کد خبر: 1167739
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
اواخر هفته گذشته یک افراطی در کشور سوئد در‌حالی‌که مورد حمایت پلیس و مقامات امنیتی این کشور قرار داشت در مقابل چشمان ده‌ها مسلمان، قرآن کریم را در بیرون از مسجد اصلی استکهلم سوزاند. این هتک‌حرمت به ساحت شریف قرآن کریم، نه‌تن‌ها با موج محکومیت گسترده در دولت‌های مختلف و سازمان‌های بین‌المللی اسلامی مواجه، بلکه با اعلام نفرت از طرف فعالان عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری و چهره‌های شناخته شده سینما، تلویزیون و موسیقی کشورمان روبه‌رو شد.
مصطفی شاه‌کرمی

اگرچه حرکت‌های افراطی مشکوک علیه مسلمانان در کشور‌های غربی همواره به ضد خود تبدیل می‌شود و منجر به تبلیغ اسلام و موج اسلام‌خواهی در این کشور‌ها می‌شود، اما همچنان و هرچند سال یک‌بار شاهد بروز یک سناریوی تازه در این کشور‌ها هستیم که نشان می‌دهد صحنه‌گردان‌های این حوادث از این مسائل درس نمی‌گیرند. واکنش چهره‌های فرهنگی و هنری در ایران به موضوع قرآن‌سوزی نیز در نوع خود جالب توجه است.
واکنش محسن چاووشی
محسن چاووشی، خواننده موسیقی پاپ کشورمان که چند سالی است در فعالیت‌های عام‌المنفعه و کمک‌رسانی به افراد محروم هم‌راستا با ساخت آهنگ و موسیقی فعالیت می‌کند در واکنش به هتک‌حرمت و سوزاندن قرآن در کشور سوئد در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: «تورات را تغییر دادند، انجیل را تغییر دادند، وقتی که نتوانستند قرآن را تغییر دهند، آن را سوزاندند.»
محمدرضا ورزی از کارگردانان سینما و تلویزیون کشورمان در واکنش به این هتک‌حرمت نسبت به کتاب آسمانی قریب به ۲ میلیارد مسلمان در کشور سوئد با انتشار متنی نوشت: «باز برگ منفور دیگری در قاموس آخرالزمان نمایان شد؛ سوزاندن کتاب خدا، آن مصحف شریف، قرآن عظیم. تا امروز دو بار دولت خبیث دانمارک که به واسطه یک نشریه مخذول و یک کاریکاتوریست مفلوک به ساحت مقدس پیامبر رحمت (ص)، به‌زعم خودشان اهانت کرد، پیش‌تر از آن، سلمان رشدی ملعون در دایره گستاخی و شر قلم زد و امروز دولت منحوسی دیگر از حدود کم‌قدر خود پایش را فراتر گذاشته، اقدام به عملی سخیف و لغو کرده است.»
این کارگردان و فیلمساز سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این متن با تأکید بر اینکه چنین اقدامی یک حرکت فردی و خودجوش توسط یک به ظاهر مسلمان عراقی نیست، نوشته است: «یک جریان اداره‌کننده این اقدام است. جاهل همیشه توسط مولد فتنه هدایت می‌شود. ستاد فرماندهی جای دیگری است. حالا یک روز سوئد بانی این بازی شرم‌آور است، یک روز دانمارک و یک روز دیگر آلمان. جریان شناختی این واقعه در اصل از همان‌جایی نشئت می‌گیرد که داعش را متولد و جریان‌های افراطی اسلامی را تقویت کرد تا به جهان بگوید اسلام چنین است. امروز خرده این حقیر، حتی به اقدام کثیف دولت شاهنشاهی سوئد نیست، بلکه به جامعه اسلامی در جهان اسلام است که در اثر فتنه‌انگیزی بدخواهان اسلام عزیز، بعضاً با یکدیگر به اختلاف رسیده‌اند و دشمن بدعهد از این آب گل‌آلود، صید چشمگیری را برای تحقق مقاصدش استحصال کرده است.»
واکنش ۲ مداح و ۲ سخنران به قرآن‌سوزی در سوئد
از سویی دیگر ابوذر بیوکافی و مسعود پیرایش، مداحان اهل بیت (ع) و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین میرلوحی و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی، سخنرانان مذهبی در پی اهانت فردی در کشور سوئد به قرآن کریم در فضای مجازی واکنش نشان دادند.
ابوذر بیوکافی، مداح اهل بیت (ع) نوشت: قرآن، کتاب مسلمانان جهان با پشتیبانی کشوری ۱۰میلیون نفری توسط این ملعون سوزانده شد. فارغ از غم و آلامی که بر دل نشست، اما حکومت‌ها، علما و مسلمین موظفند کاری کنند که سوئد عذرخواهی کند و درس عبرتی برای دیگران شود. توحش و رذالت مدرن در اروپا علیه اسلام باید تمام شود.
مسعود پیرایش، مداح اهل بیت (ع) هم نوشت: «اول خودم را محکوم می‌کنم، به‌خاطر غربت قرآن، بعد هانتینگتون درست فهمید تنها تمدنی که غرب را به چالش و انزوا می‌کشد، اسلام است. سوم برخلاف غرب که تمدن‌سازی را در عدول از انجیل یافت در اسلام زیرساخت تمدن، قرآن است. در نهایت وَإِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ. پیروزی نزدیک است.
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین میرلوحی، سخنران مذهبی هم نوشت: «یکی از مهم‌ترین دلایل حقانیت قرآن این است که بعد هزار و ۴۰۰ سال هنوز می‌خواهند به آن اهانت کنند! این قدرت قرآن عزیز است!»
مرگ بر آن آزادی و درود بر این دیکتاتوری
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی، پژوهشگر و سخنران مذهبی هم نوشت: «در دوران آزادی بیان که به یک مسیحی مجوز آتش زدن قرآن در مسجد مسلمین را می‌دهد؛ تو جمهوری اسلامی، ضدآزادی باش که حتی کلیسای استپانوس مقدس را هم برای مسیحیان بازسازی می‌کند. در دورانی که فرانسه مهد آزادی بیشترین مسلمان اروپا را دارد و به ازای هر ۲ هزار مسلمان هم یک مسجد ندارند؛ تو نظام اسلامی باش که سرانه مکان عبادی مسیحیانش سه برابر مسلمانان است.
اقدام موهن و مخالف با تمامی مدعا‌های غرب در حمایت از آزادی بیان و عقیده طی چند سال اخیر با نقش‌آفرینی و حمایت دولت‌های غربی از هتاکان به کتاب آسمانی مسلمانان به دفعات اتفاق افتاده است. بهمن‌ماه سال گذشته راسموس پالودان، شهروند سوئدی - دانمارکی یک نسخه از مصحف شریف را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت کشور سوئد آتش زد. اتخاذ رویکرد اسلام‌ستیزی و گسترش اذیت و آزار مسلمانان توسط گروه‌های راست افراطی در کشور‌های غربی و اروپایی با حمایت دولت‌ها و پوشش امنیتی و پلیسی توسعه زیادی پیدا کرده است. در این بین نقش رسانه‌ها و نشریه‌های هتاک که با انتشار تصاویر و کاریکاتور‌های موهن علیه پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم مشغول نفرت‌پراکنی هستند هم باید مورد توجه قرار گیرد. برخی ناظران، حوادث کشور فرانسه را یکی دیگر از جلوه‌های رویکرد‌های اسلام‌ستیزانه غرب می‌دانند که به دنبال بهانه‌گیری برای سرکوب مسلمانان هستند.
واقعیت پنهان در پشت این قرآن‌سوزی و کشتن و تعرض به جان و مال مسلمانان در کشور‌های غربی و به‌خصوص اروپایی دو وجه یک ماجرای واحد هستند و آن چیزی نیست جز ادامه مسیر اسلام‌هراسی که نه‌تن‌ها منجر به جلوگیری از موج اسلام‌گرایی نشده، بلکه موجب توجه و ترغیب مردم غرب برای آشنایی با اسلام شده است. شدت گرفتن موج اسلام‌گرایی در بین ملت‌ها و گرایش بسیاری از شهروندان غربی به دین اسلام زمینه‌ساز نگرانی و اضطراب سیاستمداران و اندیشکده‌های غربی شده، واقعیتی که آمار رو به تزاید مسلمانان در اقصی نقاط دنیا تأییدکننده آن است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار