کد خبر: 1161484
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
ژنرال ژینگ ژیانفنگ، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش چین روز شنبه گفت که آمریکا عامل واقعی تنش در دریای جنوب چین است و همچنان اصل چین واحد را تضعیف می‌کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، ژینگ این اظهارات را در پاسخ به اتهامات مکرر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان مصاحبه با رسانه‌ها در حاشیه بیستمین گفت و گوی شانگری لا در سنگاپور، بیان کرد و توضیح داد: آمریکا در سال‌های اخیر دائماً در موضوع دریای جنوب چین مداخله کرده و از هر فرصتی برای سرکوب سایر کشورها استفاده کرده که کاملاً در تضاد با اراده و تلاش کشورهای منطقه برای ترویج صلح، توسعه و ثبات است.

به گزارش سی جی تی ان، وی ادامه داد: آمریکا به طور مکرر در اقدامات تحریک آمیز، کشتی‌ و جنگنده‌های پیشرفته به دریای جنوب چین اعزام کرده و ادعا می‌کند که از «آزادی ناوبری» استفاده می‌کند، این کشور همچنین، استقرار موقت و چرخشی نیروهای خود را در منطقه افزایش می‌دهد و به تعداد پایگاه‌های نظامی خود می‌افزاید که این اقدامات خطرات امنیتی و ظرفیت بیشتری برای بحران به دنبال دارند.

بر اساس این گزارش، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه چین را به دلیل امتناع از انجام مذاکرات نظامی مورد انتقاد قرارداد. آستین در سخنرانی خود در جریان اجلاس موسوم به گفتگوی شانگری-لا در سنگاپور گفت که خودداری پکن از گفتگو، تلاش‌ها برای حفظ صلح در منطقه‌ای را که دو رقیب در حال افزایش قدرت نظامی خود هستند، تضعیف می‌کند.

روزنامه فایننشال تایمز ۱۲ خرداد ماه از سفر مخفیانه رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) به چین خبر داد و نوشت: سفر معتمدترین مقام دولت جو بایدن، شدت نگرانی کاخ سفید از وخامت روابط بین واشنگتن و پکن را نشان می‌دهد.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به این که سفر ویلیام برنز (معروف به بیل برنز) به چین ماه گذشته انجام شده است به نقل از پنج نفر از مقامات آگاه از این سفر افزود: برنز به عنوان دیپلمات ارشد سابق که اغلب مأموریت‌های ظریف خارج از کشور به او محول می‌شود، برای گفتگو با مقامات به چین سفر کرد.

کاخ سفید در تلاش است تا مبادلات با چین را پس از یک دوره پرتنش که در فوریه (بهمن/ اسفند) با پرواز یک بالن جاسوسی چینی بر فراز آمریکای شمالی آغاز شد از سر گیرد. بالون جاسوسی تلاش‌ها برای برقراری روابط دو کشور را که بایدن و شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در دیدار در شهر بالی در ماه نوامبر درباره آن توافق کرده بودند، از مسیر خارج کرد.

بایدن ماه گذشته گفت انتظار دارد روابط دو کشور در آینده نزدیک گرم‌تر شود اما از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد.

سفر برنز به چین قبل از اظهارات بایدن در نشست سران گروه هفت در هیروشیما انجام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار