کد خبر: 1160622
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
رؤسای جمهور ترکیه و مصر در یک تماس تلفنی بر ضرورت ارتقای روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا تأکید کردند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شامگاه امروز دوشنبه با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

روابط مصر و ترکیه پس از انقلاب‌های عربی در سال ۲۰۱۱ و اختلاف‌برانگیز شدن موضوع حمایت برخی کشورها از اخوان المسلمین، سبب اختلافات شدید ترکیه و مصر شده بود. این دو کشور در سال اخیر، روابط خود را بهبود بخشیدند.

پایگاه روزنامه الاهرام گزارش داد، در جریان این گفت‌وگو، السیسی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت و اردوغان هم به خاطر این تبریک،  از رئیس جمهور مصر،  قدردانی کرد. 

شبکه خبری الجزیره هم به نقل از دفتر ریاست جمهوری مصر گزارش داد، رؤسای جمهور مصر و ترکیه، بر آغاز فوری ارتقای روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا تأکید کردند.

رئیس جمهور ترکیه آبان ماه گذشته برای نخستین بار، در دوحه با رئیس جمهور مصر دیدار کرد. حمد بن تمیم امیر قطر دیدار اردوغان و السیسی را برنامه ریزی کرده بود. 

این دیدار در حالی صورت گرفت که «سامح شکری» وزیر خارجه مصر پیش از آن گفته بود که روند مذاکرات با ترکیه برای عادی‌سازی روابط، متوقف شده است، زیرا هیچ تغییری در رویه آنکارا ایجاد نشده است.گردد.

این مقام مصری با اشاره به این‌که یکی از امور نگران‌کننده، عدم خروج نیروهای خارجی از لیبی تا اکنون و عدم اتخاذ اقدامات قاطع برای تحقق این هدف است، گفت: این امر ثابت می‌کند که جامعه بین‌الملل برای دستیابی به منافع تلاش می‌کند نه تکیه به اصولی که باید در مدیریت روابط بین الملل به خوبی تثبیت شود.

دولت ترکیه از چند سال پیش، وقوع بحران‌ها و جنگ در  آفریقا از جمله  لیبی  را دستمایه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به این منطقه قرار داده و سعی دارد جای پای خود را به‌شکل نظامی در این کشور محکم کند. اصرار ترکیه برای نگاه داشتن نظامیان خود در لیبی، در حالی است که «نجلا المنقوش» وزیر امور خارجه لیبی چندی پیش در جلسه استماع در مجلس نمایندگان ایتالیا در رم از ترکیه خواست که نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

پیش از این، وزیر خارجه مصر اواخر فروردین ماه گذشته در یک سفر رسمی وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد و با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد. چاووش اوغلو گفت که ترکیه قصد دارد صفحه جدیدی را در روابط با مصر باز کند و طرح‌های مشترکی را پیش ببرد.

چاووش اوغلو، با اشاره به اینکه در مورد لیبی با سامح شکری گفت‌و‌گو کرده است، گفت که هیچ پرونده اختلافی عمده‌ای بین دو کشور در رابطه با پرونده لیبی وجود ندارد. وی همچنین با اشاره به اینکه دو کشور علاقه مند به برگزاری انتخابات در لیبی هستند، افزود: «ما توافق کردیم که با مصر درباره حل بحران لیبی همکاری کنیم».

وزیر امور خارجه مصر نیز به نوبه خود گفت که کشورش تمایل مشترکی دارد که نهادهای لیبی به مسئولیت‌های خود عمل کنند و به برگزاری انتخاباتی منجر شود که آرزوهای مردم لیبی را برآورده کرده و در عین حال وحدت و یکپارچگی این کشور را حفظ کند.

چاووش اوغلو نیز ۲۷ اسفند ماه گذشته به دعوت سامح شکری پس از گذشت ده سال از روابط متشنج قاهره و آنکارا به مصر رفت. وزارت خارجه مصر نیز، این سفر را به منزله «آغاز روند ازسرگیری روابط عادی دو کشور» عنوان کرده بود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار