کد خبر: 1160153
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
با وجود نقش مهمی که جزیره خارگ در عرصه تأمین اقتصادی کشور و خصوصاً صادرات نفت خام دارد، اما اهالی این جزیره با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند. هرچند مسئولان قول‌هایی می‌دهند، اما برای آگاهی از میزان بی‌توجهی‌ها به نیاز‌های ساکنان خارگ همین بس که مردم این دیار هنوز از شبکه گاز شهری محروم هستند.
حامد عرب‌زاده


خارگ جزیره‌ای مرجانی در فاصله ۳۸ کیلومتری بندر گناوه است. در ایام جنگ تحمیلی، اهالی این جزیره در کنار کارکنان صنعت نفت، دفاعی‌مقدس را انجام دادند و حماسه‌های بزرگی آفریدند. این جزیره به اندازه تعداد روز‌های جنگ یعنی بیش از ۸ هزار و ۸۰۰بار بمباران شد، اما اجازه قطع شدن جریان صادرات نفت کشور را ندادند. در کنار مشکلات آب و برق که تلاش‌هایی در زمینه رفع این مسائل صورت گرفته، اما محرومیت از اتصال به شبکه گاز شهری یکی از چالش‌های اساسی این مردم است که بار‌ها و بار‌ها مطالبه شده، ولی به ثمر نرسیده است. در حالی که نفت خام با شبکه‌های طولانی به جزیره خارگ می‌رسد، گاز مورد نیاز مردم نیز می‌تواند از طریق خط لوله تأمین شود.
بخشدار ویژه خارگ با بیان اینکه شرکت پتروشیمی خارگ تنها پالایشگاه موجود در این جزیره است که توانایی تأمین خوراک لازم برای اجرای پروژه گازرسانی به جزیره را داراست، می‌گوید: «گازرسانی به جزیره و محدوده شهری یکی از اولویت‌هایی است که از امسال به صورت متمرکز در دستور کار این بخشداری قرار گرفته است.»
محمدرضا دشتی‌زاده به برخی از مشکلات اهالی خارگ اشاره کرد و افزود: «گازرسانی به محدوده شهری یکی از خواسته‌های به حق اهالی صبور جزیره خارگ است. مجموعه شرکت پتروشیمی خارگ با نگاه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به محیط پیرامونی خود در سرانجام رساندن پروژه گازرسانی به مردم مجموعه گاز استان را یاری کند.»
وی ادامه داد: «با ایجاد ظرفیت و همچنین هم‌افزایی و همگرایی بین بخشی آمادگی لازم برای پیشبرد این هدف کلان را در سطح خارگ داریم و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده می‌کنیم.»
این مسئول خواستار مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های مربوطه برای گازرسانی به اهالی خارگ شد و اضافه کرد: «ظرفیت‌های دستگاه‌های متولی در موضوع گازرسانی باید تجمیع شود تا این پروژه به سرانجام برسد.»
آمادگی برای ایجاد شبکه گاز
مدیرعامل گاز استان بوشهر با اشاره به اهمیت گازرسانی به مردم جزیره خارگ گفت: «این جزیره یکی از مراکز مهم و راهبردی حوزه انرژی در کشور به شمار می‌رود.»
علی‌اکبر فقیه با بیان اینکه طراحی شبکه مورد نیاز و همچنین پیش‌بینی ایستگاه تقلیل فشار لازم برای گازرسانی در بخش ویژه خارگ از سوی گاز استان بوشهر صورت گرفته است، ادامه داد: «شرکت گاز استان بوشهر در صورت تأمین خوراک لازم در جزیره خارگ آمادگی را دارد تا به اجرایی شدن پروژه لوله‌گذاری و احداث زیرساخت متناسب، به منظور تأمین گاز شهری در اولین فرصت اقدام لازم را به عمل آورد.»
به گفته این مسئول، زیبنده نیست که جزیره خارگ به عنوان قطب صادرات نفت خام کشور با چالش‌های جدی در زمینه تأمین گاز روبه‌رو باشد و مردم این دیار از یک نیاز اولیه محروم بمانند. امید می‌رود که مسئولان استانی و ملی و به ویژه صنایع مستقر در جزیره خارگ پای کار رفع مشکلات مردم باشند و شاهد تسریع در گازرسانی به منازل مسکونی در این جزیره باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار