کد خبر: 1170087
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
دبیر کل ناتو در آستانه اجلاس شهر ویلنیوس مدعی شد، رئیس جمهور ترکیه مخالفتش با تصویب عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی را کنار گذاشته است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ساعاتی قبل از شروع اجلاس سران این ائتلاف در پایتخت لیتوانی ادعا کرد، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه مخالفتش با تصویب عضویت سوئد در ناتو را کنار گذاشته و قبول کرده پروتکل مربوط به این عضویت را در «سریع‌ترین زمان ممکن» به پارلمان ترکیه بفرستد.

خبرگزاری «رویترز» نوشت، دبیر کل ناتو این ادعا را بعد از مذاکراتی که با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه و «اولف کریسترسن»، نخست وزیر سوئد پیش از برگزاری اجلاس ائتلاف در پایتخت لیتوانی داشته، اعلام کرده است.

دولت‌های سوئد و فنلاند در تاریخ ۱۸ مه سال ۲۰۲۲ (28 اردیبهشت 1401) پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و آغاز جنگ اوکراین، رویکرد عدم تعهد نظامی خود در قبال ناتو را تغییر داده و خواستار عضویت در این ائتلاف نظامی شدند.

فنلاند در ماه آوریل گذشته به ناتو ملحق شد اما دولت ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی همچنان مانع عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی شده است. آنکارا مکررا گفته است، سوئد باید تجمعات و راهپیمایی‌های ضد ترکیه در استکهلم را سرکوب کند تا موافقت این کشور را کسب نماید. ترکیه همچنین معتقد است سوئد به اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک» پناه داده است.

رئیس‌جمهور ترکیه اوایل روز دوشنبه با مطرح کردن شرط جدیدی از اتحادیه اروپا خواست درهای خود را به روی الحاق آنکارا باز کند تا در ازای آن آنکارا با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.

اردوغان در فرودگاه پیش از عزیمت به اجلاس ناتو در ویلنیوس گفت: اول بیایید راه را برای ترکیه در اتحادیه اروپا هموار کنیم و سپس، ما راه را برای سوئد باز می‌کنیم، همانطور که برای فنلاند این کار را کردیم.  این اولین بار است که اردوغان عضویت سوئد در ائتلاف ناتو را به برنامه کشورش برای عضویت در اتحادیه اروپا گره می‌زند.

دفتر ریاست جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد، اردوغان به «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نیز در یک گفتگوی تلفنی در روز یکشنبه گفته است، آنکارا می‌خواهد رهبران ناتو یک پیام «روشن و قاطع» را در زمینه حمایت از نامزدی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا بفرستند.

اردوغان و نخست وزیر سوئد در ساعات پایانی دوشنبه بعد از ورودشان به شهر ویلنیوس به دیدار یکدیگر رفتند.

اردوغان همچنین برنامه دیداری با «شارل میشل»، رئیس شورای اتحادیه اروپا در اواخر دوشنبه شب را نیز دارد.

«دانا اسپینانت»، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «شما نمی‌توانید این دو فرآیند را در ارتباط با ترکیه به هم گره بزنید.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار