کد خبر: 1161086
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که فراز‌هایی از آن توسط رسانه‌های غربی منتشر شد، از حل‌وفصل دو مساله پادمانی ادعایی خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس عصر چهارشنبه در گزارشی نوشت: گزارش سه ماهه محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید که بازرسان این سازمان دیگر در مورد ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو سوالی ندارند. در این گزارش همچنین آمده است که بازرسان تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم در مریوان، در نزدیکی شهر آباده، در حدود ۵۲۵ کیلومتری (۳۲۵ مایلی) جنوب شرقی تهران بسته اند.

در همین حال خبرگزاری رویترز نوشت که آژانس اتمی تعدادی از دوربین‌های نظارتی خود را در مراکز اتمی ایران دوباره نصب کرده است. در گزارش رویترز اشاره‌ای به تعداد دوربین‌ها نشده است.

جمهوری اسلامی ایران پارسال در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، از جمله دوربین‌های فراپادمانی را متوقف کرده بود.

رویترز نوشت: در گزارش محرمانه به اعضای شورای حکام آمده است که تجهیزات نظارتی اضافه شده شامل دوربین‌های نظارتی در تاسیسات اصفهان و دو مرکز غنی سازی است.

در همین حال خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال، لارنس نورمن که فراز‌هایی از گزارش محرمانه آژانس را مشاهده کرده است در توئیتی به اقدامات جبرانی ایران در برجام اشاره کرد و مدعی شد که میزان ذخائر اورانیوم ایران با غنای ۶۰ درصد ۲۵ درصد افزایش داشته است.

این درحالیست که ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی منتشر می‌شود که هفته آینده نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد. در این نشست طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد. طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان از موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است.

پیشتر منابع آگاه خبر دادند که در جریان گفتگو‌ها و تعاملات میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی دو توفیق جدید دیپلماتیک بدست آمده است. این اتفاق مثبت در حالی رقم خورده است که رژیم صهیونیستی همواره تلاش داشته تا پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام به تنش‌ها دامن زده و ادعا‌های بدون پشتوانه‌ای را مطرح کند.

این رژیم در روز‌های اخیر تلاش داشت تا ادعای دروغین ساخت تاسیسات مخفیانه جدیدی در رشته‌کوه‌های زاگرس را بر سر زبان‌ها بیاندازد که با اقبال مواجه نشد و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: دشمن صهیونیستی سال‌هاست که با طرح این سخنان بیهوده، علیه ایران فضاسازی می‌کند.

محمد اسلامی با بیان اینکه ایران مطابق با موازین آژانس و پادمان کار می‌کند، تصریح کرد: هرگاه هر فعالیتی بخواهیم انجام دهیم، تنظیماتش را با آژانس برقرار خواهیم کرد و مطابق آن عمل می‌کنیم. در فرآیند‌های طی شده در گذشته که همواره این‌ها یک نوع برتری جویی داشتند و سعی می‌کردند با جوسازی و عملیات روانی فشار حداکثری را بر کشور تشدید کنند در این‌ماه‌های اخیر با موفقیت مواجه نشدند و شکست خوردند و اکنون به مطالب جدید دامن زدند. این همان‌مطالب مردود گذشته است و هیچ جایگاهی ندارد.

از این منظر، پیشرفت حاصل شده در حل و فصل مسائل پادمانی را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که اولا مختومه شدن آن نشان می‌دهد سایر مکان‌های ادعایی نیز که شایعات پیرامون آن‌ها توسط رژیم نامشروع صهیونیستی مطرح شده به مانند پرونده مختومه شده اخیر فاقد موضوعیت بوده است و ثانیا آژانس پذیرفته است که حل اختلافات در چارچوب قوانین بین المللی و همکاری‌های دو جانبه می‌تواند به نتیجه منجر شود و سیاست فشار رسانه‌ای و صدور قطعنامه در برابر ایران نتیجه بخش نخواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار