کد خبر: 1175186
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
یک مقام وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه شرط کشورش برای خارج کردن سلاح‌های هسته‌ای از بلاروس را اعلام کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، یک مقام وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه شرط کشورش برای خارج کردن سلاح‌های هسته‌ای از بلاروس را اعلام کرد.

الکسی پولیشچاک، رئیس اداره‌ای در وزارت خارجه روسیه که مسئولیت روابط با بلاروس، مولداوی و اوکراین را به عهده دارد امروز دوشنبه گفت چنانچه آمریکا و ناتو به سیاست‌های خصمانه‌شان در قبال مسکو پایان دهند روسیه خارج کردن سلاح‌های تاکتیکی خود از بلاروس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه که با ریانووستی مصاحبه می‌کرد تصمیم روسیه برای مستقر کردن سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس را اقدامی ضروری برای تأمین امنیت مسکو و مینسک توصیف کرد.

پولیشچاک تأکید کرد روسیه «در پاسخ به مدت‌ها سیاست‌های هسته‌ای بی‌ثبات‌کننده از سوی ناتو و واشنگتن و همچنین تغییرات بنیادینی که اخیراً در حیطه‌ای کلیدی امنیت اروپا به وقوع پیوسته‌اند تصمیم به اسقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس گرفته است.»

او تصریح کرد با وجود این چنانچه آمریکا و ناتو به سیاست‌های مخرب خود پایان دهند و زرادخانه هسته‌ای آمریکا را از اروپا خارج کنند و زیرساخت‌های آن را برچینند روسیه سلاح‌هی خودش را از بلاروس خارج خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین روز ۵ فروردین‌ماه اعلام کرد با «الکساندر لوکاشنگو» رئیس‌جمهور بلاروس به توافقی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک این کشور همسایه دست یافته است.

پوتین گفت چنین اقدامی نقض توافقنامه‌های منع اشاعه تسلیحات اتمی نیست، زیرا آمریکا نیز در خاک کشورهای اروپایی سلاح‌های هسته‌ای مستقر کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین اضافه کرد فرایند احداث تأسیساتی برای ذخیره سلاح‌های هسته‌ای کشورش در بلاروس تا تاریخ ۱ جولای به اتمام خواهد رسید. او تصریح کرد روسیه در حال حاضر ۱۰ هواپیمای قادر به حمل سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای را در بلاروس مستقر کرده است.

سلاح‌های تاکتیکی آمریکا در حال حاضر در کشورهای اروپایی عضو ناتو از جمله بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر هستند.

چند ماه قبل از اعلام پوتین مینسک با اشاره به سیاست‌های تهاجمی کشورهای غربی در قبال بلاروس و تهدیدهای ناشی از وجود سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا خواستار استقرار این سلاح‌ها در خاک خود شده بود.

در حالی که بیش از ۱۵ ماه از آغاز بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم می‌گذرد، ایالات متحده و متحدان غربی این کشور اقدام به ارسال انواع سلاح به اوکراین کرده‌اند.

پوتین این جنگ را تنازعی برای بقای روسیه در بحبوحه گسترش روزافزون ائتلاف ناتو به شرق می‌داند. او به کشورهای غربی هشدار داده روسیه تسلیم نخواهد شد.

در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته اوکراین تا زمان خروج آخرین سرباز روسیه از کشورش آرام نخواهد گرفت و کی‌یف خواستار پیوستن به ائتلاف ناتو در اسرع وقت است.

کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، متعهد شده‌اند که از برنامه اوکراین برای پیوستن به ناتو حمایت کنند.ناتو نیز گفته به تعهد خود برای عضویت اوکراین در این ائتلاف تاکید دارد.

کارشناسان معمولاً به چندین دلیل درباره نگرانی‌های روسیه از پیوستن اوکراین به ناتو اشاره می‌کنند. نخست، روسیه گسترش ناتو به سرزمین های شوروی سابق را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می‌داند. مسکو نگران است عضویت اوکراین در ناتو نیروهای نظامی این ائتلاف را به مرزهای روسیه نزدیک کند و خطر درگیری را افزایش دهد.

علاوه بر این، روسیه اوکراین را بخشی از حوزه نفوذ خود می‌داند و هرگونه تلاش ناتو برای گسترش در این منطقه را تجاوز به منافع ژئوپلیتیک خود می‌داند.

روسیه همچنین نگران احتمال اقدام ناتو برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است؛ اقدامی که مسکو آن را چالشی مستقیم برای خود می‌داند.

همچنین اوکراین دارای جمعیت قابل توجهی از مردم روس‌تبار به ویژه در مناطق شرقی کشور است. روسیه تأکید می‌کند که عضویت در ناتو منجر به تبعیض علیه این جمعیت خواهد شد و ممکن است باعث درگیری شود.

دلیل دیگر این است که روسیه گسترش ناتو به اوکراین را اقدامی برای برهم زدن توازن ژئوپلیتیکی که در حال حاضر به نفع مسکو است قلمداد می‌کند.

ایالات متحده آمریکا پیش از این از تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس انتقاد کرده اما گفته قصد ندارد موضع خود در خصوص سلاح‌های هسته‌ای راهبردی را تغییر دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار