کد خبر: 1176240
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

در ادامه شرایط متشنج اسلام‌آباد و ارتش پاکستان با نخست‌وزیر پیشین این کشور، دیروز دادگاهی او را به سه سال زندان و منع پنج ساله فعالیت‌های سیاسی محکوم کرد. با این حال، عمران‌خان ضمن فراخواندن مردم برای حضور در خیابان، آنچه رخ دارد را گامی در جهت اجرای طرحی لندنی ارزیابی کرده است.
روز شنبه رسانه‌های پاکستانی خبر دادند که دادگاهی در این کشور، عمران‌خان، رئیس حزب اپوزیسیون تحریک انصاف (PTI) را به سه سال زندان و ممنوعیت پنج ساله از فعالیت سیاسی کرد. این در حالی است که همچنان روابط بین عمران‌خان با ارتش و دولت کنونی پاکستان متشنج است. عمران‌خان بار‌ها ارتش و دولت را به تلاش برای حذف او از عرصه سیاست متهم کرده و مدعی شده که آن‌ها از طریق توسل به دادگاه و اتهام‌های بی‌اساس به پشتوانه توطئه‌های امریکا، سعی دارند که او را کنار بزنند. مقام‌های دولت و ارتش پاکستان ضمن رد اتهام‌زنی‌های عمران‌خان، او و هوادارانش را به دلیل حملات به دفاتر دولتی و نظامی مقصر خوانده و خواستار محاکمه او شده بودند. محکومیت عمران‌خان به پرونده «توشه خانه» مربوط است. توشه‌خانه یک اداره تحت کنترل بخش کابینه پاکستان است که مسئول نگهداری هدایا و سایر اقلام گران قیمتی است که به مقامات دولتی داده می‌شود و طبق قوانین آن، مقامات باید این هدایا را به بخش کابینه گزارش دهند. طبق این پرونده، او متهم شده در زمان نخست‌وزیری از هدایای داده شده به او برای مصارف شخصی خود سوءاستفاده کرده است. وی چنین اتهامی را رد کرده، اما همایون دلاور، قاضی این پرونده عمران‌خان را مجرم شناخت و به سه سال زندان و جریمه ۱۰۰ هزار روپیه محکوم کرد و حکم بازداشت عمران‌خان را صادر کرد. حزب انصاف پاکستان در واکنش به صدور این حکم اعلام کرد: «صدور حکم حبس عمران خان، نقطه سیاهی در صفحه عدالت و انتقامجویی سیاسی و تلاش بیهوده برای تحقق اهداف شرم‌آور با طرح‌های مشخص است. مردم هرگز این توطئه و تلاش برای انتقامجویی از عمران خان را نخواهند پذیرفت.»
چندی قبل بود که «رنا ثناءالله» وزیر کشور پاکستان طی اظهاراتی در اسلام‌آباد اعلام کرده بود، پرونده قضایی جدیدی علیه عمران‌خان، نخست وزیر سابق این کشور به اتهام افشای اسرار رسمی گشوده شده است. بنا بر گزارش رسانه‌ها، منشأ این پرونده یک نامه دیپلماتیک تبادل شده بین واشنگتن و اسلام‌آباد است که عمران‌خان با نشان دادن آن ادعا کرده بود که سند دسیسه چینی امریکا برای سرنگون کردن دولتش است. همزمان با بازداشت عمران‌خان، پیامی تصویری از او در حساب‌های رسمی‌اش در فضای مجازی منتشر شد. وی در این پیام گفت: «تا این پیام به دست شما برسد من در زندان خواهم بود، شما درخانه‌های خود نمانید و ساکت نباشید.» وی افزود: «به خیابان‌ها بیایید و تظاهرات کنید، چون من برای خود مبارزه نکردم بلکه برای آینده شما و آینده فرزندان‌تان این مبارزه را پیش بردم، مبارزه با ظالمان و ستمگران.» عمران خان، در پیام خود گفت: «انتظار دستگیری من می‌رفت و من این پیام را قبل از دستگیری ضبط کرده‌ام. این یک گام دیگر در تحقق طرح لندن است، اما من می‌خواهم که اعضای حزب من توأم با صلح، استوار و قوی بمانند. ما در برابر هیچ کسی جز الله‌الحق تعظیم نمی‌کنیم. ما به لا‌اله‌الا‌الله ایمان داریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار