنسی اش تا عدم رعایت پروتکل‌های امنیتی و حفاظتی در نگهداری از اسناد محرمانه دولت آمریکا و یا مداخله منفی جهت تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را بپذیرد، با این حال، نمی‌تواند بپذیرد که گزاره‌ای که او سال هاست شخصیت سیاسی خود را بر آن بنا کرده و در قالب آن تاکید داشته که یک تاجر نابغه است، به این سادگی فرو بریزد و آبرو‌بری گسترده‌ای را برای وی رقم بزند.

دو: جولان یک کلاهبردار بزرگ در عرصه سیاسی آمریکا
دونالد ترامپ به مدت ۴ سال رئیس جمهور آمریکا بوده و البته که در شرایط کنونی نیز به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، گزینه اصلی حزب جمهوریخواه جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا است. در این شرایط، این فرد، مجموعه‌ای از اتهامات قضایی و کیفری نظیر فساد جنسی، مداخله غیرقانونی در روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، عدم رعایت پروتکل‌های امنیتی دولت آمریکا، و در عین حال، دروغگویی در مورد ثروت و دارایی‌های شخصی اش و کسب منافع اقتصادی و سیاسی از این مساله را در پرونده خود دارد.

البته که این‌ها تنها چند نمونه از اتهامات قضایی هستند که علیه ترامپ مطرح شده و در حال پیگیری قضایی هستند و پرونده وی در این زمینه قطورتر از این حرف‌ها است. در این شرایط، هیچ بیراه نیست اگر بگوییم یک کلاهبردار اکنون یکی از شانس‌های اصلی کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ است. مساله‌ای که حقیقتا یک فاجعه بزرگ برای گزاره متوهمانه و ادعایی دموکراسی آمریکایی است و نشان از آن دارد که آمریکا حقیقتا در سراشیبی زوال و سقوط قرار گرفته است. البته که گزینه‌های معتبر و خوبی نیز جهت تقابل با این فرد در آمریکا در شرایط کنونی و به ویژه در حزب جمهوریخواه وجود ندارد.

سه: احیای گفتمان آتش و خشمِ ترامپ!
ترامپ در سال‌های گذشته به خوبی نشان داده که هیچ تعهدی به دموکراسی و یا منافع ملی آمریکا ندارد و همچون یک سیاستمدار پوپولیست صرفا منافع خود را می‌شناسد و در این رابطه حاضر به قربانی کردن حامیان و حتی کشورش آمریکا است. در این راستا، همزمان با طرح اتهامات جدید علیه ترامپ، انتظار می‌رود که وی از نفوذ بالای خود در حزب جمهوریخواه استفاده کند و برای دموکرات‌ها که وی می‌پندارد در پسِ تمامی اقدامات قضایی علیه او هستند ایجاد چالش کند.

در این رابطه، به طور خاص بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که برکناری اخیر کوین مک کارتی رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، با همکاری و کنشگری فعال پشت پرده ترامپ و با اقدام میدانی ۸ سیاستمدار ترامپیست و تندروی حزب جمهوریخواه در مجلس مذکور به وقوع پیوسته است.

در واقع، تحلیلگران بر این باورند که ترامپ به صورت ضمنی از مک کارتی به دلیل همراهی اش با دولت بایدن در جلوگیری از تعطیل شدن دولت آمریکا انتقام گرفته و نخستین برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حین خدمت در کل تاریخ آمریکا را رقم زده است. از این رو، باید انتظار داشت که بر شدت تحرکات پیدا و پنهان ترامپ جهت منحرف سازی توجه افکار عمومی از طرح اتهامات قضایی علیه او افزوده شود و هسته‌های بحران زای تازه‌ای در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی آمریکا فعال شوند.

معادله‌ای که در کلیت خود روز‌های تاریک و مملو از جنجال و تنش را برای آمریکا در ادامه راه نوید می‌دهد و بیش از پیش این گفته فوکویاما که آمریکای کنونی شبیه به ساختمانی زیبا است که از درون توسط موریانه‌ها خورده شده و هر لحظه امکان فروپاشی آن می‌رود را پیش چشم افکار عمومی آمریکا و جهان قرار خواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار