کد خبر: 1162373
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
همزمان با فرارسیدن فصل گرما و شروع طرح‌های مدیریت مصرف برق، شایعاتی در شبکه‌های مجازی پیرامون میزان مصرف برخی لوازم خانگی همانند یخچال فریزر‌ها مطرح می‌شود که با محاسبات ریاضی همخوانی ندارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، چند سالی است که همزمان با فرا رسیدن فصل گرم سال و شروع طرح‌های مدیریت مصرف برق، شایعاتی در شبکه‌های مجازی پیرامون میزان مصرف برخی لوازم خانگی همانند یخچال فریزر‌ها مطرح می‌شود؛ شایعات عجیبی که هر چند با محاسبات ریاضی و داده‌های علمی همخوانی ندارند، اما ممکن است مورد پذیرش بخشی از افراد جامعه قرار گیرد. در یکی از این شایعات مجازی که مضمون آن بیانگر مصرف بسیار زیاد برق یخچال فریزر‌های خانگی است، ادعا می‌شود مصرف یک یخچال فریزر خانگی به تنهایی از الگوی مصرف برق اعلامی برای خانواده‌ها بیشتر است، بنابراین شهروندان امکان مصرف برق آن هم در چارچوب الگو را ندارند.

این ادعا و ارقام در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمار‌های رسمی بیش از ۷۵ درصد مشترکان در چارچوب الگو، برق مصرف می‌کنند و لذا اگر ادعا‌های مطرح شده در شبکه‌های مجازی درست بود و تنها مصرف یخچال فریزر‌ها بالاتر از الگو بود، نباید چنین آماری محقق می‌شد.

توضیح بیشتر در این رابطه اینکه الگوی مصرف برق خانگی در ماه‌های غیر گرم ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه‌های گرم سال برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است، همچنین الگوی مصرف برق مناطق گرمسیری کشور تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت افزایش می‌یابد که رقم قابل ملاحظه‌ای است و مستندات نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مشترکان خانگی (بیش از ۷۵ درصد) به صورت پیوسته در چارچوب الگو برق مصرف کرده‌اند؛ مشترکانی که قاعدتاً یخچال فریزر یکی از لوازم ضروری خانگی ایشان است و به‌رغم استفاده از آن میزان مصرفشان از الگو فراتر نرفته است.

همچنین بررسی میزان مصرف یخچال فریزر‌های خانگی به صورت دقیق و کارشناسی نیز بیانگر این است که پرمصرف‌ترین یخچال فریزر‌های موجود در بازار که دارای راندمان بالایی هستند، حداکثر به صورت ماهانه ۴۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و در بدترین شرایط یخچال فریزر‌های قدیمی نهایتاً ۷۳ کیلووات ساعت برق مصرف دارند؛ علاوه بر اینکه شهروندان می‌توانند با تعویض یخچال فرسوده و قدیمی با نوع راندمان بالا، به طور میانگین مصرف انرژی سالانه هر یخچال فریزر را از ۷۳ کیلووات ساعت در هر ماه تا ۳۳ کیلووات ساعت در هر ماه کاهش دهند.

بر اساس همین داده‌های علمی می‌توان اینگونه بیان کرد که مصرف برق یک دستگاه یخچال فریزر قدیمی که دارای مصرف به مراتب بالایی است، در مناطق عادی و در ایام غیر گرم سال ۳۶.۵ درصد الگوی مصرف را در بر می‌گیرد و یخچال فریزر‌های با راندمان بالا نیز ۱۶.۵ درصد الگوی مصرف برق یک خانواده را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین در مناطق عادی و در فصل گرم سال که الگوی مصرف برق به ۳۰۰ کیلووات افزایش می‌یابد، سهم برق یخچال فریزر‌های قدیمی از الگوی برق خانوار به ۲۵ درصد و سهم یخچال فریزر‌های با راندمان بالا به ۱۱ درصد کاهش پیدا می‌کند. ناگفته پیداست که در مناطق گرمسیری با الگوی مصرف برق تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت، این سهم به مراتب پایین‌تر و ناچیزتر می‌شود. مستند به این گفته‌ها می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که میزان مصرف برق یخچال فریزر‌های خانگی به مراتب از شایعه‌هایی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود کمتر است.

جالب‌تر اینکه در فصل گرم سال جاری و با توجه به اجرای طرح پاداش ۲۰ برابری صرفه‌جویی در مصرف برق، اگر مشترکان دارای یخچال فریزر قدیمی یخچال خود را با یخچال‌های با راندمان بالا تعویض کنند، ماهانه چیزی بین ۳۰ تا ۴۰ کیلووات در مصرف برق خود صرفه‌جویی کرده‌اند که بر اساس همین میزان صرفه‌جویی بسته به سایر مصارف خانگی به ازای هر کیلووات بین ۵۰۰ تا ۲،۰۰۰ تومان از وزارت نیرو پاداش دریافت خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار