کد خبر: 1163500
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
یک دیپلمات ارمنستانی اظهار داشت که به دلیل حضور نظامی روسیه، ارمنستان سال‌ها از جنگ با ترکیه اجتناب کرده است.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، یک دیپلمات ارمنستانی روز دوشنبه  اظهار داشت که در نتیجه حضور نظامی روسیه، امنیت مرزهای ارمنستان با ترکیه، حفظ شده است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «ژیونیک آقاجانیان» سفیر جمهوری ارمنستان در مالزی گفت، کنترل مرزهای ارمنستان باید به طور کامل توسط ارتش این کشور تامین شود.

وی اظهار داشت: «اگر نیروهای مرزبانی ارمنستان وارتش آنقدر قوی باشند که برای تامین امنیت مرزها نیازی به کشور ثالث نباشد، بسیار خوب است، اما ما می‌دانیم که امنیت مرزها، به ویژه در طرف ترکیه، در نتیجه حضور نظامی روس‌ها حفظ شده است.»

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شد. ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده است و  ترکیه به شدت آن را رد می‌کند. در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سرگرفتند.

چندی قبل، وزیر امور خارجه سابق ترکیه، ارمنستان را در رابطه با نصب یک بنای یادبود در شهر«ایروان» پایتخت این کشور تهدید کرد.این بنای یادبود بابت عملیات «نمسیس» در ایروان نصب شده است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه سابق ترکیه گفت: «نصب آن بنای تاریخی برای ترکیه قابل قبول نیست. اگر ارمنستان اشتباه خود را اصلاح نکند، اقداماتی علیه این کشور انجام خواهیم داد.»

به گزارش این منبع خبری، آقاجانیان در این گفت‌وگو از کنترل بخشی راه آهن ارمنستان در آینده توسط  شرکت‌های غربی و همچنین حضور ناظران اتحادیه اروپا و دید منفی جامعه ارمنستان به این موارد اشاره کرد.

ارمنستان از جمله اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی است. سازمان پیمان امنیت جمعی مقر آن در مسکو است و اعضای آن روسیه و ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان هستند. در سال ۲۰۰۲، سازمان پیمان امنیت جمعی در نشستی در مسکو تصمیم گرفت که سازوکارها و ساختارهای همکاری بین کشورهای عضو معاهده امنیت جمعی را به یک سازمان بین‌المللی منطقه تبدیل کند و به آن وضعیت مناسب بدهد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار