کد خبر: 1164349
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
تغییر در تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان به ۴۰ ساعت در هفته، در حالی به محل گمانه زنی دو طیف موافق و مخالف در مجلس تبدیل شده است، مواردی که در لایحه دولت وجود نداشت و کمیسیون اجتماعی مجلس به آن افزود.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، آذرماه سال گذشته بود که دولت لایحه خود را با عنوان «اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» به مجلس ارسال کرد. طبق این لایحه ساعت کار کارمندان از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد؛ به این ترتیب تعداد روزهای کاری در هفته به پنج روز تقلیل یافته و پنجشنبه‌ها تعطیل می‌شود تا ناهمگونی بین تهران و شهرستان ها در این زمینه برطرف شود.

در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس، تغییراتی در محتوای آن ایجاد شد؛ به گفته ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، جمعی از نمایندگان نیز طرحی را برای تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه آماده کرده بودند که مفاد آن به لایحه دولت افزوده شده است.

بر اساس استدلال اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روزهای شنبه ‌و یکشنبه تعطیل است و در ایران روزهای پنجشنبه‌ و جمعه‌ تعطیلات پایان هفته به شمار می رود بنابراین ارتباطات اقتصادی کشورمان با محدودیت هایی روبرو است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این کمیسیون با لحاظ همه جوانب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به این نتیجه رسید که تعطیلات هفتگی را برای تنظیم با بازارهای جهانی تغییر دهد و امید است این موضوع به خیر و مصلحت مردم باشد.

مجید انصاری افزود: در جریان بررسی لایحه سازمان امور اداری و استخدامی کشور که کاهش ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه از ساعت کاری هفتگی و نیز افزایش تعطیلات هفتگی مطرح شده بود، پیشنهادهای متعددی ارائه شد و در نهایت کمیسیون نتیجه گرفت که ساعت کاری را از ۴۴ ساعت کنونی به ۴۰ ساعت کاهش دهد.

به گفته نماینده مردم ممسنی در مجلس، در عین حال درخواست‌های مکرری که از سوی فعالان اقتصادی و تجار برای تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها وجود داشت تا هماهنگی بیشتری با بازارهای جهانی صورت گیرد.

انصاری درباره حواشی اخیری که درباره تغییر تعطیلات از پنجشنبه به شنبه بوجود آمده است، اظهار داشت: آنچه مسلم است اینکه روز جمعه با توجه به تأکیدات دینی و شرعی حتماً باید جزو تعطیلی‌های کشور باشد.

وی در عین حال به عرف جامعه برای انجام آیین های دینی در روز پنجشنبه همچون زیارت اهل قبور و شهدا در کشور اشاره کرد و گفت: در نهایت کمیسیون به این جمع‌بندی رسید که ما به جای روز پنجشنبه روز شنبه را تعطیل کنیم؛ در این روش تغییری در تعطیلی روز جمعه ایجاد نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه را خواسته فعالان اقتصادی دانست و افزود: باید ببینیم آیا نمایندگان در صحن علنی مجلس با پیشنهاد تعطیلی جمعه و شنبه موافقت می‌کنند.

وی در عین حال تبعات اجتماعی ناشی از تغییر تعطیلی پنجشنبه ها را مورد تایید قرار داد و افزود: کارکنان ادارات باید عادت کنند که از صبح یکشنبه تا عصر پنجشنبه در محیط اداری و کار حضور داشته باشند و پس از آن در عصر پنجشنبه به مراسم‌های معنوی بپردازند.

انصاری درباره اینکه آیا دولت مخالف کاهش ساعت کار کارمندان به ۴۰ ساعت بود، اظهار داشت: کمیسیون اجتماعی ۴۰ ساعت کار هفتگی را پیشنهاد داد تا پنج روز کاری از یکشنبه آغاز و تا عصر پنجشنبه ادامه داشته باشد.

وی افزود: درباره کاهش ۴ ساعت از ساعت کاری کارمندان به جای ۲ ساعت و نیم مورد نظر دولت، نمایندگان دولت مخالفتی نداشتند ضمن آنکه دولت پیشنهاد خاصی برای اینکه چه روزی تعطیل باشد، نداشت.

انصاری خاطرنشان کرد: اینکه در تهران پنج روز و سایر استان‌ها ۶ روز کاری داشته باشیم از نظر عدالت اداری درست نبود و گام خوبی برای اصلاح آن برداشته شد.

وی یادآور شد: در تصمیم گیری برای تعطیلات هفتگی باید به این بیندیشیم که به تعاملات بانک‌ها، تجار، بازرگانان و بازارهای بین‌المللی کمتر آسیب بزند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار