کد خبر: 1158811
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اعمال محدودیت در رشته‌هایی که اشتغال‌پذیری کمتری دارند، خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در برنامه‌ توسعه هفتم قرار است احکامی در راستای بحث آمایش آموزش عالی بیاید، گفت: خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم طرح ساماندهی آموزش عالی و آمایش عالی را مدنظر قرار داده و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی شده پذیرش دانشجویان براساس اولویت‌های کشور و نیاز محور باشد.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش دانشجویان براساس اولویت‌های کشور و نیاز محور کردن رشته‌های تحصیلی کمی زمان می‌برد، گفت: امسال سعی خواهیم کرد برای رشته‌هایی که اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان‌شان پایین است محدودیت‌‌هایی را اعمال کنیم. 

* رشته‌هایی که دانشجوی کمی دارند، حذف می‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره محدودیت‌های اعمالی براساس آمایش سرزمین، گفت: سعی می‌کنیم تعداد پذیرش دانشجو را محدود کنیم یا پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که کم بوده را حذف کنیم یا برنامه‌های ویژه‌ای برای روزآمد کردن رشته‌ها درنظر بگیریم، باید تمام آموزش عالی برای ساماندهی طرح آمایش آموزش عالی و ساماندهی آموزش عالی بسیج شوند.

وی همچنین فرهنگ‌آفرینی، نیازآفرینی، کارآفرینی، نوآفرینی و ایجاد مزیت‌های جدید را وظیفه دانشگاه‌ها دانست و گفت: یکی از نکاتی که بایستی دانشگاه‌ها باید به آن توجه کنند، استفاده حداکثری از مزیت‌های نسبی کشور اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و اقلیم چهارفصل است. خام‌فروشی نکردن و استفاده درست از این منابع حتماً نیاز به دانش و استفاده از ظرفیت دانشگاه دارد. 

زلفی گل تاکید کرد که دانشگاه باید مزیت‌آفرینی کند و به خلق مزیت‌های جدید بپردازد. از طریق علم و دانش می‌شود مزیت‌های جدید و نیازآفرینی کرد. باید پیش‌بینی کنیم که نسل‌های ما برای آینده چه نیازهایی دارند و برای نیازهای نسل‌های آینده‌مان بسترسازی نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مغزافزاری کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار