کد خبر: 1186459
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
منابع مطلع گفتند، بازگشایی سفارتخانه‌های عربستان و سوریه در دمشق و ریاض «احتمالا نزدیک است» و همه مقدمات ازسرگیری روابط و توافق دوجانبه انجام شده است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «منابع مطلع گفتند، عربستان و سوریه به تبادل دیپلمات‌ها و سفارتخانه خود احتمالا نزدیک می‌شوند و همه اقدامات مرتبط با توافق با اسامی دیپلمات‌های پیشنهادی هم انجام شده است». 

روزنامه الاخبار لبنان با گزارش مطلب فوق، امروز چهارشنبه نوشت، «دمشق و ریاض در مارس گذشته درباره بازگشایی سفارت خود -پس از تعلیق روابط دیپلماتیک برای حدود یازده سال- توافق کردند. محمد بن سلمان ولی عهد سعودی بشار اسد را برای نشست سران عرب که 19 می گذشته در جده برگزار شد، دعوت کرد و به قطعی روابط طولانی مدت پایان داد. ریاض قبل از آن هم تلاشهایی برای بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب را هدایت کرده بود». 

طبق گزارش الاخبار، قبلا اقدام ریاض به عدم تعیین سفیر جدید در دمشق و رد اسامی دیپلماتهای پیشنهادی دمشق برای کار در نمایندگی سوریه در عربستان، یک نشانه از شکست عادی سازی روابط دو کشور قلمداد شده بود. همچنین توقف کارهای ترمیم سفارت سعودی در منطقه ابورمانه در دمشق که مارس گذشته شروع شده بود نیز به این شایعات دامن زده بود که ازسرگیری روابط، ناکام مانده است».

الاخبار نوشت، «ناگفته نماند که گزارش‌های مطبوعاتی و دیپلماتیک متعددی اشاره به فشارهای آمریکا و اروپا بر عربستان دارد تا سیاست باز مقابل سوریه، مهار شود». 

در همین ارتباط، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل، با گیر پدرسون فرستاده ویژه دبیر کل این سازمان در سوریه دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عریستان (واس)، در جریان این دیدار، آخرین تحولات مربوط به راهکار سیاسی بحران سوریه و تلاشهای ریاض و سازمان ملل در این زمینه بحث و بررسی شد.

وزیر امور خارجه سعودی تأکید کرد که این کشور خواستار به کارگیری تلاشها برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه است؛ به گونه‌ای که در جریان آن، تمامیت ارضی، امنیت، ثبات و عربیت آن حفظ شود.

روابط عربستان سعودی و سوریه پس از حدود یازده سال قطع ارتباطات دیپلماتیک، اسفند-فروردین قبل بتدریج به حالت عادی بازگشت. «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه نیز اواخر خرداد ماه گذشته به عربستان سفر کرد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار