کد خبر: 1186105
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدارهای جداگانه با وزیر مشاور در امور خارجی قطر و نماینده سلطان عمان از تلاش‌های ۲ کشور در به سرانجام رسیدن تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های ایران قدردانی کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، دیروز (دوشنبه) ۲۷ شهریور ماه توافق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا عملیاتی شد و پنج زندانی ایرانی در زندان‌های آمریکا آزاد شدند و پنج جاسوس آمریکایی نیز به دوحه و از آنجا به آمریکا منتقل شدند. از سوی دیگر دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به قطر منتقل و به حساب‌های بانک‌های ایرانی در قطر واریز شد. توافق مذکور در ۱۹ مرداد ماه بین ایران و آمریکا با وساطت و مشارکت قطر و عمان حاصل شده بود.

در این تبادل «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه جاسوس آمریکایی به همراه دو نفر دیگر که یکی از آنها زن بود، آزاد و به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا رفتند. از سوی دیگر پنج زندانی ایرانی شامل «مهرداد معین انصاری»، «کامبیز عطار کاشانی»، «رضا سرهنگ‌پور کفرانی»، «امین حسن‌زاده»، «کاوه لطف‌الله افراسیابی» هم آزاد شدند که مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور شب گذشته وارد ایران شدند. دو زندانی ایرانی دیگر هم آنگونه که ناصر کنعانی گفت براساس سابقه حضورشان ابراز تمایل کردند که فعلا در آمریکا حضور داشته باشند و نفر پنجم هم با توجه به حضور خانواده‌اش در یکی از کشورهای دیگر به خانواده خود در کشور ثالث منتقل خواهد شد.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که ۱۹ مرداد ماه از حصول توافق با آمریکا خبر داده بود، دوشنبه شب ۲۷ مرداد ماه در این باره عنوان کرد: ما از آزادی ۵ تن از هموطنان که به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، در این کشور زندانی شده بودند، بسیار خرسندیم و بازگشت آنها به آغوش عزیزانشان را تبریک می‌گوییم.

او که به همراه رئیس جمهور در نیویورک حضور دارد در گفت‌وگویی درباره روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفته بود: طی مذاکرات فشرده‌ای که در طول چند سال گذشته و به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد، یکی از موضوعات مهم تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بود.

«ماجد الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر درباره توافق تبادل زندانیان بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفت که این مذاکرات، بیش از دو سال به طول انجامیده است و افزود: پیش از این توافق، مسؤولان قطری، سفرهای فشرده‌ای به واشنگتن و تهران داشتند و این توافق، شامل تضمین‌های مختلفی به ویژه در خصوص بُعد پولی آن است. (اینجا بخوانید)

در همین راستا و در پی تبادل زندانیان با آمریکا که با وساطت و‌ مشارکت سازنده قطر و عمان انجام شد، محمد الخلیفی وزیر مشاور در امور خارجی قطر و همچنین نماینده ویژه سلطان عمان در ملاقات‌های جداگانه با علی باقری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک درباره آخرین تحولات مرتبط با تفاهم صورت گرفته و دیگر موضوعات مورد علاقه دو‌ طرف به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

معاون وزیر امور خارجه ایران در این ملاقات‌ها از تلاش‌های دو کشور قطر و عمان در به انجام رسیدن تبادل زندانیان قدردانی کرده و تلاش‌های دو‌ کشور در جهت آزادسازی منابع پولی ایران در کره جنوبی را سازنده خواند. 

 

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه شب در این خصوص با صدور بیانیه‌ای از «دولت قطر» برای نقش آفرینی موثر در فرآیند انتقال منابع مالی و تبادل زندانیان و همچنین از تلاش‌های ارزشمند «سلطنت عمان» در پیشبرد این روند و نیز از همکاری «دولت سوئیس» به دلیل مشارکت در تسهیل این فرآیندها قدردانی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار