کد خبر: 1174078
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از موشک کروز ابومهدی از این پس قادر هستند تا محدوده دفاع دریایی ایران را به بیش از یک هزار کیلومتر افزایش دهند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، موشک کروز دریایی ابومهدی صبح (سه‌شنبه،‌ سوم مردادماه) به نیروهای دریایی ارتش و سپاه الحاق شد. این موشک، یک‌هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند از انواع حامل‌های متحرک و ثابت شلیک شود.

موشک ابومهدی قابلیت پرواز در ارتفاع پست و زیر دید رادارهای دشمن را دارد و می‌تواند مسیر و ارتفاع خود را با توجه به عوارض جغرافیایی و سامانه‌های پدافندی دشمن تغییر دهد. نقطه‌زنی، قدرت تخریب بسیار بالا و عبور از عوارض جغرافیایی و ارتفاع پست،‌ مقابله با جنگ الکترونیک دشمن، رادارگریزی و به‌کارگیری از هوش مصنوعی در نرم‌افزار طراحی مسیر پروازی، از ویژگی‌های این موشک است.

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع در تشریح ویژگی‌های موشک ابومهدی گفت که این سلاح دارای ویژگی‌های خاصی است؛ از جمله برد یک‌هزار کیلومتری که محدوده دفاع دریایی ایران را نسبت به گذشته چندین برابر افزایش خواهد داد و نکته بسیار مهمی است.

 

موشک کروز دریایی ابومهدی

 

دست پُر ایران با کروزهای دریایی قدرتمند

افزایش بُرد، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در مطالعه نسل‌های مختلف کروزهای دریایی ایران به آن توجه کرد. موضوعی که امروز با الحاق ابومهدی از ۳۰۰ کیلومتر در موشک قدیر به سه برابر آن، یعنی بالای یک هزار کیلومتر افزایش پیداکرده است.

صنایع دفاعی ایران اما تا پیش از این چند نوع موشک کروز دریایی را در بُردهای مختلف تولید و طراحی کرده که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

موشک کروز دریایی ظفر

 

موشک کروز دریایی ظفر

«ظفر» یکی از موشک‌های کروز کوتاه‌بُرد ساخت وزارت دفاع است و قابلیت شلیک از قایق‌های تندرو، بالگرد و لانچرهای زمینی را دارد. هدف از طراحی و تولید این موشک، انهدام شناورهای کوچک و متوسط است.

این موشک با طول ۲.۶ متر و قطر ۰.۱۸ متر در حدود ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد. کمینه برد آن ۸ کیلومتر و بیشینه بردش نیز، ۲۵ کیلومتر است. «ظفر» می‌تواند اهداف دریایی را با سَر جنگی ۳۰ کیلوگرمی‌اش و با مکانیزم Fire&Forget (شلیک‌کُن، فراموش‌کُن) منهدم کند.

این موشک که کاربرد اصلی آن منصوب بر قایق‌های تندرو است، می‌تواند تا سرعت ۳۰ نات قایق محمول شلیک شود.

 

موشک کروز دریایی نصر

 

موشک کروز دریایی نصر

موشک کروز نصر، دیگر عضو خانواده موشک‌های کروز ایرانی است که در دو نوع دریاپایه و هواپایه طراحی و ساخته شده است. نصر، اولین بار در رزمایش وحدت ۸۷ در آب‌های خلیج فارس مورد ارزیابی و آزمایش قرار گرفت. «نصر» ویژگی‌هایی همچون طول ۳.۲ متری، قطر ۰.۲۸ متری،‌ وزن ۳۶۰ کیلوگرمی(۱۳۰ کیلوگرم وزن سَر جنگی) را داراست.

 

موشک نصر هواپایه

 

این موشک با بیشینه بُرد عملیاتی ۳۵ کیلومتری(کمینه بُرد ۸ کیلومتر) خود، هنگام حرکت به سوی هدف، در حدود ۰.۸ تا۰.۹ ماخ (معادل ۲۷۰ تا ۳۰۰ متر بر ثانیه) سرعت دارد و می‌تواند با دارابودن سَر جنگی شدیدالانفجار، با توان نفوذ در بدنه شناور‌هایی با زره نیمه‌سنگین، ضربات سنگینی را به شناورهای دشمن وارد کند.

موشک نصر که از طریق تلویزیونی، راداری و حسگر‌های سختی‌سنجی هدایت می‌شود، قاتل شناور‌های سه هزار تنی دشمن است که قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناور‌ها و بالگرد‌ها را دارد.

قابلیت ویژه «نصر» عمل به‌عنوان مکمل پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای است که به یگان‌های دفاع ساحلی کمک کند تا شناورهای متجاوز نفوذکننده به سواحل ایران را منهدم کند.

 

شلیک موشک کروز نور - رزمایش محمد رسول‌ُالله (ص) سال ۱۳۹۳

 

موشک کروز دریایی نور

موشک کروز نور،‌ نخستین موشک کروز دریایی بومی و ساخت ایران است. این موشک در دهه ۷۰ وارد نیروهای مسلح شد و تولید انبوه آن نیز در دهه ۸۰ آغاز شد. این موشک با ۶.۳۸ متر طول و ۳۶ سانتی‌متر قُطر از یک پیشرانه توربوجت با سوخت مایع بهره می‌برد. وزن کلی موشک نور، ۷۱۵ کیلوگرم است.

موشک کروز دریایی نور  ۱۲۰ کیلومتر بُرد عملیاتی دارد و سرعت آن در هنگام اصابت به اهداف ۰.۹ ماخ است. سَر جنگی این موشک از نوع نفوذگر نیمه‌زرهی شدیدالانفجار (High explosives) است که ۱۵۵ کیلوگرم از وزن ۷۱۵ کیلوگرمی آن را شامل می‌شود.

پرواز در ارتفاع پایین برای عدم شناسایی، مجهز به رادار بازتابی کوچک، سامانه هدایت با توانایی ضداغتشاش‌پذیری قوی، تولید شده در انواع دریاپایه و هواپایه جزو ویژگی‌های موشک کروز دریایی نور است.

 

موشک قادر هواپایه

 

موشک کروز دریایی قادر

اولین‌ بار در رژه ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۰ بود که موشک کروز دریایی قادر رخ‌نمایی کرد. ۷.۴ متر طول،‌ ۳۶ سانتی‌متر قُطر و ۰.۹ ماخ سرعت، جزو ویژگی‌های این موشک است.

موشک کروز دریایی قادر از موتور توربوجت طلوع-۴ با سوخت مایع بهره می‌برد و سرعت حرکت آن نیز، ۹۵۶ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که برد عملیاتی آن، ۲۰۰ کیلومتر است. موشک کروز دریایی قادر به سَر جنگی از نوع شدیدالانفجار (High explosives) با قابلیت نفوذ در زره کشتی‌ها با فیوز تأخیری مجهز شده تا بتواند قدرت تخریب بیشتری داشته باشد.

 

موشک کروز قادر هواپایه

 

خلبان خودکار دیجیتال (DAP- digital auto pilot)، قابلیت گریز از سیگنال‌های پارازیت و سامانه‌های جنگ الکترونیک، امکان نصب بر روی پرنده‌هایی نظیر بالگرد Mi-۱۷ (میل۱۷) و جنگنده‌ فانتوم F-۴ و دقت و سرعت بیشتر در انهدام اهداف جزو ویژگی‌های موشک کروز دریایی قادر به شمار می‌رود.

 

موشک کروز دریایی قدیر

 

موشک کروز دریایی «قدیر»

«قدیر» یکی دیگر از موشک‌های کروز ساخت ایران جهت عملیات‌های دریایی است که اولین‌ بار در بهمن‌ماه سال 1396 در جریان رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) ارتش شلیک شد.

این موشک از خانواده موشک‌ کروز نور است که متخصصان صنایع دفاعی ایران از طریق افزایش بازدهی موتور و کاهش سوخت مصرفی، موفق به افزایش بُرد آن شده‌اند.

با نگاه به ساختار «قدیر» یک ورودی هوا در قسمت زیرین بدنه آن به چشم می‌خورد که مربوط به موتور جت آن برای تأمین نیروی پیشران در فاز پروازی کروز است. یک بوستر نیز در بخش انتهایی آن برای فراهم کردن سرعت اولیه شلیک قرار داده شده است. این موشک همچون موشک قادر دارای برد ۳۰۰کیلومتری است و یک هشدار برای دشمنانی است که خیال تجاوز به ایران را در سر می‌پرورانند.

 

موشک کروز دریایی نصیر

 

موشک کروز دریایی نصیر

موشک کروز نصیر اردیبهشت‌ماه گذشته توسط سردار حسین دهقان وزیر دفاع رونمایی و به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد. سردار دهقان در تشریح قابلیت‌های این موشک، امکان شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌ها، آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضد جمینگ (جنگ الکترونیک بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو را از ویژگی‌های «نصیر» اعلام کرده بود.

بررسی شکل فیزیکی موشک نصیر حاکی از این است که قسمت انتهایی موشک مشابه موشک «نصر» با تفاوت کوچکی در بالک‌های انتهایی بوده که در قسمت انتهای موشک یک موتور جت برای تأمین نیروی پیشران در فاز کروز پرواز تعبیه شده است. همچنین به منظور شلیک موشک و تأمین سرعت اولیه نیز یک بوستر سوخت جامد در انتهایی‌ترین قسمت موشک قرار داده شده است.

 

موشک کروز دریایی قدیر

 

سبد متنوع کروزهای ایرانی؛ از ظفر تا ابومهدی

صنایع دفاعی ایران از آن روز که با مهندسی معکوس موشک C-۸۰۲ چینی با نام نور، کار خود را در حوزه طراحی و ساخت کروزهای دریایی آغاز کرد، توانسته تا امروز طیف متنوعی از کروزهای دریایی را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهند. بُرد کروزهای دریایی ایران از ۲۵ کیلومتر تا به امروز که به بالای یک‌هزار کیلومتر افزایش پیدا کرده است. 

حمله به ناو هواپیمابر آمریکایی در رزمایش سپاه پاسداران

 

دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم الحاق موشک ابومهدی گفت:‌ اگر شناور شما یک هزار کیلومتر وارد عمق شود و این موشک را با برد یک هزار کیلومتری شلیک کند، دشمن یا ناو هواپیمابر باید یک هزار کیلومتر دیگر عقب‌نشینی انجام بدهد. در آن صورت هواپیماهای این ناو هواپیمابر کارایی نخواهند داشت.

سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز به همین موضوع اشاره دارد. آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرده، قصد دارد دو ناو نظامی آبی ـ خاکی «یو اس اس باتان» و «یواس‌اس کارتر» را در کنار ناوشکن «توماس هادنر» و جنگنده‌های F-۱۶ و F-۳۵ مستقر کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرداد ماه سال ۱۳۹۹ با شبیه‌سازی حمله به ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس در مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۴ به روشنی اعلام کرد که نیروهای فرامنطقه‌ای هیچ جایی در منطقه ندارند و در صورت حضور، با شدیدترین وجه ممکن مجازات می‌شوند.

پایان پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر