کد خبر: 1187576
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
آمریکا به دنبال افزایش فشار‌های تحریم علیه کشورمان است، اما هم کشور‌های مهم جهان مخالف این رویکرد کاخ سفید هستند و هم دولت سیزدهم در خنثی سازی تحریم‌ها اهتمام جدی دارد.

اختصاصی جوان آنلاین، تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه برخی از کشور‌ها همچون کوبا، ایران، کره‌ی شمالی و ونزوئلا در تامین سریع هدف اصلی کاخ سفید، یعنی تغییرات سیاسی هولناک و ازهم پاشیدگی کشورها، موفق نبوده است بلکه به مرور زمان، به تقویت همبستگی میان کشور‌های هدف تحریم منجر شد؛ بنابراین سیاستمداران آمریکایی باید به این واقعیت اساسی توجه کنند که: گاهی اوقات تحریم‌ها کارآیی ندارند و به نتیجه مطلوب نمی‌رسند و در بسیاری از موارد هم، فعالانه منافع آمریکا را تضعیف می‌کنند.
درهمین راستا، سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد کشورش با اقدام وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر قراردادن نام افراد و شرکت‌های چینی در فهرست تحریم‌ها بخاطر همکاری با ایران، به شدت مخالف است.
این سخنگو وزارت بازرگانی چین تحریم‌های آمریکا را اقدامی یکجانبه دانست که ناقض مقررات تجارت بین المللی است و خواستار لغو فوری این تحریم‌ها شد.
وی تاکید کرد که چین اقدامات لازم در برابر تحریم‌های آمریکا را برای محافظت از حقوق و منافع مشروع خود انجام خواهد داد.
به گفته این سخنگوی وزارت بازرگانی چین، وزارت خزانه داری امریکا نام برخی افراد و شرکت‌های چینی را به بهانه "به اصطلاح" ارتباط آن‌ها با فعالیت‌های ایران در حوزه ساخت پهپاد در فهرست تحریم قرار داده است.
چین پیشتر نیز بار‌ها تحریم‌های آمریکا علیه کشور‌ها را به عنوان یک اقدام یکجانبه و غیرقانونی که با هدف تحت فشار قرار دادن کشور‌های مختلف اعمال می‌شود، غیرقانونی دانسته و تاکید دارد که آمریکا از ابزار تحریم سوء استفاده می‌کند.
اما دولت جو بایدن بدون توجه به هشدار‌های جهانی، محدودیت‌های تجاری جدیدی را بر ۱۱ شرکت چینی و پنج شرکت روسی اعمال کرد و برخی از آن‌ها را به تامین قطعات ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین برای اقدامات نظامی روسیه در اوکراین متهم کرد.
رویترز گزارش داد؛ آمریکا مدعی است که ۹ مورد از این شرکت‌ها از جمله شرکت چینی ایژیا-پسفیک لینکز ال‌تی‌دی (Asia Pacific Links Ltd) و شرکت روسی اس‌ام‌تی-آی‌لاجیک (SMT-iLogic) ظاهرا در طرحی برای تأمین قطعات هواپیما‌های بدون سرنشین برای اداره اطلاعات اصلی ستاد کل روسیه (GRU) دست داشتند و این در حالیست که واشنگتن قبلا «مرکز فناوری ویژه» را در لیست سیاه قرار داده بود.

افزایش صادرات ایران
البته درخصوص تحریم علیه ایران، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این به رویترز گفت: ایالات متحده به اجرای تحریم‌ها علیه صنایع نفت و پتروشیمی ایران ادامه می‌دهد و فرار از تحریم‌ها برای ایران پرهزینه بوده است. شرکت‌های دولتی چین واردات و پالایش نفت ایران را از سر نگرفته‌اند، زیرا تحریم‌های آمریکا و تهدید تحریم‌های ثانویه همچنان یک عامل بازدارنده است.

رویترز افزود: پکن مدت‌هاست که ضمن مخالفت با این سیاست واشنگتن، خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شده است. ایران حدود دو میلیون بشکه در روز نفت خام و همچنین میعانات و محصولات مرتبط دیگر صادر می‌کند. به گفته منابع آگاه، تهران تولید خود را تا نزدیک به ۳.۶ میلیون بشکه در روز، یا نزدیک به حداکثر حدود چهار میلیون بشکه در روز افزایش داده است. تحلیلگران می‌گویند که گام‌های محدود ایران برای کاهش سرعت تولید اورانیوم نزدیک به تسلیحات ممکن است به کاهش تنش با آمریکا کمک کند، اما هیچ پیشرفت قابل توجهی به سمت توافق هسته‌ای گسترده‌تر قبل از انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده وجود ندارد.

گزارش رویترز در حالی منتشر شده که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد: بازار جهانی نفت در زمستان با کسری شدید مواجه خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، کاهش تولیدی که عربستان و روسیه تا پایان سال ٢٠٢٣ تمدید کردند به معنای کسری قابل‌توجه بازار در سه‌ماهه چهارم خواهد بود. در همین حال، قیمت نفت برنت بااندکی افزایش، به بیش از ۹۳.۵ دلار رسید.
بانک‌های آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت تا قبل از شروع سال ۲۰۲۴ (اوایل دی ماه امسال)، به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار خواهد رسید.
در این بین، دولت سیزدهم برای خنثی سازی تحریم‌ها اهتمام ویژه‌ای دارد، تاجاییکه توجه به توانمندی‌های داخلی و گسترش عضویت در نهاد‌های بین المللی را راهبرد خود قرار داده است که به عنوان نمونه این بی اثری تحریم را در راه اندازی فاز ۱۱ گاز پارس جنوبی می‌توان به وضوح دید که با تکیه بر توان داخلی توانستیم به این موفقیت ارزشمند دست پیدا کنیم.
همچنین عضویت در گروه بریکس متشکل از برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه، چین و هند، هندسه جدید جهانی را پدیدار کرد و برگه برنده دیگری برای بی اثرکردن تحریم‌ها شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار