کد خبر: 1160249
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد که کشورش با ارمنستان می‌تواند به زودی یک توافقنامه صلح امضا کند، ولی همچنان برای ارامنه قره‌باغ خط و نشان کشید.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، الهام علی‌اف روز یک شنبه در جمع ساکنان منطقه گذرگاهی لاچین گفت که آذربایجان و ارمنستان می‌توانند در آینده نزدیک توافقنامه صلح امضا کنند، مگر اینکه ایروان دوباره به موضع قبلی خودش بازگردد. وی اضافه کرد: «من مطمئن هستم که یک معاهده صلح می‌تواند در آینده نزدیک امضا شود.» رئیس‌جمهور آذربایجان خاطرنشان کرد: «حتی اگر هرگز توافقنامه صلح امضا نشود، ما در آسایش و امنیت زندگی خواهیم کرد، زیرا آذربایجان مواضع قوی هم در مذاکرات و هم در مناطق مرزی دارد.» او با وجود صحبت کردن از صلح، گفت، قره‌باغ که ارامنه امروز در آن زندگی می‌کنند سرزمین اجدادی و قانونی جمهوری آذربایجان است و از ساخت پاسگاه مرزی در قره‌باغ صحبت کرد. علی‌اف گفت: «پاسگاه مرزی که در مرز ایجاد شده در ۲۳ آوریل باید درس عبرتی برای ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ باشد.» علی‌اف خطاب به ساکنان لاچین گفت: «متأسفانه آن‌ها هنوز به یک نفر تکیه و فکر می‌کنند که شخصی آن‌ها را در آینده نجات می‌دهد و در آینده با جمهوری آذربایجان جنگ می‌کند. این‌ها همه مزخرف است و در طول جنگ دوم قره‌باغ، ما عزم قوی خود را نشان دادیم. ما در سرزمین مادری خود هستیم و منطقه قره‌باغ که ارامنه امروز در آن زندگی می‌کنند سرزمین اجدادی و قانونی ما است.» علی‌اف در ادامه افزود که حوادث دو سال و نیم اخیر باید آن‌ها را از این رؤیا بیدار کند. الهام علی‌اف گفت: «من دارم به ارمنی‌های ساکن در منطقه قره‌باغ بار دیگر از اینجا، از سرزمین لاچین، سرزمینی که آن‌ها برای سال‌های زیادی در حال بهره‌برداری از آن بوده‌اند و در آن به صورت غیرقانونی سکونت یافته‌اند، می‌گویم که کتاب آن‌ها بسته شده است. کتاب «میاتسوم» (اتحاد به زبان ارمنی) بسته شده است. کتاب جدایی‌طلبی بسته شده است. رؤیای استقلال از مسیر وضعیت پیروی می‌کند. در مورد وضعیت نیز ما آن را به وضعیتی که در زمان جنگ دوم قره‌باغ به آن تعلق داشته می‌فرستیم.»
این موضع علی‌اف در حالی ابراز شده که او روز پنج شنبه با پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در مسکو ملاقات کرد. پاشینیان گفته که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در به رسمیت شناختن یکپارچگی اراضی یکدیگر توافق کرده‌اند و پیشرفت برای عادی‌سازی روابط در جریان است. رویترز بعد از این ملاقات از قول لیلی عبدالله‌یف، سفیر جمهوری آذربایجان در فرانسه، نقل کرد: «امیدواریم در اول ژوئن در جریان اجلاس جامعه سیاسی اروپا در مولداوی، یک معاهده صلح امضا شود. این یک لحظه تاریخی است که نباید آن را از دست داد.»‌رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف در حاشیه این اجلاس با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفتگو خواهند کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز در این باره گفت که امضای معاهده صلح میان ارمنستان و آذربایجان در آینده نزدیک امکان‌پذیر است. «متئو میلر» سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز صبح دیروز در توئیتی نوشت: از اظهارات اخیر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان درباره به رسمیت شناختن تمامیت ارضی متقابل ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تعهد مستمر به صلح قدردانی می‌کنیم. توافق نهایی در حال دستیابی است و ما مصمم هستیم که به دوستان‌مان کمک کنیم تا به آن دست یابند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار