کد خبر: 1167930
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
خبر ساخت فیلمی درباره زندگی شهید ابراهیم هادی، خبری خوشحال‌کننده است چرا که سینمای ایران، بالاخره می‌خواهد لباس رخوت را از تن بیرون کند و درباره یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین شهدایش فیلمی سینمایی بسازد.
احمد محمدتبریزی

اختصاصی جوان آنلاین - خبر ساخت فیلمی درباره زندگی شهید ابراهیم هادی، خبری خوشحال‌کننده است چرا که سینمای ایران، بالاخره می‌خواهد لباس رخوت را از تن بیرون کند و درباره یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین شهدایش فیلمی سینمایی بسازد.

هراندازه خبر ساخت فیلم درباره شهید هادی امیدوارکننده است به همان اندازه باید متوجه حساسیت‌ها درباره این شهید بود. بدون اغماض، از میان شهدای دفاع مقدس، ابراهیم هادی یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها نزد جوانان جامعه است. پهلوانی، لوطی‌منشی و زندگی جوانمردانه، چهره‌ای دوست‌داشتنی از این شهید ساخته است و امروز به واسطه همین محبوبیت، کتاب‌های مرتبط با زندگی شهید از پرفروش‌ترین کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس به شمار می‌رود.

شهید هادی در زمینه‌های مختلفی برای نسل جوان امروز یک الگو به شمار می‌رود. تلاش شهید هادی برای انسانِ بهتر شدن و بنده‌ای خوب بودن، از او انسانی پاک و بزرگ ساخته بود. ابراهیم هادی، قبل از ورود به جبهه‌های نبرد، به جنگ با نفسانیت و منیت خودش رفته و خودسازی را قبل از ورود به جبهه‌ها در مبارزه با نفس خویش شروع کرده بود.


لطفا برای فیلم وقت بگذارید

به تصویر کشیدن چنین شخصیتی، کار زیادی می‌طلبد. باید با ساخت فیلم سینمایی درباره شهید کاری کرد، تا تصویر شهید در ذهن عامه مردم، روشن‌تر و پررنگ‌تر از قبل شود و شهید جایگاهی بلندتر در جامعه پیدا کند. نه اینکه فیلم اثری عکس داشته باشد و موجب تخریب چهره شهید شود.

علی روئین‌تن که در کارنامه فیلمسازی‌اش تنها دو فیلم «زمهریر» و «دلشکسته» دیده می‌شود در تازه‌ترین گفت‌وگویش از نهایی شدن فیلمنامه «چریک» برای ساخت فیلمی سینمایی درباره شهید ابراهیم هادی خبر داده است. از میان دو فیلم سینمایی روئین‌تن تنها «دلشکسته» اکران عمومی شده و فیلم بدی هم نیست.

روئین‌تن با انتخاب شخصیتی ویژه، باید بداند چه کار سختی جهت فیلمسازی دارد. ساختِ فیلم ضعیف درباره زندگی و شخصیت ابراهیم هادی، مترادف با تاثیر منفی گذاشتن بر ذهنیت مردم درباره شهید است. پس او با علم به این موضوع، باید با حساسیت بسیار زیادی، فیلم سینمایی‌اش را بسازد.

اثر فاخر و ماندگار ساختن در سینما، کار ساده‌ای نیست. برای ساخت فیلمی ماندگار، باید تیمی حرفه‌ای در تمام جوانب داشت. باید تیم پژوهش با صرف زمان و هزینه، تمام جوانب و ابعاد زندگی شهید را بررسی کند و بعد فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای و قدر، فیلمنامه‌ای درخشان بنویسند تا کارگردان با استادی، کار را به سرانجام برساند.

بیشتر بخوانید:

منیر قیدی از «ویلایی‌ها» تا «دسته دختران»، رسیدن از عرش به فرش

لطفا با تیمی حرفه‌ای فیلم بسازید

وقت نگذاشتن و سهل گرفتن کار، عاقبت بیننده را با فیلمی مواجه می‌کند که نه تنها بیانگر تصویر درستی از شهید نیست، بلکه باعث تخریب چهره‌اش نیز می‌شود. هنوز خاطره فیلم «زیباتر از زندگی» که به زندگی شهید حسین علم‌الهدی می‌پردازد از ذهنمان پاک نشده است. فیلمی که نه تنها نتوانست معرفِ شخصیتِ شهید علم‌الهدی باشد بلکه با اکرانش در جشنواره فجر، به جای تاثیرگذاری و جذابیت، موجب خنده تماشاگران شد. قطعا چنین سهل‌انگاری و ساده‌انگاری‌هایی جبران‌ناپذیر خواهد بود.

در عوض، فیلمسازانی هم بودند که با عشق، علاقه و وقت گذاشتن فیلم‌های ماندگار در حوزه دفاع مقدس خلق کرده‌اند. «ایستاده در غبار» تا ابد به اثری ماندگار درباره حاج احمد متوسلیان تبدیل شد یا با «موقعیت مهدی» ما خیلی بهتر با شخصیت و زندگی شهید مهدی باکری آشنا شدیم. «مهاجر» و «دیده‌بان» نیز از جمله فیلم‌های شاخص سینمای دفاع مقدس هستند که پس از گذشت سال‌ها همچنان در ذهن‌هایمان می‌درخشند.

دقیق نمی‌دانیم روئین‌تن، کار نوشتن فیلمنامه را با چه کسانی انجام خواهد داد، ولی او می‌تواند با کمک گرفتن از نویسندگان شاخص دفاع مقدس، به فیلمنامه‌اش عمق ببخشد. در سایر زمینه‌ها نیز باید از بهترین نفرات استفاده کند تا فیلمی ماندگار درباره شهید ابراهیم هادی ساخته شود. بودن تهیه‌کننده‌ای باسابقه و آشنا به دفاع مقدس نیز می‌تواند در بهبود کیفیت فیلم به فیلمساز کمک کند. او حتی می‌تواند با کمک گرفتن از نهاد‌های حاکمیتی مثل بنیاد شهید، حوزه هنری یا سازمان اوج، از تجربه و ظرفیت‌های آن‌ها در ساخت فیلم استفاده کند. فقط به شرط آنکه نگاهِ محافظه‌کارانه و سازمانی ابتکار عمل و خلاقیت را از کارگردان فیلم نگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار