کد خبر: 1168101
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
وحشت در میان شهرک نشینان صهیونیست
اقدام جدید حزب الله لبنان در برپایی دو چادر در مجاورت مرز‌های اراضی اشغالی و استقرارکماندو‌های این گروه در آن ها، زلزله‌ای قابل توجه را در سرزمین‌های اشغالی به راه انداخته و البته که چالش‌های تازه‌ای را نیز علیه صهیونیست‌ها به صورت عام، و دولت نتانیاهو به صورت خاص مطرح کرده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از جهان نیوز،  به تازگی رسانه‌های رژیم صهیونیستی مانور رسانه‌ای گسترده‌ای را با محوریت برپایی دو چادر توسط نیرو‌های حزب الله لبنان در جوار مرز‌های این رژیم، به راه انداخته اند. در این راستا، شبکه تلویزیونی "کان" اسرائیل، به طور خاص به این نکته اشاره کرده که حزب الله لبنان دو چادر را که احتمالا کماندو‌های "رضوان" گروه حزب الله در آن‌ها حضور دارند، در عمق ۳۰ متری اراضی اشغالی (بر اساس ادعا‌های صهیونیست ها) برپا کرده اند و استفاده آن‌ها از ژنراتور‌های برق جهت تامین روشنایی نیز حاکی از اراده آن‌ها جهت حضور طولانی مدت در منطقه است.

با این همه، انتشار خبر فوق، موجی از وحشت را در میان شهرک نشینان صهیونیست ایجاد کرده و موجب وارد آمدن فشار‌های زیادی به دولت نتانیاهو شده تا در برابر این تحرک گروه حزب الله لبنان، واکنشی را از خود نشان دهد. جالب اینکه در نقطه مقابل، دولت نتانیاهو صرفا در برابر این اقدام حزب الله لبنان انفعال به خرج داده و جرات انجام هیچ اقدامی را علیه چادر‌های برپا شده توسط حزب الله ندارد. در این چهارچوب، به طور خاص می‌توان ۳ معنای عمده و محوری را از کلیت معادله مذکور استخراج کرد.

تغییر معادله بازدارندگی در نبرد حزب الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس
زمانی صهیونیست‌ها به قدری در ماجراجویی‌های خود علیه ملت لبنان بی پروا بودند که وقتی تصمیم به حمله به لبنان می‌گرفتند، در اندک زمانی خود را به بیروت پایتخت این کشور می‌رساندند. با این حال، با ظهور گروه حزب الله لبنان و اوج گیری تدریجی قدرت آن، شاهد این نکته هستیم که بسیاری از معادلات، وارونه شده و به نحو قابل توجهی تغییر یافته اند.

حزب الله در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی توانست بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از مناطق جنوبی لبنان که در اشغال صهیونیست‌ها بود را آزاد کند و البته که در نبرد‌های دیگر خود با صهیونیست‌ها نیز به پیروزی‌های قابل توجهی دست یافت. در آخرین مورد نیز، حزب الله لبنان با تکیه بر توان و قدرت پهپادی و موشکی خود، تهدیدات مستقیمی را علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر اقدام آن در استخراج یک جانبه از میادین گازی مشترک در دریای مدیترانه مطرح کرد و طرفِ صهیونیست را واداشت که به حقوق ملت لبنان احترام بگذارد.

حال در شرایط کنونی، اقدام حزب الله لبنان در برپایی دو چادر در مناطق مجاور با اراضی اشغالی، اقدام دیگری از جانب گروه حزب الله است که حاکی از یک نکته محوری است: دیگر زمان انجام اقدامات ماجراجویانه صهیونیست‌ها علیه ملت لبنان به پایان رسیده و کار به جایی رسیده که رژیم اشغالگر قدس حتی جرات نمی‌کند در مناطق مجاور مرزی خود با لبنان نیز اقدامی را علیه حزب الله انجام دهد چه برسد به اینکه بخواهد همچون گذشته به صورت بی پروا، حاکمیت ملی لبنان را نقض کند. مساله‌ای که در کلیت خود از وقوع تغییرات قابل توجه در معادله بازدارندگی در قالب نبرد حزب الله لبنان با رژیم صهیونیستی حکایت دارد.

هوشمندی حزب الله در تعریف یک پارادوکس معنادار برای صهیونیست‌ها
رژیم صهیونیستی هنوز برخی مناطق متعلق به سرزمین لبنان را در اشغال خود دارد و اقدام اخیر حزب الله لبنان در برپایی دو چادر در مناطق مجاور مرزی با اراضی اشغالی و هراس صهیونیست‌ها از این مساله، عملا دولت نتانیاهو را در یک پارادوکس معنادار قرار داده است.

در این راستا، اگر نتانیاهو بخواهد دست به اقدام قهری علیه حزب الله بزند، بدون تردید با واکنش سنگینی از سوی جریان مقاومت لبنان روبرو خواهد شد و توانِ ضربات حزب الله آن هم در شرایط بحرانی کنونی خود را ندارد. اگر هم بخواهد انفعال به خرج دهد، آبروی آن بیش از پیش نزد افکار عمومی خودش در اراضی اشغالی خواهد رفت و ماهیت بلوف‌های توخالی آن نیز بیش از پیش آشکار می‌شود.

البته که در این فضا، رهبران رژیم اشغالگر قدس وادار می‌شوند تا دیر یا زود به گزینه خاتمه دادن به اشغالگری‌های خود در اراضی لبنانی فکر کنند. مساله‌ای که آن هم در کلیت خود به نفع حزب الله و جریان مقاومت در منطقه است.

نمایان شدن ضعف مفرط دولت نتانیاهو
دولت نتانیاهو از زمان روی کار آمدن، با چالش‌های جدی رو به رو بوده است. حضور طیف گسترده‌ای از افراط‌گرایان صهیونیست در این دولت، عملا دامنه فشار‌ها علیه آن و سیاست هایش را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و موجب شده تا اراضی اشغالی در ماه‌های اخیر درگیر اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای باشد. در این فضا، متحدان افراطی نتانیاهو در دولت جدید وی، هیچ توجهی به چالش‌های وی ندارند و هر کاری که می‌خواهند را انجام می‌دهند و بردامنه بحران‌ها می‌افزایند.

در این فضا، نتانیاهو با کوهی از چالش و بحران رو به رو است و البته که هیچ دستورکاری را نیز جز حفظ بقای خود و نزدیکانش در عرصه قدرت سیاسی اراضی اشغالی، مد نظر ندارد. حال در این فضا باید گفت اساسا یکچنین دولتی در جایگاه برخورد با حزب الله لبنان نیست و اگر بخواهد اقدام ماجراجویانه‌ای انجام دهد، این مساله می‌تواند شبیه به کوبیدن میخی بر تابوت کلیتِ رژیم صهیونیستی تعبیر شود و تبعات سنگینی را برای آن به همراه داشته باشد.

در این فضا، بار دیگر ماهیت واقعی رژیم اشغالگر قدس در پسِ ادعا‌های دور و دراز آن و قدرت نمایی‌های توخالی‌اش بیش از پیش آشکار می‌شود. رژیمی که از تهدید ایران سخن می‌گوید، اما هنوز راه زیادی تا شکست دادن و تحمیل ضربه به حزب الله لبنان و همچنین گروه‌های مقاومت فلسطینی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار