کد خبر: 1177884
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت تلاش می‌کند با ابزارهای مختلف قدرت خرید کارگران را ترمیم کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، علی حسین رعیتی‌فرد، در مورد پویشی در فارس من که در مورد ترمیم مزد کارگران وزیر کار را دعوت به پاسخگویی کرده بودند، گفت: در هنگام تصویب حداقل مزد کارگران برای سال 1402 که در اسفند سال گذشته انجام شد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داد اگر امسال افزایشی برای حقوق کارمندان دولت صورت می‌گیرد، به همان میزان با مصوبه شورای عالی کار برای حقوق کارگران هم همان میزان افزایش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب کنند، اما تاکنون با گذشت 5 ماه و 21 روز چنین اتفاقی نیفتاده است.

رعیتی‌فرد این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: یکی از سیاست‌های دولت در سال جاری مهار تورم است که البته گرچه حقوق کارگران ارتباط زیادی به تورم ندارد، اما از نظر روانی تأثیر دارد و بنابراین در راستای سیاست مهار تورم شورای عالی کار قصدی برای افزایش حقوق بیشتر کارگران در سال جاری ندارد.

وی اضافه کرد: از آن طرف کارفرما هم قدرت پرداخت بیشتر به کارگران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد، اما در عین حال برخی از کارفرمایان در کنار حداقل حقوق برای کارگران خود، اقلامی مانند سبدهای معیشتی و حتی اضافه‌کار و کارانه در نظر می‌گیرند تا قدرت خرید کارگر ترمیم شود.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: دولت هم برنامه دارد قدرت خرید عامه مردم و به‌ویژه کارگران و اقشار کم‌درآمد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترمیم کند. در این زمینه در کنار یارانه معیشتی ماهانه، طرح کالابرگ الکترونیکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا می‌کند که افراد می‌توانند با مبلغ اعتبار یارانه‌ای خود یک ماه زودتر در قالب کالابرگ اقدام به خرید کالاهای اساسی کنند و همچنین در مورد سه دهک پایین درآمدی جامعه اگر از سبد 11 قلم کالای اساسی خریداری کنند، علاوه بر یارانه 400 هزار تومانی به میزان 120 هزار تومان برای هر نفر یارانه بیشتر دریافت می‌کنند تا بتوانند این کالای اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کنند.

رعیتی‌فرد گفت: دولت تصمیم دارد قیمت 11 قلم کالای اساسی (شامل تخم مرغ، مرغ، گوشت منجمد، شیر، ماست،‌پنیر، روغن،‌ قند و شکر، ماکارونی و حبوبات) در سبد معیشتی به مأخذ سال 1401 باشد و هر گونه افزایش تورم برای این سبد غذایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سه دهک کم‌درآمد جبران می‌کند و این یک سیاست غیرقیمتی برای حمایت از اقشار جامعه است.

وی همچنین در مورد اینکه برخی اعضای کارگری شورای عالی کار گفته‌اند پیشنهاد افزایش حداقل حقوق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داده‌اند، گفت: طبق قانون اعضای شورای عالی کار می‌توانند هر پیشنهادی ارائه کنند، اما اینکه چه موضوعی در دستورکار شورای عالی کار قرار گیرد، تصمیم با رئیس شورا، یعنی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و هنوز هیچ دستور جلسه‌ای مبنی بر افزایش حداقل حقوق کارگران در سال جاری ارائه نشده است.

رعیتی‌فرد اظهار داشت: دولت هم تلاش می‌کند تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کند و بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه و نیز تورم سالانه روند کاهشی به خود گرفته و سیاست دولت تثبیت اقتصادی و ادامه روند کاهشی تورم است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: دولت اعتقاد دارد چون کارفرمایان هم مشکل دارند، نمی‌خواهد شوک و هیجان وارد شود و افزایش مزد کارگر باید در حد توان پرداخت باشد.

به گفته وی؛ یک خانوار 4 نفره در سه دهک پایین درآمدی که ماهانه 1.6 میلیون تومان یارانه دریافت می‌کنند، اگر از 11 قلم کالای اساسی، در قالب کالابرگ خریداری کنند، 480 هزار تومان هم یارانه اضافه دریافت خواهند کرد و سیاست دولت افزایش تاب‌آوری و ترمیم قدرت خرید مردم و کارگران است. کارفرماها هم تلاش دارند در کنار حداقل حقوق کارگران برای ترمیم قدرت خرید آنها سبدهای معیشتی و کمک‌های بیشتری به کارگران در حد توان خود داشته باشند.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان با ثبت پویش «وزیر کار پاسخگوی عدم ترمیم مزد کارگران باشد» خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

مخاطبان نوشتند:« مستدعی اقدامات عاجل لازم را جهت چرایی خلف وعده وزیر محترم کار در خصوص ترمیم مزد ۱۴۰۲ کارگران در صورت ترمیم مزد برای کارمندان مبذول فرمایید. در جلسه‌ منتج به تعیین مزد ۱۴۰۲ کارگران، وزیر کار گفتند اگر ترمیم مزد برای کارمندان در طول سال اتفاق بیفتد، برای کارگران نیز اعمال خواهد شد؛ از آنجایی که در آن جلسات طولانی نمایندگان کارگری مدام درباره تورم روبه افزایش کشور و ناکافی بودن دستمزد صحبت می‌کردند، آقایان قول مهار تورم را به ما دادند و بیان شد در غیر این صورت جلسه‌ای برگزار می‌گردد و شرایط مجددا سنجیده می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار