کد خبر: 1165485
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
وزیر خارجه سوئد ضمن تاکید بر عمل نمودن کشورش به توافقات با آنکارا، گفت که وقت آن رسیده تا پارلمان ترکیه روند تایید درخواست عضویت استکهلم در ناتو را شروع کند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با گذشت بیش از ۱۳ ماه از ارائه درخواست سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای عضویت، استکهلم بار دیگر از ترکیه خواست که دست از مخالفت با این درخواست بردارد.

«توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد ضمن تاکید بر عمل نمودن کشورش به توافقات با آنکارا، گفت که وقت آن رسیده تا پارلمان ترکیه روند تایید درخواست عضویت استکهلم در ناتو را شروع کند.

در تاریخ ۱۸ می سال ۲۰۲۲ بود که پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و آغاز جنگ اوکراین، دولت‌های سوئد و فنلاند رویکرد عدم تعهد نظامی خود در قبال ناتو را تغییر داده و خواستار عضویت در این ائتلاف نظامی شدند.

بیلستروم امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» توضیح داد: «ما باور داریم که آنچه از ما انتظار می‌رفت را انجام داده‌ایم، اکنون زمان آن رسیده که پارلمان ترکیه روند تصویب [درخواست عضویت سوئد در ناتو] را آغاز کند».

فنلاند در ماه آوریل به ناتو ملحق شد اما دولت ترکیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی همچنان مانع عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی می‌شود. در ماه جاری آنکارا بار دیگر گفت که سوئد باید تجمعات و راهپیمایی‌های ضد ترکیه در استکهلم را سرکوب کند تا موافقت این کشور را کسب نماید.

طبق این گزارش، وزیر خارجه سوئد اما گفت که استکهلم همچنان امیدوار است که بتواند تا زمان نشست سران ناتو در اواسط ماه جولای در لیتوانی، به این ائتلاف نظامی بپیوندد.

ترکیه معتقد است سوئد اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک» پناه داده است. جدای از آنکارا، دولت مجارستان نیز هنوز با درخواست استکهلم برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو موافقت نکرده است.

به نوشته رویترز، بیلستروم با بیان اینکه سوئد هیچ نقشه جایگزینی برای پیوستن به ناتو ندارد، تاکید کرد آزادی تجمعات در قانون اساسی این کشور گنجانده شده اما اینطور نیست که هر چیزی که قانونی است همیشه درست باشد.

سوئد اخیراً قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تأمین مالی یا حمایت از گروه‌های تروریستی تصویب کرده که به گفته استکهلم، این قانون به معنای اجرای تعهدات توافقنامه با ترکیه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار