کد خبر: 1159649
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
شیوا نوروزی

کاروان تکواندوی ایران در شرایطی به مسابقات جهانی اعزام شده که نتیجه تست‌های دوپینگ نفرات نیامده است. بعد از مثبت شدن تست دو نفر از تیم مردان و به راه افتادن جنجال بر سر پیدا کردن دشمنان فرضی یا واقعی، فدراسیون تکواندو خبر از گرفتن تست‌های جدید از همه نفرات داد تا احیاناً مورد مشکوکی به جهانی اعزام نشود، اما عیب است پس از آن همه هیاهو فدراسیون منتظر رسیدن جواب تست‌های آزمایشگاه کلن نماند و ۱۴ هوگوپوش را به باکو فرستاد.
دوپینگ قطعی دو تکواندوکار شوک بزرگی به این رشته و حتی ورزش کشور وارد کرد. با اینکه هنوز هم شوک محرومیت آن دو نفر پابرجاست، اما همچنان هیچ‌کس مسئولیت این اتفاق شوم را به گردن نمی‌گیرد. از رئیس فدراسیون گرفته تا دبیر فدراسیون و سرمربی تیم‌ملی، همگی بحث دشمنان معلوم‌الحال را وسط کشیدند و با تشریح دسیسه چینی مخالفان هادی ساعی از پذیرش مسئولیت و هرگونه قصور احتمالی شانه خالی کردند. رحیمی در مصاحبه‌ای ادعا کرد شاید عده‌ای غذای ملی‌پوشان را آلوده کرده باشند!
دبیر فدراسیون از نهاد‌های نظامی و امنیتی هم درخواست کمک و همکاری کرد. منتها تا امروز جوابی به ابهامات زیاد این ماجرا داده نشده است.
درست است که وزیر ورزش در خانه تکواندو حاضر شد و به نوعی تیم اعزامی را بدرقه کرد، ولی حتی اعزام تکواندوکاران دختر و پسر به مسابقات جهانی نیز نباید باعث فراموشی قصه دوپینگ شود. دانیال بزرگی و رضا کلهر با محرومیت سنگین مواجه شده‌اند و گریزی از این محرومیت وجود ندارد. این اتفاق افتاده، ولی آگاهانه و ناآگاهانه بودن ماجرا بسیار مهم است. ساعی و حامیانش به شدت مخالفان را مقصر جلوه می‌دهند و طی دو، سه روز تلاش کردند با مصاحبه‌های متعدد خود را از هرگونه تقصیری مبرا سازند. همه مدیران فدراسیون‌ها مخالفان و موافقانی دارند و این مسئله در ورزش ایران امری عادی محسوب می‌شود. منتها بعد از فاجعه دوپینگ، فدراسیون تکواندو برای رفع مسئولیت پای مخالفان را وسط کشید، اما بی‌نتیجه آن را رها کرد. اینکه باند چه کسی یا کسانی تا این اندازه با ساعی کارد و پنیر است که حاضر می‌شود آبروی تیم‌ملی، تکواندو و ورزش کشور را ببرد، سؤالی است که امیدواریم شخص رئیس فدراسیون در مورد آن شفاف‌سازی کند. در غیر این صورت ادعا‌های مطرح شده در روز‌های گذشته قابل باور نخواهد بود. علاوه بر این گرفتن نمونه‌های آزمایش از تمامی نفرات راهکاری بود برای جلوگیری از دوپینگی اعلام شدن نفرات جدید در مسابقات جهانی، ولی اعزام شاگردان بیژن مقانلو و مینو مداح بدون در نظر گرفتن جواب تست‌های جدید انجام شده است! درحالی‌که خود مسئولان فدراسیون نسبت به آلوده شدن سایر نفرات نگران بودند و حتی احتمال افزایش دوپینگی‌ها را رد نمی‌کردند. کنار هم گذاشتن این اتفاقات ابهامات موجود در پرونده دوپینگ تکواندو را بیشتر می‌کند.
تیمی که قرار بود با انگیزه حداکثری و تمرکز بالا به باکو برود تا پس از چند سال ناکامی مدال‌های خوشرنگ برای تکواندوی ایران به ارمغان بیاورد، حالا با خبر دوپینگی شدن دو ملی‌پوش اصلی به محل برگزاری مسابقات جهانی رفته است. گرفتن مدال در اوزان المپیکی اهمیت بالایی دارد و تأثیر زیادی در کسب سهمیه المپیک خواهد داشت. در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ منچستر، مدیران وقت فدراسیون و تیم‌ملی علت ناکامی ملی‌پوشان را عدم صدور ویزا از سوی میزبان عنوان کردند. این‌بار هم حاشیه‌ای به نام دوپینگ گریبان تیم‌ملی را گرفته است که امیدواریم از این مسئله به عنوان توجیه و بهانه استفاده نشود. بازگشت آرامش به شیاپ‌چانگ ایران آرزوی همه اهالی تکواندو کشور است. اتهام‌زنی به منتقدان و صحبت کردن از دست‌های پشت‌پرده دردی از درد‌های تکواندو را دوا نمی‌کند و نتیجه‌ای جز بروز حواشی جدید ندارد. در این مدت هم اگر هادی ساعی و همکارانش بیشتر از آنکه به فکر رفتار مخالفان باشند، روی برطرف کردن نواقص و نقاط ضعف کار می‌کردند قطعاً شرایط بهتری بر تکواندو حاکم بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار