کد خبر: 1161078
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
دولت بلژیک دیگر پناهجویان افغان زیر سن قانونی را که به این کشور پناهنده می‌شوند به عنوان پناهنده نمی‌پذیرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، بلژیک دیگر پناهجویان افغان زیر سن قانونی را صرفاً به دلیل رعایت حقوق کودکان مورد حمایت قرار نمی‌دهد.

در حال حاضر بروکسل تنها به دسته کوچکی از پناهجویان افغان که از سن خیلی کم به این کشور آمده‌اند و آن‌هایی که از آسیب‌های جدی رنج می‌برند، پناهندگی اعطا می‌کند.

هر چند نزدیک به دو سال است که بروکسل اعلام کرده تنها به دلیل قوانین حمایت از کودکان دیگر از افغان‌های زیر سن قانونی حمایت نمی‌کند، اما از چندین ماه پیش شمار درخواست‌های رد شده نوجوانان افغان افزایش چشمگیری داشته است.

در حالی که آمار حمایت از افغان‌های زیر سن قانونی در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، ۷۴ درصد اعلام شده بود، اما به گفته کلمان ولنتین، وکیل انجمن هماهنگی و ابتکارات برای پناهجویان و اتباع خارجی، میزان حمایت از کودکان افغان بدون همراه در سال ۲۰۲۲ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این سیاست جدید باعث شده تا افغان‌های زیر سن نیز مجبور باشند مانند افراد بزرگسال درخواست پناهندگی بدهند.

با توجه به این که بلژیک مطابق با قوانین اروپایی نمی‌تواند این نوجوانان را به افغانستان بفرستد، بسیاری از آنان بدون اسناد و حمایت‌های اجتماعی، در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

به گفته بنوا ون کیرسبلیک، رئیس موسسه بین‌المللی حمایت از کودکان در بلژیک، افغان‌های زیر سن قانونی بدون حمایت دولت و بدون خانواده در خیابان‌ها می‌خوابند و برای زنده ماندن مجبور به کار غیرقانونی و همکاری با شبکه‌های قاچاق می‌شوند.

بروکسل در توجیه در پیش گرفتن این سیاست در قبال پناهجویان افغان، استدلال کرده که با تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور دیگر در حال جنگ نیست و از این رو پناهجویان افغان دیگر برای برخورداری از حمایت‌های فرعی برای بررسی پرونده‌هایشان نیز باید شرایط خاصی داشته باشند.

براساس این سیاست، هر پناهجویی برای برخورداری از حمایت‌های فرعی پناهجویان، باید ثابت کند که بازگشت او به کشور غیرممکن است، زیرا نحوه زندگی‌اش با اقامت در بلژیک با دستورات طالبان ناسازگار است.

طبق رویکرد جدید، اعطای حمایت فرعی برای پذیرش یک پناهجوی افغان در بلژیک به موضوعاتی، چون جنسیت و سن، ولایت و حرفه خانواده، مدت اقامت در اروپا مرتبط است.

با سیاست جدید دولت بلژیک، این کشور در کنار بلغارستان و مجارستان، کمترین میزان حمایت از کودکان افغان را دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار