کد خبر: 1163596
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
رئیس‌جمهور مصر در دیدار با نخست‌وزیر عراقضمن تاکید بر حمایت قاطع از بغداد اعلام کرد که قاهره خواهان گسترش همکاری‌ها و تقویت مناسبات دوجانبه است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر امروز در دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق بر حمایت قاطع قاهره از امنیت و ثبات این کشور تاکید و عمق روابط راهبردی بین دو طرف را مایه افتخار توصیف کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، السیسی در دیدار با السودانی، بر تمایل کشورش برای تقویت مناسبات از طریق مکانیسم همکاری سه جانبه با اردن، و همچنین تنوع بخشیدن به حوزه‌های همکاری‌ دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد. 

نخست وزیر عراق که برای دومین بار در حدود ۱۰۰ روز گذشته به مصر سفر می‌کند، روز گذشته درصدر هیأتی بلندپایه، متشکل از ۱۲ وزیر و تعدادی از تجار عراقی وارد قاهره شده و اعضای هیأتش با همتایان مصری خود دیدار و رایزنی خواهند کرد.

وزارت بازرگانی عراق از تکمیل ۱۰ توافقنامه بین قاهره و بغداد در زمینه‌های مختلف از ورزش و جوانان، مسکن، امور عمرانی، کار و امور اجتماعی خبر داد که قرار است در جریان این سفر السودانی به امضای مقامات دو کشور برسند. 

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق در خصوص این سفر گفته بود که هدف از سفر السودانی به قاهره بررسی روابط دوجانبه و همکاری بین عراق و مصر است.

وبگاه «العربی الجدید» نیز به نقل از یک منبع دولتی عراق نوشت: «سفر نخست وزیر عراق به قاهره در راستای فعال‌سازی کمیته‌های مشترک دو کشور به خصوص کمیته‌های دارای اهداف اقتصادی و سرمایه‌گذاری و دعوت از شرکت‌های مصری برای فعالیت در عراق است».

این منبع همچنین اذعان کرد که هدف مهم دیگر از سفر السودانی به قاهره، میانجی‌گری بغداد بین تهران و قاهره است. پس از توافق مارس میان ایران و عربستان سعودی درباره ازسرگیری روابط دوجانبه و تلاش‌های سابق برای بهبود روابط با کشورهای عربی منطقه طی ماه‌های گذشته، احتمال احیای روابط تهران و قاهره افزایش یافته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در جریان سفر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به تهران و دیدار با ایشان تأکید کرده بودند: ما از این نزدیکی روابط تهران-قاهره استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار