کد خبر: 1159129
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
هم‌اکنون هر هفته چهار پرواز به سوریه انجام می‌شود که برخی از افراد در نبود سفر‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به سوریه، ازطریق این پرواز‌ها اقدام به راه‌اندازی کاروان غیرمجاز کرده و زائران را با ۲۵ میلیون تومان به دمشق اعزام می‌کنند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سفر به سوریه از سال گذشته به طور کامل متوقف شد و هنوز هم هیچ پروازی برای اعزام زائران به دمشق اعلام آمادگی نکرده است.

مشتاقان سفر به سوریه همچنان در انتظار اخباری خوش

البته برخی از مسؤولان به ازسرگیری سفرهای زیارتی به سوریه از نیمه خرداد خبر داده بودند و حتی وزیر راه و شهرسازی هم قول مساعد برای تأمین پرواز برای این منظور داده است. با این وجود، هنوز خبری از سفرهای زیر نظر سازمان حج و زیارت به سوریه نیست و همچنان زائران هم منتظر اخباری خوش از برقراری این سفرها هستند.

با این وجود، در سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به سوریه، تفاهم‌نامه‌ای امضا و مقرر شد طی یک سال ۵۰ هزار ایرانی به زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیها مشرف شوند.

سازمان حج و زیارت هم منتظر تأمین پرواز سوریه است

اما با توجه به اینکه مشکل اصلی در توقف سفرهای زیارتی به سوریه، تأمین پرواز است، مسؤولان سازمان حج و زیارت با وجود آمادگی برای اعزام زائران به سوریه، نمی‌توانند تا زمان تأمین پرواز برنامه‌ریزی دقیقی نسبت به برقراری این سفرها داشته باشند.

در کنار تلاش و پیگیری مسؤولان سازمان حج و زیارت برای از سرگیری سفر به سوریه، برخی از افراد در قالب کاروان غیرمجاز پای کار هستند و در نبود سفرهای رسمی به سوریه، زائران مشتاق را با خود جذب کرده و با هزینه‌های بالا به حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما اعزام می‌کنند؛ تا جایی که برخی از این افراد هزینه سفر یک هفته‌ای به سوریه را ۳۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند. این امر در حالی است که سال گذشته هزینه سفر به سوریه از مشهد که گران‌تر از سایر شهرها است، حدود ۱۶ میلیون تومان بود.


حرم حضرت زینب (س)

سفر به سوریه با کاروان‌های غیرمجاز ۳۰ میلیون تومان شد

حیدری، یکی از مسؤولان کاروان غیرمجاز که در روزهای آینده قرار است یک کاروان به سوریه اعزام کند، می‌گوید: هزینه سفر یک هفته‌ای ۳۰ میلیون تومان و سفر چهار روزه ۲۴ میلیون تومان است که البته بخش قابل توجهی از هزینه سفر مربوط به پرواز خواهد بود. زائران هم فقط در دمشق اسکان دارند و ما سفر به لبنان را نیز پیش‌بینی کردیم و افراد می‌توانند با هزینه ۳۴ میلیون تومان چهار روز در سوریه و ۲ روز در لبنان باشند و از لبنان به کشور بازگردند. چرا که ورود به لبنان از سوریه بدون مشکل است و بازگشت مشکلاتی دارد و همین امر باعث شده تا مجبور شویم زائران را از لبنان به کشور بازگردانیم.

البته برخی هم در ماه‌های اخیر سفر ترکیبی راه‌اندازی کرده و سفر به عراق، سوریه و لبنان را برنامه‌ریزی و زائران را اعزام کردند. این امر در حالی است که در سال‌های گذشته سفر به سوریه با محدودیت‌هایی همراه بود و اسامی افراد برای اعزام به این کشور باید از سوی برخی از سازمان‌ها و نهادها تأیید می‌شد. اما از سال گذشته که تهیه بلیت پرواز به سوریه برای عموم آزاد شد، سفرهای غیرمجاز به سوریه هم توسعه پیدا کرد و بسیاری از افراد در قالب کاروان‌های غیررسمی عازم سوریه شدند.

احتمال برقراری سفر به سوریه از اوایل تیرماه

نبود پرواز برای سفر به سوریه اصلی‌ترین مشکل در برقراری این سفر معنوی است که به نظر می‌رسد بزودی این مشکل برطرف شده و زائران بتوانند عازم سفر به دمشق شوند. چرا که وزارت راه و شهرسازی هم در پی تأمین پرواز برای اعزام زائران به سوریه است و برخی از شرکت‌های هواپیمایی نیز برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند؛ تا جایی که حتی گمانه‌زنی‌ها از آغاز سفر زیارتی به سوریه از اوایل تیرماه است.


حرم حضرت رقیه (س)

هزینه بلیت‌ پروازهای موجود به سوریه چقدر است؟

با بررسی خبرنگار فارس درباره هزینه‌های سفر به سوریه، هم‌اکنون هر هفته چهار پرواز به دمشق صورت می‌گیرد که روزهای یکشنبه شرکت هواپیمایی ایرانی و روزهای شنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه یکی از شرکت‌های هواپیمایی سوری اقدام به اعزام زائران و مسافران به سوریه می‌کند که هزینه بلیت رفت و برگشت با پرواز داخلی ۹ میلیون تومان و با پرواز سوری بین ۱۰ تا حدود ۱۴ میلیون تومان است.

بر همین اساس، در صورتی افراد بخواهند به صورت انفرادی یا در قالب کاروان غیرمجاز عازم سوریه شوند، باید هزینه بالایی برای این سفر بپردازند. در حالی که با توافق صورت گرفته با طرف سوری، وقتی سایر شرکت‌های هواپیمایی هم در مسیر دمشق فعالیت کنند، هزینه بلیت کاهش یافته و از طرفی هم بر اساس توافق با مسؤولان سوریه، قرار است هزینه فرودگاهی برای پروازهای ایرانی کاهش یافته و حتی هتل‌های سوری، هزینه اسکان زائران ایرانی را همچون شهروندان سوری محاسبه کنند. 

سفر به سوریه با کاروان‌های سازمان حج و زیارت چقدر می‌شود؟

به همین دلیل هم با برقراری سفر زیارتی به سوریه از سوی سازمان حج و زیارت، به طور حتم هزینه‌های این سفر معنوی کم‌تر از هزینه سفر با کاروان‌های غیرمجاز خواهد بود. حتی مسؤولان سازمان حج و زیارت هم از زائران و مشتاقان این سفر معنوی می‌خواهند که مدت کوتاهی صبر کرده و با کاروان‌های رسمی عازم سوریه شوند.

علاوه بر این، به گفته یک منبع مطلع هزینه سفر به سوریه با توجه به افزایش برخی از هزینه‌ها، از تهران به بیش از ۱۵ میلیون تومان می‌رسد که هم‌اکنون کاروان‌های غیرمجاز بیش از ۷۰ درصد گران‌تر از این مبلغ، زائران را با خود همراه می‌کنند.

به گزارش فارس، سفر به سوریه از تهران از خرداد سال گذشته به دلیل مشکل فنی در فرودگاه دمشق متوقف شد و دیگر هیچ شرکت هواپیمایی حاضر به پرواز به دمشق نشد. البته از آبان‌ماه یکی از شرکت‌های هواپیمایی از مشهد به سوریه اقدام به اعزام زائران کرد که آن هم بنا بر مشکلاتی از اسفندماه متوقف شد و دیگر هیچ زائر ایرانی در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت به سوریه سفر نکرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار