کد خبر: 1185220
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که دبیرکل این سازمان از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته در جهت برقرای امنیت در منطقه تلاش‌ها را برای عادی‌سازی روابط افزایش دهند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه از دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست که تلاش برای عادی سازی روابط را افزایش دهند.

به گزارش وبگاه «ترکیش نیوز پیپر»، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در نشست خبری در پاسخ  به پرسشی در خصوص برگزاری انتخابات در منطقه ارمنشی نشین  قره باغ کوهستانی گفت: «آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته تا تلاش‌ها را برای عادی‌سازی روابط افزایش دهند. این برای صلح و امنیت در منطقه مفید است.»

بر اساس این گزارش، قانونگذاران پارلمان قره باغ کوهستانی در  روزهای گذشته  با ۲۲ رای موافق « شاموول شاهرامانیان» ۴۵ ساله را به عنوان جانشین «آراییک هاروتونیان» رهبر سابق انتخاب کردند. برخی منابع خبری مدعی شدند که مواضع شاهرامنیان بیشتر به روسیه نزدیک‌تر است

جمهوری آذربایجان بلافاصله در واکنش به این انتخابات آن را اقدام بسیار تحریک آمیز و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی  جمهوری آذربایجان خواند. ترکیه نیز اعلام کرد: «این انتخابات نامشروع را که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، به رسمیت نمی شناسد.»

سخنگوی سازمان ملل متحد ادامه داد:«ما می‌خواهیم قطعنامه  شورای امنیت سازمان ملل در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را یادآوری کنیم و  از همه می‌خواهیم  به طور کامل به آنها احترام بگذارند.»

در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در نبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت. علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است.

یکی از چالشی‌ترین مشکلات باقیمانده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ، گذرگاه لاچین است که جمهوری آذربایجان آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار