کد خبر: 1160548
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
ماجد راشد، رئیس کمیته پارالمپیک آسیا از پیشرفت‌های ورزش جانبازان و معلولین ایران ابراز رضایت کرد. نشست خبری رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران و رئیس کمیته پارالمپیک آسیا (APC) روز گذشته برگزار شد.
شیوا نوروزی

ماجد راشد، رئیس کمیته پارالمپیک آسیا از پیشرفت‌های ورزش جانبازان و معلولین ایران ابراز رضایت کرد. نشست خبری رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران و رئیس کمیته پارالمپیک آسیا (APC) روز گذشته برگزار شد.سی‌امین جلسه هیئت اجرایی کمیته پارالمپیک آسیا به میزبانی تهران برگزار شد. پیش‌از این نشست اعضای هیئت اجرایی و همچنین رئیس APC از امکانات و زیرساخت‌های پارالمپیکی کشورمان بازدید کردند و ارزیابی مثبتی از روند رو به رشد جنبش پارالمپیک ایران داشتند.
سفرای آسیا هستیم
در ابتدای این نشست خبری، ماجد راشد از اهداف برگزاری نشست هیئت اجرایی در تهران گفت: «دستاورد‌های زیادی از سفر به تهران حاصل شد که موارد زیادی را می‌توان اشاره کرد. این دومین سفرم به تهران است و این‌بار هم همه برخورد خوبی با ما داشتند. همچنین در‌های زیادی را برای همکاری آتی به روی ما گشودند. توافقات ما فعلاً شفاهی است و به زودی تیمی از کمیته ملی پارالمپیک ایران و کمیته پارالمپیک آسیا این مسائل را بررسی خواهند کرد.»
رئیس کمیته پارالمپیک آسیا با اشاره به نقش محمود خسروی‌وفا در پیشرفت ورزش کشورمان اظهار داشت: «این دومین سفرم به ایران است و قبلا هم از دستاورد‌های پارالمپیک کشورتان خبر داشتم. محمود خسروی‌وفا سال‌ها در این حوزه فعالیت سازنده داشته و غفور کارگری را هم می‌شناسم. ضمن اینکه ورزشکاران و داوران باتجربه زیادی دارید و آن‌ها می‌توانند به موفقیت‌های ایران اضافه کنند. به عنوان سفرای آسیا باید وظایفمان را انجام دهیم. ایران همیشه عضو فعال کمیته پارالمپیک آسیا بوده و قطعاً در آینده اتفاقات بهتری خواهد افتاد.»
تشنه حضور در مسابقات
ماجد راشد تفاوت بازی‌های پاراآسیایی هانگژو با دوره‌های گذشته را تشریح کرد: «کمیته پارالمپیک آسیا در کارگروهی موفق بوده و به توسعه ورزش در آسیا کمک کرده است. بازی‌های هانگژو را در پیش داریم، دوره بعد در ناگویای ژاپن پس از آن دوحه قطر و عربستان بازی‌ها را برگزار خواهیم کرد. در هر دوره پیشرفت‌ها را می‌بینید؛ مسابقات جدید، رکورد‌های بهتر، ورزشکاران بیشتر، داوران جدید و افزایش آگاهی. میوه‌های درخت پیشرفت ورزش پاراآسیایی در هانگژو برداشت خواهد شد. با اتمام کرونا و لغو محدودیت‌ها، ورزشکاران بیشتری از کشور‌های آسیایی به هانگژو خواهند آمد. ورزشکاران به‌خاطر کرونا و قرنطینه تشنه شرکت در مسابقات هستند، حتی داوران و مربیان هم این شرایط را دارند. همه منتطر شروع بازی‌ها در هانگژو هستند.»
برگزاری بازی‌های زمستانی
رئیس کمیته پارالمپیک آسیا از احتمال برگزاری اولین دوره بازی‌های پاراآسیایی زمستانی در کشورمان خبر داد: «در فکر این مسئله هستیم. قبل از شیوع کرونا این ایده به ذهنمان خطور کرد، اما متأسفانه موفق به برگزاری آن نشدیم. مذاکراتی با کمیته پارالمپیک ایران داشتیم و شاید بتواند پیشنهاد میزبانی اولین دوره بازی‌های پاراآسیایی زمستانی را ارائه دهد. در سفر قبلی با تله‌کابین به ارتفاع ۳ هزار متری توچال رفتیم. پس شرایط برای برگزاری بازی‌ها مهیاست و باید مذاکراتمان را ادامه دهیم.»
پیشتازی ایران
ماجد راشد در ارزیابی‌اش از پیشرفت کمیته پارالمپیک ایران در آسیا اظهار داشت: «ایران پیشتاز جنبش پارالمپیک در منطقه است و از این نظر جایگاه بسیار خوبی دارد. پیشرفت بسیار خوبی در این حوزه در کشورتان اتفاق افتاده و سیامند رحمان، زهرا نعمتی و تیم ملی والیبال نشسته ستاره‌های ورزش پارالمپیک ایران هستند. کمیته پارالمپیک ایران با آکادمی و دپارتمان‌های خوبی که دارد، می‌تواند به این جنبش در منطقه کمک کند. به عقیده من ایران یکی از بهترین‌های پارالمپیک آسیاست. باید از ورزشکاران جانباز و معلول حمایت بیشتری شود تا جنبش پارالمپیک در آسیا پیشرفت بیشتری داشته باشد.»
تعامل دوسویه
غفور کارگری نیز در این نشست به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. رئیس کمیته ملی پارالمپیک در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» در خصوص اهداف ایران از میزبانی نشست هیئت اجرایی آسیا گفت: «حمایت از ورزشکاران جانباز و معلول اهمیت ویژه‌ای دارد. با دو هدف از هیئت اجرایی آسیا دعوت کردیم؛ اولین آن براساس فرهنگ ملی و دینی برای کمک به سایر کشور‌ها بود. ظرفیت‌های خوبی در آسیا وجود دارد. در کمیته پارالمپیک ۱۰ بخش وجود دارد که همگی کاملاً علمی فعالیت می‌کنند. در برخی کشور‌های آسیا این امکانات وجود ندارد. به ماجد راشد گفتم این ظرفیت‌ها را در اختیار دیگر کشور‌ها قرار دهیم. از طرف دیگر ظرفیت برخی کشور‌های آسیایی در بخش‌های علمی و آموزشی ما را برای همکاری بیشتر ترغیب کرد. در کل تعامل دوسویه برای پیشبرد پارالمپیک در آسیا و ایران را در دستور کار داریم.»
توجه ویژه ورزش زنان
کارگری با اشاره به ورزش بانوان افزود: «یکی از دغدغه‌های من ورزش بانوان است. مصمم هستیم در بخش پارالمپیک بانوان تحول ایجاد کنیم. این حق بانوان ایران است که در این عرصه بیشتر ورود کنند. ظرفیت بسیار خوبی در ورزش بانوان وجود دارد. در همین راستا تمرکز بیشتری روی این بخش داشتیم و تعداد بانوان اعزامی به هانگژو نسبت به بازی‌های جاکارتا ۱۶ نفر افزایش دارد. فعلاً اعزام ۸۷ خانم به پاراآسیایی هانگژو قطعی شده و این تعداد افزایش هم خواهد یافت.»
هانگژو اولویت اول
کارگری با تأکید بر در اولویت بودن بازی‌های پاراآسیایی تأکید کرد: «اولویت اول کمیته بازی‌های هانگژوست. تلاش کردیم شرایط برای حضور موفق‌تر کاروان مهیا شود و این تلاش ادامه دارد. براساس این سیاست‌ها پیش رفتیم. در ۱۸ رشته مشغول آماده‌سازی تیم‌ها هستیم. تاکنون ۲۱۸ورزشکار شرایط حضور در هانگژو را دارند. ایران در رشته‌های تیمی والیبال نشسته خانم‌ها و آقایان، بسکتبال با‌ویلچر آقایان و گلبال حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سیاستمان کیفی است و قرار گرفتن روی سکو شرط اعزام‌مان است. این حدنصاب را برای بانوان، نابینایان و جانبازان رتبه چهارم قرار دادیم. از طرفی برای معلولیت‌های شدید امتیاز قائل شدیم. برخی از رشته هنوز برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند. در رشته‌های دوومیدانی، بوچیا، شطرنج، گلبال، فوتبال نابینایان را اعزام خواهیم کرد. هر ورزشکاری که حداقل‌های فنی و تخصصی را داشته باشد به هانگژو اعزام خواهد شد. برآورد اولیه ما اعزام ۳۰ نفر است و احتمال افزایش این تعداد نیز وجود دارد.»
جنبش یاران سلیمانی
دکتر کارگری در پایان این نشست به تشکیل جنبش یاران سلیمانی اشاره کرد: «جانبازان به گردن ما حق دارند. آن‌ها سلامتی‌شان را برای ما فدا کردند. نسبت به جانبازان مدافع حرم، امنیت و مرز کم‌کاری شده است. وظیفه انقلابی ماست تا از این عزیزان حمایت کنیم. ستادی با حضور ارگان‌های ذی‌ربط تشکیل داده‌ایم و دستورالعمل‌های آن نیز تدوین شده است. از مسئولان بنیاد شهید، هیئت استان‌ها و نیرو‌های مسلح استان‌ها درخواست همکاری داریم. در صورت مراجعه جانبازان کلاس‌بندی خواهند شد و در سطح قهرمانی یا همگانی فعالیت خواهند کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار