کد خبر: 1190424
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
در پی عملیات گروه‌های مقاومت غزه در اراضی اشغالی، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با فشار جدیدی برای انتخاب رئیس جدید کنگره مواجه هستند.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از تسنیم، در پی عملیات گروه‌های مقاومت غزه در اراضی اشغالی، و وعده جو بایدن برای ارسال فوری کمک‌های نظامی به اسرائیل، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با فشار جدیدی برای انتخاب رئیس جدید کنگره مواجه هستند.

براساس این گزارش، برخی جمهوری خواهان از جمله جیم جردن یکی از نامزد‌های اصلی ریاست کنگره، از قانون گذاران کنگره خواست تا در مورد حل این موضوع پیچیده (تصویب بودجه فدرال برای سال مالی جدید) به توافق برسند.

پس از برکناری تاریخی کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رای مثبت هم حزبی‌های خودش، «استیو اسکالیس» مرد شماره ۲ جمهوری خواهان در کنگره و «جیم جردن» رهبر جناح محافظه کار کنگره، در حال حاضر در رقابتی دو سویه برای رسیدن به سمت ریاست کنگره هستند.

تصمیم به این رأی گیری تاریخی پس از آن گرفته شد که به گفته منتقدانش، مک‌کارتی با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همکاری کرده بود.

جمهوری خواهان باید روز چهارشنبه در جریان یک نشست پشت در‌های بسته، رئیس کنگره را انتخاب کنند گرچه ممکن است انتخاب یک نامزد برای آن‌ها اندکی زمان ببرد. تا روز جمعه، اسکالیس و جردن هر دو مورد تایید ده‌ها نماینده از بین ۲۲۱ نماینده جمهوری خواه برای کسب ریاست کنگره بودند.

علاوه بر این انتظار می‌رود «کوین هرن» رئیس کمیته مطالعاتی جمهوری خواهان محافظه کار نامزد کسب ریاست کنگره شود.

پس از برکناری کوین مک کارتی، پاتریک مک هنری به عنوان جانشین موقت وی معرفی شد.

مت گیتز که آغازگر حرکت برکناری مک کارتی بود، در گفتگو با ان بی سی، ضمن کم اهمیت جلوه دادن تاثیر انتخاب رئیس جدید کنگره بر نیاز‌های امنیتی اسرائیل، اظهار کرد واشنگتن می‌تواند به درخواست‌های این رژیم برای تامین تسلیحاتی پاسخ دهد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که کمک اضافی برای ارتش اسرائیل در راه است و کمک‌های بیشتر در روز‌های آینده خواهد رسید.

بر اساس برخی از گزارش‌ها ناو گروه ضربت ارتش آمریکا یواس‌اس جرالد فورد به دنبال عملیات بی‌سابقه حماس به اسرائیل، به سمت شرق مدیترانه حرکت خواهد کرد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: واشنگتن به سرعت تجهیزات نظامی اضافی از جمله مهمات جنگنده به ارتش اسرائیل عرضه خواهد کرد. اولین محموله امروز آمریکا را ترک می‌کند و در روز‌های آینده خواهد رسید.

در همین حال کریس کریستی نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ در این باره گفت: اقدام برخی هم حزبی‌های من در برکناری مک کارتی کاملا غیرمسئولانه بود. آن‌ها حتی در حال حاضر نیز پرتو‌های روشن تری را بر غیرمسئولانه بودن نداشتن رئیس در کنگره، تحمیل کرده اند.

شنبه این هفته (۱۵ مهرماه) گروه‌های مقاومت غزه عملیاتی موسوم به طوفان الاقصی را در دفاع از مسجد الاقصی در برابر اقدامات و یورش‌های صهیونیست‌ها آغاز کردند که طی آن مقاومت توانست به داخل اراضی ۱۹۴۸ نفوذ کند. این عملیات ترکیبی از عملیات زمینی، هوایی، دریایی و موشکی بود و بنا به اذعان صهیونیست‌ها و ناظران، بی‌سابقه‌ترین عملیات ضد اسرائیلی در طول تاریخ اشغال اراضی فلسطین در هفت دهه گذشته بود.

در نتیجه این عملیات بنا به آمار رسمی تاکنون ۷۰۰ نفر از نظامیان و غیرنظامیان صهیونیست در اراضی داخلی فلسطین کشته شده‌اند و بیش از دو هزار نفر نیز زخمی شدن و صد‌ها تن دیگر به اسارت در آمده‌اند. رژیم اسرائیل در واکنش به این عملیات، دیوانه وار غزه را از زمین و آسمان هدف قرار داد که در اثر آن تاکنون، ۴۶۵ بنا به آمار وزارت بهداشت غزه شهید شده و صد‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. در میان این ۴۶۵ نفر، ۷۸ کودک و ۴۶ زن وجود دارند.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در پی عملیات روز شنبه گروه‌های فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی که صد‌ها کشته برجای گذاشت، در یک مصاحبه اعلام کرد که ممکن است چندین آمریکایی در میان کشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که آمریکا هیچ شواهدی ندارد که ایران پشت عملیات حماس علیه اسرائیل باشد.

وی در خصوص انگیزه پشت عملیات مقاومت فلسطین نیز اظهار داشت که اخلال در عادی سازی بالقوه روابط بین اسرائیل و عربستان می‌تواند بخشی از انگیزه برای حملات اخیر حماس به اسرائیل باشد.

بلینکن در مصاحبه خود همچنین از ارائه کمک‌های جدید به رژیم صهیونیستی خبر داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار