کد خبر: 1164980
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
معاون نخست‌وزیر ارمنستان از همتای خود در جمهوری آذربایجان درخواست کرد که کمیسیون تحدید حدود و تعیین مرزهای دو کشور نشستی را برای حل اختلافات مرزی ایروان و باکو برگزار کنند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، « مهر هربرتی گریگوریان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان با ارسال پیشنهادی به «شاهین مصطفی‌یف» معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، خواستار برگزاری نشست کمیسیون مشترک تحدید حدود و تعیین مرزهای دو کشور شد.

آوریل سال گذشته میلادی، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان طی دیداری در بروکسل بر سر تشکیل کمیته تعیین حدود مرزی به توافق رسیدند.

بنا بر گزارش «آرمن پرس»، معاون نخست‌وزیر ارمنستان از همتای باکویی خود درخواست کرد تا در خصوص موضوعات فعلی که موجب تشدید تنش‌ها در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان شده است، بحث و گفت‌وگوهایی در نشست کمیسیون مشترک تحدید تحدید حدود و تعیین مرزهای دو کشور صورت گیرد.

معاون نخست‌وزیر ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان در دوازدهمین نشست خود در تاریخ سوم ژوئن در مسکو، در زمینه برداشتن گام‌هایی برای ساماندهی و احیای ارتباطات ریلی یراسخ-جلفا-مغری-هورادیز به تفاهم رسیدند.

طبق برآوردهای وزارت اقتصاد ارمنستان، ساخت جاده ریلی یراسخ-جلفا-مغری-هورادیز حدود 1.2 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. ساخت بخش راه‌آهن 43 کیلومتری از طریق مغری ارمنستان به حدود 200 میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، در صورت موفقیت این طرح، ارمنستان از طریق این خط آهن به ایران و روسیه دسترسی پیدا می‌کند و جمهوری آذربایجان از طریق ارمنستان با نخجوان ارتباط ریلی برقرار می‌کند.

یراسخ شهرکی در منطقه «آرارات» ارمنستان در مرز نخجوان است. مغری شهرکی در سیونیک جنوب ارمنستان در مرز ایران و جمهوری آذربایجان است. سداراک، جلفا، اردوباد و هورادیز، شهرک‌هایی در جمهوری آذربایجان است.

در نشست سال گذشته پاشینیان، علی‌اف و میشل توافق شد که کمیسیونی دوجانبه برای تعیین حدود مرز بین ارمنستان و جمهوری تشکیل شود که این کمیسیون مجاز به رسیدگی به مسائل امنیت و ثبات در امتداد مرز نیز خواهد بود.

نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان به وزرای امور خارجه دستور دادند تا مقدمات مذاکرات صلح بین دو کشور را آغاز کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار