کد خبر: 1184514
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
آخرین تحولات قفقاز؛
در روز‌های گذشته و بر اساس مشاهده تصاویر انتقال کاروان‌های نظامی جمهوری آذربایجان به حدود مرزی با ارمنستان، نشانه گذاری جالبی روی تجهیزات نظامی این کشور در مناطق مختلف دیده شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مشرق، ارتش جمهوری آذربایجان همچنان به انتقال گسترده نیرو و تجهیزات خود به مرز‌های شرقی ارمنستان و همچنین منطقه نخجوان ادامه می‌دهد؛ در سمت مقابل نیز به تازگی تصاویری از اعزام نیرو‌های ارمنی به مناطقی که احتمال درگیری در آن‌ها وجود دارد دیده شده است؛ ارمنستان تلاش زیادی برای حفاظت اطلاعات و جلوگیری از پخش تصاویر کاروان‌های نظامی خود داشته است، اما برخی تصاویر توسط منابع محلی یا از دوربین پهپاد‌های شناسایی آذری منتشر شده است.
گفته شده ارتش ارمنستان تحرکات خود در استان سیونیک را افزایش داده و به ویژه درحال ارسال نیرو به شهر گوریس دومین شهر پرجمعیت استان سیوینک است.
پس از انتشار ویدئو‌هایی از انتقال ادوات و تجهیزات ارتش ارمنستان به سمت مرز نخجوان، ارتش باکو جهت تقویت قوای نظامی مستقر در نخجوان، با استفاده از ایلیوشین‌های خطوط هوایی راه ابریشم این کشور، از پایگاه هوایی گنجه (یکی از پایگاه‌های پهپادی اصلی جمهوری آذربایجان) تعدادی محموله نظامی را به نخجوان منتقل کرده است.
این هواپیما برای سفر خود از حریم هوایی گرجستان و ترکیه عبور کرده است و سپس از باریکه منطقه قره‌سو وارد نخجوان شده است.
روند و سرعت انتقال نیرو‌های ارتش جمهوری آذربایجان به شکل ملایم‌تری نسبت به هفته گذشته ادامه دارد و به نظر باکو درحال رسیدن به وضعیت عملیاتی در ۳ نقطه کاپان، جرموک و سوتک ارمنستان باشد، همچنین ارتش این کشور تعدادی از نیرو‌ها را در شهر فضولی از در جنوب قره باغ مستقر کرده است که در نزدیکی مناطق تحت کنترل ارمنستان در قره باغ کوهستانی قرار دارد.

انتخابات منطقه ناگورنو-قره باغ موجب خشم باکو شد
در انتخابات جدیدی که در منطقه ناگورنور-قره باغ برگزار شد، ساموئل شهرامانیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید برگزیده شد؛ باکو این انتخابات را یک اقدام بسیار تحریک آمیز دیگر و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان خواند؛ همچنین ترکیه این انتخابات را محکوم کرده و به رسمیت نشناخت.

ساموئل شهرامانیان
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص تنش جدید در منطقه قفقاز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت:
_ احتمالا فردا با پاشینیان تماس تلفنی خواهم داشت، این اقداماتی که اکنون در قره‌باغ برداشته می‌شود صحیح نیست.
_ پذیرش این اقدامات ممکن نیست. ما هم به این موضوع مثبت نگاه نمی‌کنیم.
_ احتمالا اردوغان یک بار دیگر درخواست‌های باکو مبنی بر همکاری ارمنستان بر سر کریدور زنگزور بدون آغاز جنگ را مطرح خواهد کرد.

الگوگیری باکو از شیوه حمله روسیه به اوکراین
در روز‌های گذشته و بر اساس مشاهده تصاویر انتقال کاروان‌های نظامی جمهوری آذربایجان به حدود مرزی با ارمنستان، نشانه گذاری جالبی روی تجهیزات نظامی این کشور در مناطق مختلف دیده شده است.

این نماد‌ها شامل حروف ∀، F، Z و Δ هستند؛ بسیار مشابه با فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی و زمانی که ارتش روسیه قصد حمله سراسری به خاک اوکراین را داشت.

در آن هنگام نیز در سه محور عملیاتی شمال، جنوب و شرق اوکراین روی تجهیزات نظامی روسی حروف O - Z و V دیده می‌شد که هم به منظور شناسایی بصری تجهیزات برای نیرو‌های خودی و هم به منظور مشخص کردن منطقه عملیاتی انجام شده بود.

با توجه به اینکه هنوز کارشناسان قادر به پیش بینی محل اصلی تهاجم جدید ارتش جمهوری آذربایجان نیستند، احتمال می‌رود حروف به کار رفته در نشانه گذاری تجهیزات آذری نیز به معنای قوای حاضر در جبهه نخجوان، لاچین یا سیونیک باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار