کد خبر: 1186862
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
رئیس فدراسیون فوتبال گفت که دارایی‌های بلوکه‌شده فوتبال ایران در رده ملی و باشگاهی در فدراسیون جهانی ۲۸میلیون دلار است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی تاج درباره دیدار رئیس جمهور با اینفانتینو گفت: فیفا رکن اصلی اداره فوتبال در جهان است. معمولاً بین رئیس فیفا با مسئولان سیاسی ارتباط وجود دارد و بخش‌های اداری آن توسعه فوتبال را دنبال می‌کنند. ملاقاتی که اینفانتینو با رئیس جمهور داشت، از قبل پیش‌بینی شده بود و طرفین اظهار علاقه کرده بودند که این مهم صورت بگیرد. وقتی توسعه فوتبال وظیفه اصلی‌ فیفاست ملاقات و صحبت با رؤسای محترم جمهور به‌ویژه رئیس جمهور کشورمان می‌تواند خیلی مؤثر باشد چرا که وقتی صحبت از فوتبال می‌شود،  برای توسعه ما نیاز به برق، آب و زمین و اسپانسر داریم که در اختیار مقام اجرایی کشور است. ارزیابی ما از این ملاقات‌ها فوق‌العاده مثبت است.

وی درباره مهمترین موضوع صحبت بین رئیس جمهور و اینفانتینو گفت: فیفا برای پول پشتیبانی می‌کند ولی مسئله پول ما در حساب فیفا مشکل بانک‌هاست نه فیفا، چون ارگان ارسال‌کننده بانک است. سوئیفت کد ما بسته است و شکل دیگر ارسال پول هم از طریق فیفا امکان نداشته است، موارد کمک به افراد ثالث هم بسته بود و این مسئله مورد اعتراض فدراسیون فوتبال قرار گرفت. در بخشی از صحبت‌های رئیس‌جمهور با رئیس فیفا اشاره شده بود که فیفا وقتی سیاست را از جدا می‌داند خودش هم باید مواظب دخالت سیاسیون در فیفا باشد. بلوکه شدن پول یک کشور اساساً یک کار سیاسی است و فوتبالی نیست.

تاج ادامه داد: رئیس فیفا در صحبتی که داشت برنامه‌ریزی کرده است که 2 آبان 1402 نشستی در پاریس برگزار شود تا درباره مسائل و فرصت‌ها در این زمینه بحث جدی شود البته اگر تا آن تاریخ مشکل حل نشود. رئیس فیفا گفته است که "ما کارگاه تبادل اطلاعات اروپا و آسیا در روزهای 11 و 12 مهرماه در تاشکند برگزار می‌کنیم."، ایران هم در سطح گسترده‌ای در آن شرکت خواهد کرد و در هر دوی این نشست‌ها درباره پول بلوکه‌شده ما صحبت خواهد شد.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که "رئیس فیفا هم از فوتبال ایران و رئیس جمهور خواسته‌ای داشت؟" تصریح کرد: می‌دانید که اداره فوتبال الزاماتی دارد و الزامات آن بحث استفاده از همه بخش‌ها در ورزشگاه‌ها بود، خوشبختانه حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال صورت گرفته است و بر ادامه فعالیت در این زمینه تأکید شده است، قول‌هایی هم داده شده است و الآن این کار در بعضی از ورزشگاه‌ها انجام می‌شود و خود ما هم امیدواریم که در همه ورزشگاه‌ها این اتفاق بیفتد.

تاج که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: موضوع دیگر مدنظر فیفا مسئله VAR است و این‌که فیفا خودش کمک‌هایی را به فدراسیون داشته است که جای تشکر دارد و برای ما مهم است. 2،3 سالی است که پروژه فوروارد که پروژه کمک به کشورهای عضو است فرمت اصلی‌اش پر نشده است و به‌دلایلی فدراسیون این کار را نکرده بود، به اینفانتینو گفتیم این 2 سالی که اتفاق نیفتاده است، باید پولش به حساب فدراسیون واریز شود، چون 2 طرح از ما خواستند که یک طرح ما زمین چمن شماره یک ماست و طرح دوم ساخت ساختمان اداری فدراسیون است که قبلاً هم پولی بابت آن گرفته بودیم.

وی در واکنش به این موضوع که فیفا برای جابه‌جایی این پول‌ها مشکل ندارد، عنوان کرد: این پول‌ها فقط در حساب ما می‌نشیند و جزو پول‌های بلوکه‌شده محسوب می‌شود، این موضوع خودش خوب است و ما 4 میلیون دلاری توانستیم بابت 2 پروژه فورواردمان بگیریم. فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی در زمان حاضر حدود 28 میلیون دلار در حساب فیفا پول دارند که عمده این پول برای فدراسیون فوتبال است. الآن تمام مأموریت‌های فدراسیون فوتبال را انجام می‌دهیم، همین الآن 4 تیم ما در خارج از کشور است و اگر این پول‌ها به دست ما برسد یک کار زیربنایی و ساخت‌وسازی بسیار عالی انجام خواهیم داد.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص "ورود تجهیزات VAR به‌منظور برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در دو ورزشگاه ایران و این‌که گفته می‌شود ممکن است بعد از لیگ قهرمانان هم در ایران باقی بماند و ما می‌توانیم هزینه آن را از پول‌های بلوکه‌شده پرداخت کنیم"، اظهار داشت: ابتدا باید تشکری از گمرک داشته باشم که ما ظرف مدت یک روز توانستیم VAR را به ورزشگاه آزادی برسانیم، نصب و از آن استفاده کنیم، الآن هم یک دستگاه کامل VAR با همه تجهیزات به اصفهان برده شده است و قرار است نصب شود، این دو دستگاه فعلاً عاریتی در اختیار ماست، درخواست داشتیم که بماند ولی لازمه آن موافقت AFC است، به‌اندازه کافی پول بلوکه‌شده در AFC داریم، در AFC حدود 5،6 میلیون دلار داریم، ما شرایط آدمی را داریم که وضع خیلی خوبی دارد ولی هیچ چیزی ندارد. رایزنی‌های خوبی با فیفا و AFC داریم. ارزیابی‌ رئیس فیفا در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشته، از توسعه فوتبال در ایران مثبت بوده و گفته است که تیم‌های ملی در حال رشد است و از رئیس‌جمهور هم بابت حمایت‌هایشان تشکر کرده است. دو طرف بر ضرورت همکاری در فوتبال صحبت داشته‌اند که ان‌شاءالله این اتفاق بیفتد.

تاج درباره وضعیت بسیار بد چمن ورزشگاه آزادی در دیدار پرسپولیس و النصر که انتقادهای بسیار زیادی از آن شد و این‌که فدراسیون فوتبال در نگهداری و بهبود چمن آزادی دخیل است، گفت: فدراسیون فوتبال مسئول تجهیز و ساخت ورزشگاه‌ها نیست و مسئول ترمیم و مرمت آن هم نیست، فدراسیون مسئول برگزاری است. پرسپولیس، سپاهان، استقلال و... به فدراسیون فوتبال دو ورزشگاه را معرفی می‌کنند. برگزاری مسابقات در دو ورزشگاهی است که آنها معرفی کرده‌اند. اگر چمن خراب است مربوط به ما نیست ولی به هر جهت مربوط به فوتبال است. این را می‌دانیم که پرسپولیس یا استقلال زمین دیگری ندارند که معرفی کنند تا بازی‌شان در آن برگزار شود.

وی گفت: خبر خوبی که دارم این است که وزیر ورزش خیلی دغدغه جدی برای اصلاح این چمن دارد و مأموریتی را به دستگاه‌های ذی‌ربط دادند تا در فدراسیون فوتبال جلسه‌ای تشکیل شود، البته این وظیفه ما نیست ولی وقتی وزیر دستور داده است فدراسیون فوتبال به‌نحو احسن انجام می‌دهد. با این چمن مطمئناً گرفتاری‌های ما خیلی زیاد خواهد شد، این چمن 20 سال است که تغییر نکرده و عوض نشده است. چمنی که در کمپ تیم ملی داریم بسیار عالی است ولی نمی‌توانیم در آن مسابقه برگزار کنیم. بازی نساجی با الهلال را کاری نمی‌توانیم انجام دهیم چون در تقویم است ولی اگر به جمع‌بندی برسیم و تجهیز کارگاه را شروع کنند، این بازی را می‌توانیم پشت‌سر بگذاریم. همکاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در این خصوص می‌طلبد به هر حال چون خودشان می‌خواهند بازی کنند. حالا که وزیر ورزش حاضر شده است هزینه‌هایی را تأمین و به‌صورت جدی مشکل را حل کند ما باید همکاری کنیم. امروز با دستور وزیر ورزش، از 9 دستگاه دعوت کرده‌ایم تا تصمیمی درباره این موضوع گرفته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که "تعطیلی‌های لیگ شما را به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال اذیت نمی‌کند؟" عنوان کرد: سهیل مهدی به‌عنوان مسئول برگزاری مسابقات توضیحات کامل را داده است. فدراسیون فوتبال مسئول برگزاری و اداره لیگ نیست و سازمان لیگ مسئولیت آن را دارد، الآن تیم امید در مسابقات شرکت کرده است که بازی‌های تیم‌هایی که بازیکن در تیم امید دارند لغو شده است و 3 باشگاه ما هم در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند و وقتی 3 تیم در لیگ قهرمانان آسیا دارند 3 تیم هم با آنها بازی دارند، تعدادشان 6 تیم می‌شود و وقتی 4 تیم هم 3 بازیکن در تیم امید دارند 4 تیم هم باید با آنها بازی کنند که تعدادشان 8 تیم می‌شود یعنی لیگ اصلاً به‌طور کلی درگیر می‌شود.

تاج در واکنش به این موضوع که در لیگ عربستان هم به‌طور مثال النصر در لیگ بازی می‌کند و بلافاصله در لیگ قهرمانان هم حضور دارد و تیم امید این کشور هم درگیر مسابقات هست ولی لیگ آنها منظم برگزار می‌شود، تصریح کرد: من در کمیته مسابقات فیفا هم حضور دارم آنجا قانونی در حال تدوین است که همه این مسائل برداشته می‌شود، حرف درستی است. با قانون غلطی که هست باید به‌سمتی برویم که فوتبال را آن طور اداره کنیم که دنیا اداره می‌کند. لیگ که از همان زمانی که شروع می‌شود باید با تقویم اروپا هماهنگ باشد، ما باید فوتبال و قوانین را به‌گونه‌ای بگذاریم که دنیا بازی‌هایش را برگزار می‌کند و اگر تیمی 2،3 بازیکن هم در مسابقات داشت نباید مشکلی برای برگزاری بازی‌های آن تیم‌ها پیش بیاید.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه برخی از ارکان فدراسیون خیلی اوقات در دسترس نیستند و پاسخگوی مسائل نیستند و چرا دبیرکل فدراسیون فوتبال باید در مراسم استقبال از رونالدو شرکت کند، گفت: در آن مراسم چون یک مقام رسمی از فدراسیون فوتبال عربستان می‌آمد ایشان باید به استقبال می‌رفت، انتقاد شما درست است و پاسخگویی وظیفه ماست و شما هم تلاش کنید به فدراسیون فوتبال بیایید و ما تفاهمنامه‌ای داشته باشیم. همه جای دنیا این‌طور نیست که یک مدیر را هر وقت خواستند جوابگو باشد، سؤال‌ها را می‌دهند و جواب‌ها را می‌گیرند، البته درباره این مسائل باید بنشینیم و صحبت کنیم، اما این‌که الآن یک خبری می‌شنویم نمی‌توان انتظار داشته باشیم که برای مثال رئیس سازمان لیگ به‌گوش باشد و جوابگو باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار