کد خبر: 1159881
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
دولت انگلیس که از سوی افکار عمومی و نهاد‌های بین‌المللی به دلیل اتخاذ سیاست‌های ضدمهاجرتی و غیر انسانی تحت فشار قرار دارد، به حمایت از سیاست‌های مشابه در سایر کشور‌های اروپایی نیز متهم شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، نشریه گاردین روز شنبه در گزارشی نوشت که دستکم ۱۶ پناهجو که قصد داشتند از مرز بلاروس وارد لهستان شوند توسط حصار‌ها و سیم‌خاردار‌های خطرناک ساخت انگلیس مجروح شده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری دیشب خواستار تحقیق در مورد نقش لندن در حمایت از «اقدامات ضد مهاجرتی و غیرانسانی» لهستان و «آسیب‌ها و مشکلاتی» شدند که به پناهجویان وارد شده است.

وزارت دفاع انگلیس اعزام سپاه مهندسان سلطنتی این کشور به لهستان را در بازه زمانی دسامبر ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ برای پشتیبانی از زیرساخت‌های مرزی و پاسخ به آنچه فشار‌های ناشی از مهاجرت غیرقانونی این کشور نامیده، تائید کرده است. وزیر دفاع لهستان نیز این مطلب را تائید کرده است.

این درحالیست که موسسه خیریه پزشکان بدون مرز (MSF) فاش کرده شماری از پناهجویانی را که در حین عبور از حصار ۱۸۶ کیلومتری بلاروس و لهستان مجروح شده‌اند مداوا کرده است.

بر اساس این گزارش، مهاجرانی که عمدتا سوری، افغانی و یا کٌرد عراق بوده‌اند دچار بریدگی و یا شکستگی‌های مشکوک شده‌اند. خیریه پزشکان بدون مرز بر همین اساس، حصار‌های مرزی ساخت انگلیس را خطرناک توصیف کرده است.

سوفی مک کان مشاور خیریه پزشکان بدون مرز در انگلیس گفت: «تیم‌های پزشکی جراحات و رنج ناشی از رفتار‌های نادرست در مرز‌های اروپا با پناهندگان را مشاهده کرده اند. اینکه دولت بریتانیا فعالانه و مستقیم از این اقدامات غیرانسانی ضد مهاجرتی حمایت می‌کند نگران کننده است.»

وی افزود که دولت انگلیس باید به سوالات جدی درباره نقش این کشور در حمایت از این پروژه غیرانسانی و آسیب زدن به کسانی که در جست‌وجوی پناهگاه هستند پاسخ دهد.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که سیاست‌های ضدمهاجرتی انگلیس در داخل نیز با اعتراضات گسترده‌ای مواجه است. طرح جنجالی دولت ریشی سوناک برای کاهش آمار مهاجرت به این کشور اوایل اردیبهشت ماه امسال در مجلس عوام انگلیس تصویب شد.

بر اساس طرح جدید دولت انگلیس مراحل مهاجرت به این کشور به شکل بی‌سابقه‌ای سخت شده است. طبق این طرح کسانی که به طور غیرقانونی وارد انگلیس می‌شوند، ظرف ۲۸ روز اخراج و از بازگشت به این کشور در آینده منع می‌شوند. همچنین دانشجویان خارجی در این کشور حق درخواست ویزا برای افراد تحت تکفل خود را ندارند.

از سویی، وزیر کشور انگلیس ماه پیش راهی روآندا شد تا درباره انتقال کسانی که مهاجران غیرقانونی نامیده می‌شوند، به این کشور آفریقایی رایزنی کند.

نخست وزیر انگلیس نیز در سفری به فرانسه قراردادی را با امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور امضا کرده که به موجب آن تدابیر مقابله با مهاجرت پناهجویان به انگلیس از طریق کانال مانش تقویت شود.

این درحالیست که طرح دولت مدعی پرچمداری دفاع از حقوق بشر، با انتقاد شدید موسسات خیریه بین‌المللی و سازمان ملل مواجه شده و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اجرای آن با چالش‌های قانونی روبرو شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار