کد خبر: 1160454
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
به نوشته «بیزنس اینسایدر»، کی‌یف تقریباً کل ناوگان پهپادهای «بیرقدار تی‌بی۲» خود را از دست داده است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، یک تحلیلگر اندیشکده مرتبط با پنتاگون به وبگاه خبری آمریکایی «بیزینس اینسایدر» گفت پهپادهای «بیرقدار» ترکیه به عنوان سلاح‌های شگفت‌انگیز معرفی می‌شدند و مقام‌های کی‌یف مدعی بودند آن‌ها به اوکراین در مقابل روسیه دست برتر می‌دهد اما یک سال بعد واحدهای کم باقی مانده بسیار دورتر از میدان جنگ و برای شناسایی، به جای ماموریت‌های حمله مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

به گزارش «راشا تودی»، اوکراین ده‌ها پهپاد تهاجمی «بیرقدار تی‌بی۲» را خریداری کرد و از آن‌ها دستکم یک بار برای حمله به منطقه دونباس در نقض توافق آتش‌بس حتی قبل از آغاز درگیری با روسیه در فوریه ۲۰۲۲، استفاده کرد. 

به رغم بی‌طرفی رسمی ترکیه، کی‌یف ادعا می‌کند تعداد نامشخص بیشتری از پهپادهای ترکیه را در سال گذشته و بعد از آغاز جنگ دریافت کرده است. 

در ماه‌های اول جنگ اوکراین، کی‌یف مرتباً مدعی حملات موفق با استفاده از این نوع پهپادها می‌شد. خلبانان اوکراینی به «فارین پالیسی» گفتند با این حال تا ژوئیه، پهپادهای بیرقدار تقریباً بی‌فایده شدند و کی‌یف آن‌ها را برای «عملیات‌های ویژه نادر» حفظ کرد. 

«آندری دمین» معاون فرمانده کل نیروی هوایی روسیه در آوریل گفت نیروهای روسیه بیش از ۱۰۰ پهپاد بیرقدار را در اوکراین منهدم کردند. 

بیزنس ایسنایدر به نقل از «ساموئل بندت» کارشناس سامانه‌های بدون سرنشین و روباتیک گزارش داد ناوگان پهپادهای اوکراین تقریباً به طور کامل سرنگون شده است. 

این کارشناس ضمن بیان این که بیرقدار به عنوان پهپاد کُند که در ارتفاع پایین پرواز می‌کند، می‌تواند به هدف سامانه‌های دفاع هوایی تبدیل شود، افزود زمانی که ارتش روسیه دست به کار شد توانست بسیاری از آن‌ها را منهدم کند. 

رئیس انجمن شرکت‌های دفاعی اوکراین سال گذشته اعتراف کرد که بیرقدار استفاده جنگی زیادی ندارد. 

اخیراً «یوری پیلیپسون» مدیر بخش چهارم اروپای وزارت خارجه روسیه گفت انتقال تسلیحات و تجهیزات توسط ترکیه برای نیروهای مسلح اوکراین، برخلاف اهداف ترویج آتش‌بس و نقش میانجی است. 

این دیپلمات روس در اشاره به اهداف اعلامی آنکارا در قبال جنگ اوکراین در مصاحبه با «ریانووستی» روسیه کفت: آنکارا مکرراً از تمایلش برای تضمین آتش‌بس زودهنگام در اوکراین و تداوم روند گفت‌وگو با میانجیگری خود گفته است. قطعاً تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی به رژیم کی‌یف مستقیماً با چنین اهدافی در تضاد است و با نقش میانجی سازگار نیست. 

به نوشته اسپوتنیک، ترکیه به‌ویژه پهپادهای تهاجمی بیرقدار تی‌بی-۲ به اوکراین منتقل کرده و تحویل این تسلیحات به کی‌یف از سال ۲۰۱۸ جریان داشته است. 

«اسماعیل دمیر» مدیر صنایع دفاعی ترکیه اخیراً مدعی شد صادرات سالانه دفاعی و هوافضای ترکیه در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار از مرز  چهار میلیارد دلار عبور کرد.

جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و کشورهای غربی به رهبری آمریکا با تمام امکانات خود در حال حمایت و پشتیبانی از کی‌یف هستند.

طبق آمارها، آمریکا بیش از ۳۵.۴ میلیارد دلار تسلیحات از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به کی‌یف ارائه کرده و اتحادیه اروپا نیز ۱۳.۳ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده‌ است؛ با این حال، معاون وزیر خارجه اوکراین مدعی است کشورش به ۱۰ برابر این کمک‌ها برای پایان دادن به «تجاوز روسیه» در سال جاری نیاز دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار