کد خبر: 1167052
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
رئیس جمهور بلاروس امروز در سخنانی اعلام کرد: از تجربه واگنر استفاده می‌کنیم؛ این گروه از سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس محافظت نخواهد کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: وزیر دفاع روسیه گاهی مورد انتقاداتی قرار می‌گیرد که مستخق آن‌ها نیست.

بر اساس اعلام این رسانه، «لوکاشنکو» گفت: «پریگوژین» فرمانده گروه واگنر امروز وارد بلاروس شد. من با وزیر دفاع موافقم که نیرو‌های ما به واحدی مانند واگنر نیاز دارند.

«الکساندر لوکاشنکو» در این باره ادامه داد: شاهد نشانه‌هایی هستیم مبنی بر اینکه غرب درباره حرکت واگنر به سوی کشور ما بسیار محتاطانه رفتار می‌کند. من مانع پیوستن بلاروسی‌ها به گروه واگنر نمی‌شوم. من به پریگوژین پیشنهاد دادم تا از نیرو‌های واگنر در یکی از پایگاه‌های نظامی متروکه بلاروس میزبانی کند.

وی در ادامه افزود: گروه واگنر از سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس محافظت نخواهد کرد.

به گزارش رسانه صهیونیستی جروزالم پست، این مقام بلاروس اضافه کرد: از تجربه واگنر استفاده خواهیم کرد؛ تجربه جنگی آن‌ها برای بلاروس مفید خواهد بود.

رویترز به نقل از رسانه‌های بلاروس پیشتر اعلام کره بود که هواپیمای حامل «یوگنی پریگوژین» فرمانده نیرو‌های واگنر، دقایقی پیش در فرودگاهی نظامی در نزدیکی شهر مینسک، پایتخت بلاروس فرود آمده است.

هم‌زمان با ورود پریگوژین به بلاروس، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد پرونده جنایی مربوط به «شورش مسلحانه» گروه واگنر بسته شد.

پریگوژین روز جمعه مدعی شد که ارتش روسیه با دستور سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه مقر نیرو‌های واگنر در خاک اوکراین را هدف قرار دادند و نزدیک ۲ هزار نفر از آن‌ها را کشته‌اند. پریگوژین بعد از طرح این ادعا نیرو‌های خود را در شهر روستوف مستقر و پس از آن برای «اجرای عدالت و مجازات وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش» به سمت مسکو حرکت کرد.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای این ادعای پریگوژین را رد و او را به «شورش و خیانت» متهم کرد و از نیرو‌های واگنر خواست تا از دستورات پریگوژین پیروی نکنند.

به‌دنبال بالا گرفتن تنش بین یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به مسکو و وزارت دفاع روسیه و تحریک به شورش مسلحانه از سوی واگنر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نطقی تلویزیونی خطاب به مردم روسیه گفت: از داخل به ما خیانت شده و آن‌ها باید تاوانش را بپردازند. روسیه به سختی برای آینده‌اش در نبرد است و برای این منظور لازم است که از شر هر چیزی که ما را تضعیف می‌کند، خلاص شویم.

پوتین این اقدام پریگوژین را «خیانت و خنجر از پشت» نامید و گفت: باید تمام نیروهایمان را متحد کنیم. از پشت ما خنجر زدند و باید تاوانش را بپردازند. پاسخ ما به این شورش مسلحانه سخت خواهد بود.

در کمتر از ۲۴ ساعت در روز شنبه با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، پریگوژین حاضر به مصالحه شد و در عوض تضمین امنیت خود و نیروهایش، مجبور به عقب‌نشینی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار