کد خبر: 1160561
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رئیس دستگاه قضایی با اشاره به جلسات و فعالیت‌ها و دغدغه‌های جامعه دینی کشور در مقوله حجاب:
دغدغه‌ای که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر مطرح کردند و از مردم خواستند «با هر عقیده و سلیقه در کنار هم مهربانانه زیست کنند»، دیروز در سخنان رئیس قوه قضائیه نیز منعکس شد. محسنی اژه‌ای اشاره کرد که مطلع است مردم متدین جلساتی برای دغدغه‌های عفاف و حجاب که بحق است و نشانه خیرخواهی برگزار می‌کنند، اما متذکر شد مردم متدین عنایت کنند مسئله حجاب و عفاف باید با حفظ وحدت میان مردم و با کار فرهنگی که بدون هزینه یا کم‌هزینه باشد علاج شود.

عنوان «هزینه» یک عنوان دوپهلو است. در سخنان رئیس قوه قضائیه معنای آن زیان و خسارت حاشیه‌ای است که برخی کار‌ها ممکن است خساراتی وارد کنند، اما معنای دیگر هزینه، پول و بودجه خرج کردن برای کار‌های فرهنگی است که این هم به نظر می‌رسد محل بحث است. برخی می‌گویند باید کار اثرگذار فرهنگی و هنری در مقوله حجاب شود و این هزینه‌بر است و برخی معتقدند کار واقعی ایمانی و اخلاقی در حوزه فرهنگ حجاب اتفاقاً نباید با هزینه‌های زیاد انجام شود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، به موضوع برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و دغدغه بحق مردم متدین و دلسوز در این زمینه اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از مردم متدین و شهید داده برای انقلاب و نظام، بحق نسبت به برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله مقوله عفاف و حجاب، دغدغه و توقع دارند؛ این قبیل موارد از خیرخواهی مردم متدین ما نشئت می‌گیرد؛ ما به شدت از این موضوع استقبال می‌کنیم و از همه مطالب انتقادی این مردم خیرخواه حتی آن‌هایی که گاهی نقدهای‌شان سنگین می‌شود، استقبال می‌کنیم و این مقوله را گام اول در مسیر اصلاح می‌دانیم.
رئیس قوه قضائیه افزود: این خیرخواهی و دلسوزی و دغدغه‌مندی مردم متدین ما بیانگر عدم بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به جامعه‌شان است و این امر، خیلی نکته مهم و قابل توجهی است؛ مردم متدین ما با تمام وجود وارد میدان شده‌اند و حتی جلسه برگزار می‌کنند و از طریق تریبون‌های مختلف و از طریق فضای مجازی و غیرمجازی، نظرات و دغدغه‌های خود را در قبال مقوله ناهنجاری‌های اجتماعی طرح می‌کنند؛ این موضوع خیلی امر مبارکی است؛ البته در این اثنا همان‌طور که مردم متدین ما عنایت دارند، نباید در وحدت جامعه خلل ایجاد شود و فضای دوقطبی شکل گیرد، چرا که دشمنان مترصد سوءاستفاده هستند.
رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: در اصل این مقوله که باید ناهنجاری‌های اجتماعی را با منطق، گفتگو، استدلال و بهره‌گیری از ادبیات و راهکار‌های فرهنگی و آنجایی که لازم است با قوه قهریه، علاج کرد، تردیدی وجود ندارد. وی در ادامه با تبیین و تشریح گام‌هایی که باید برای علاج ناهنجاری‌های اجتماعی با کمک مردم برداشته شود، گفت: باید برای علاج ناهنجاری‌های اجتماعی، با تدبیر و همفکری، راه‌ها و روش‌هایی را اتخاذ کنیم که مستمر و در عین حال بدون هزینه یا حداقل کم‌هزینه باشند.
محسنی اژه‌ای در ادامه با تقریر و تبیین مقولات ناظر بر لایحه عفاف و حجاب، گفت: لایحه مرتبط با مقوله عفاف و حجاب در تاریخ دوم اردیبهشت پس از تدوین و تنظیم در قوه قضائیه به دولت ارسال شد و قوه مجریه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت این لایحه را با امضای رئیس‌جمهور و وزیر دادگستری به مجلس فرستاد؛ آن‌طور که معاونت حقوقی قوه قضائیه گزارش داده لایحه قوه قضائیه در این زمینه، متضمن ۹ ماده بود و لایحه دولت دربرگیرنده ۱۵ ماده. طبیعی است که اصلاحاتی در دولت بر این لایحه در قالب اصلاحات عبارتی و در بخش‌هایی اصلاحات ناظر بر جرائم اعمال شد. اعمال‌نظر در دولت بر این لایحه، اقدام مطلوبی بود؛ مجلس نیز اختیار دارد که اصلاحات مدنظر خود را در این لایحه اعمال کند و ما ملتزم به اجرای هر آنچه تبدیل به قانون شد، هستیم. رئیس قوه قضائیه افزود: حتی صحبت پیرامون آن بود که ممکن است دولت در این زمینه لایحه دیگری بدهد چرا که روز‌های نخست، بحث بر سر این بود که بخشی از این موارد، جرم تلقی نشوند و نیرو‌های انتظامی بتوانند رأساً خاطیان را جریمه کنند؛ علی‌ای‌حال اگر احساس می‌کنند لایحه قضایی لازم نیست، می‌توانند لایحه جداگانه دهند؛ اگر این مورد نیز اتفاق بیفتد، باید تأکید کنیم که قوه قضائیه از هر آنچه سبب شود ناهنجاری‌های اجتماعی و برخی ناامنی‌ها و مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف به‌ویژه مسائل اقتصادی و تورم، هرچه سریع‌تر رفع گردد، استقبال می‌کند و در این مسیر تلاش‌های مجدانه خود را به کار خواهد بست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار