پایان تعطیلات تابستانی و نواخته شدن زنگ مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی، سوت سنگین شدن بیش از پیش ترافیک در خیابانها و معابر کلانشهرها را بار دیگر به صدا درآورد تا گرههای ترافیکی همچنان کور باقی بماند.
دور تازه ترافیک کلانشهرها، خصوصاً ترافیکهای سنگین پایتخت از اول مهرماه هر سال و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاهها سنگینتر از هر زمان دیگری شروع میشود و با نزدیک شدن به فصل سرد سال، دامنه آسیبهای آن با چیره شدن آلودگی هوا سلامت جسم و روان شهروندان را در معرض خطر قرار میدهد. بهزعم تلاشهای صورت گرفته مدیران شهری برای گسترش حمل و نقل عمومی، افزایش لحظهای جمعیت پایتخت و افزایش خودروهای تازه در چرخه ترافیک نشان میدهد برقرار کردن موازنه بین ابزارهایی که منجر به سختتر شدن ترافیک میشود با دشواریهای بسیاری همراه است، از همینرو مصائب آن بیش از هر سازمان و نهاد دیگری متوجه پلیس خواهد شد که در آخرین نقطه این چرخه قرار دارد. بنابراین در چنین وضعیتی از مأمور پلیس که به صورت شبانهروزی کف خیابان میان آلودگیهای هوا و صوتی گرفتار میشود، کاری ساخته نیست.
آنگونه که رئیس پلیس راهور تهران تأکید دارد در حال حاضر در پایتخت ۵/۴ میلیون خودرو تردد میکنند و بالای ۲۱ میلیون سفر ثبت شده است، وقتی هم که مراکز آموزشی بازگشایی میشود، شرایط کاملاً متفاوت و میانگین سفر در طول روز ۲۵ تا ۳۰ درصد اضافه میشود. براساس گزارش پلیس در پایتخت ۴ هزار و ۵۰۰ مدرسه وجود دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز در این مراکز تحصیل میکنند که ترافیک ابتدای صبح و همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی و ادارات و هنگام تعطیلی آنها بیشتر میشود. به باور پلیس برای حل این معضل، راهکار تکنسخهای وجود ندارد و هنوز استفاده از حمل و نقل عمومی به جای استفاده از وسیله شخصی تنها راه فرار از ترافیک اعلام میشود. اجرای شناورسازی ساعت کاری ادارات که سال گذشته هم مورد توجه پلیس قرار گرفت در سال جدید هم عملی شده است.
طرح شناورسازی ساعت کاری ادارهها و مدارس از سال گذشته اجرا شد، آنگونه هم که استانداری تهران خبر داده از ابتدای مهرماه براساس ابلاغ تصویب نامه هیئت وزیران، ساعت کاری رسمی ادارات و واحدهای ستادی و استانی و مدارس و انتظامی و نظامی اعلام شده است، بهطوریکه دستگاههای اجرایی مستقر در تهران ساعت کاری خود را از ۱۸ شهریور به صورت شناور و از ساعت ۷ تا ۹ صبح آغاز کردهاند و واحدهای استانی و شهرستانی نیز اعلام کردند از ساعت ۷ صبح خدمات خود را ارائه خواهند داد. در مورد ساعت کاری مدارس نیز مقاطع متوسطه ساعت ۷:۳۰ صبح و مقاطع ابتدایی ساعت ۸ صبح شروع به فعالیت خواهند کرد. کارکنان زن هم که سرپرست خانواده هستند یا والدین شاغل در دستگاههای ستادی استانی و شهرستانی از مزیت شناورسازی ساعت کاری استفاده خواهند کرد.
اقبال عمومی به استفاده از خودروهای شخصی عمدهترین دلیل سنگینی ترافیک است که در حال حاضر این موضوع به فرهنگ عمومی تبدیل شده است و تلاش برای استفاده از آن بیشتر هم میشود. نابسامانی حمل و نقل عمومی و آسیبهایی که از مجرای آن متوجه استفادهکنندگان میشود، عمدهترین دلیل اقبال کاربران ترافیک به استفاده از خودروهای شخصی است، بهطوریکه ترجیح شهروندان این است ساعتها داخل خودروی خود در ترافیک معطل بمانند، اما از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
آنگونه که پلیس اعلام کرده است، هر شهروند تهرانی ۳۰۰ ساعت از عمر سالانهاش را که معادل ۵/۱۲ روز است در ترافیک تلف میکند که بخشی از این زمان صرف سوخت شدن زمان در ترافیک مدارس و مراکز دانشگاهی میشود. کاهش احساس امنیت در جامعه بسیاری از خانوادهها را مصمم کرده است یا از سرویس مدارس استفاده کنند یا به دلیل گرانی سرویس مدارس با خودروی شخصی خودشان وارد ترافیک شوند. بنابراین مدیریت ترافیک ابعادی بسیار دارد که بدون در نظر گرفتن ابعاد مؤثر در آن، نه تنها عبور از آن امکانپذیر نیست، بلکه هر روز بر دامنه آسیبهای آن اضافه خواهد شد.