کد خبر: 1165620
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
وزیر امور خارجه سوئد امروز گفت: استکهلم به تعهداتش عمل کرده است؛ ترکیه با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد امروز چهارشنبه گفت که پارلمان ترکیه باید درخواست این کشور برای پیوستن به ناتو را تصویب کند؛ زیر استکهلم اکنون به تعهدات خود طبق توافق با آنکارا عمل کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورو نیوز وزیر امور خارجه سوئد در حاشیه نشستی در پارلمان این کشور به خبرگزاری رویترز گفت: قضاوت ما این است که آنچه را از ما انتظار می‌رفت، انجام دادیم. اکنون زمان آن رسیده است که پارلمان ترکیه روند عضویت ما را تصویب کند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این کشور بتواند تا در زمان نشست آینده سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی که اواسط ژوئیه برگزار می‌شود، به این ائتلاف بپیوندد. وی تصریح کرد که آن‌ها «طرح بی» ندارند.

سوئد و فنلاند سال گذشته به بهانه آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند.

فنلاند ماه آوریل به ناتو ملحق شد؛ اما ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی همچنان مانع از عضویت سوئد می‌شود. آنکارا در ماه جاری اعلام کرد سوئد باید قبل از دریافت چراغ سبز برای پیوستن به ناتو مانع اعتراضات ضدترکیه در استکهلم شود.

اما از سوی دیگر، ترکیه می‌گوید که سوئد پناهگاه گروه‌های شبه نظامی ضددولت این کشور است که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند. سوئد اخیرا قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تامین مالی یا حمایت از گروه‌های تروریستی را ارائه کرده است. دولت سوئد می‌گوید این قانون تعهدات بر اساس توافق نامه امضا شده با ترکیه در مادرید را تکمیل می‌کند. با این حال آنکارا می‌گوید که همچنان متقاعد نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار