کد خبر: 1158660
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
به مناسبت گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در مشهد برگزار شد
به مناسبت نکوداشت حکیم طوس ابوالقاسم فردوسی اختتامیه جشنواره ملی شکوه شاهنامه و افتتاحیه نمایشگاه آثار برتر با حضور اساتید برجسته انجمن خوشنویسان ایران و اساتید معاصر ادبیات فارسی و دوستداران هنر در مشهد برگزار شد .
فریبا کیانی

به گزارش جوان آنلاین خراسان رضوی،  برای نخستین بار اختتامیه جشنواره ملی شکوه شاهنامه و افتتاحیه نمایشگاه آثار برتر با حضور اساتید برجسته انجمن خوشنویسان ایران و اساتید معاصر ادبیات فارسی و دوستداران هنر توسط خرد سرای فردوسی، در مشهد  ، موسسه خیریه همدم فتح المبین  برگزار شد .

این جشنواره در پایان زمستان 1401 با اعلام فراخوان در سراسر کشور  به استادان و هنرمندان علاقه مند به هنر و شاهنامه فردوسی  به صورت تخصصی در خط نستعلیق کار خود را آغاز کرده بود ،و استقبال بی نظیر  از طرف دوستداران هنر فارسی ایران «خط نستعلیق » و ادبیات پارسی «شاهنامه فردوسی»را به همراه داشت  که این مهم باعث شد جشنواره شکوه شاهنامه بیش از 800 آثار دریافت کند .

  • جشنواره ملی شکوه شاهنامه در دو بخش همایش و نمایشگاه برگزار شد .

 در بخش همایش تاریخ 31 اردیبهشت ماه در سالن همایش موسسه خیریه همدم  اختتامیه جشنواره شکوه شاهنامه برگزار شد  ، که در آن تقدیر از پیشکسوتان اساتید خوشنویسی انجام گرفت و در ادامه «دکتر محمد جعفر یاحقی»   استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی  و همچنین «استاد غلامحسین امیر خوانی» رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران به سخنرانی پرداختند و پس از آن آثار برتر که توسط هیات داوران طی دو مرحله داوری برگزیده شده بودند ، اعلام و جوایز آنها اهدا گردید . از دیگر برنامه های این همایش اجرای شاهنامه خوانی ،نقالی و اجرای موسیقی سنتی خراسان بود .

پس از همایش جشنواره افتتاحیه نمایشگاه از آثار نفیس اساتید و آثار منتخبین در مسابقه به نمایش گذاشته شد . این نمایشگاه تا 4 خرداد برای بازدید عموم دایر خواهد بود .

 

  • آثار دهه هشتادی ها در شکوه شاهنامه شایسته تقدیر شد

دبیر جشنواره شکوه شاهنامه با اشاره به اینکه بیش از 800 اثر از سراسر ایران به جشنواره ارسال شده تشریح کرد : پس از فراخوان جشنواره به دلیل ارزش و اهمیت حکیم ابوالقاسم فردوسی و آمیخته شدن خط نستعلیق با زبان پارسی «شاهنامه فردوسی» در دریافت آثار با استقبال بی نظیری از سراسر ایران از همه اقوام باگروه های سنی متفاوت روبرو شدیم که این مهم جز افتخارات جشنواره  و مسرت ما بود .

هادی سید خوانی افزود: آثار نفراتی که استادی آنها محرز بود از مرحله اول داوری عبور کرده و از ابتدا اصل آثار را برای مرحله دوم داوری ارسال کردند . ولی حدود 100 آثار دیگر با داوری ازمرحله نخست عبور کرده و به مرحله نهایی راه پیدا کردند .

وی اظهار داشت  :اصل آثاری که در مرحله اول داوری پذیرفته شده بوند بعلاوه  آثار اساتید ، در مرحله دوم با تصمیم هیات داوران متشکل از اساتید (غلامحسین امیرخانی ،علی شیرازی ،میرحیدر موسوی و ...)برگزیده شدند .

اوادامه داد : پس از داوری اثرها در مرحله نهایی ، 3 اثر به عنوان رتبه های اول سید علیرضا مطلبی ، نفر دوم احد صبایی کیا و نفر سوم علی حسینی  برنده  شدند . همچنین 10اثر به عنوان آثار برگزیده و 5 اثر ویژه دهه هشتادی (زیر بیست سال)  انتخاب شدند . و بدلیل همزمان شدن همایش با دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) «روز دختر» 5 اثر در بین آثار خانم ها به صورت ویژه در لیست آثار برگزیده و شایسته تقدیر قرار گرفتند .

  • هنر است که می توان ارزش های فرهنگی را به دنیا معرفی کرد

«دکتر محمد جعفر یاحقی»   استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی  در این همایش با تاکید بر اینکه با هنر و هنرمندان می توان ارزش های فرهنگی را به دنیا معرفی کرد ، تصریح کرد : هنر در زبان شاهنامه معانی وسیعی دارد و این هنری که امروز از آن صحبت میکنیم بخش کوچکی از آن است .

وی ادامه داد  : شاهنامه در ابتدا  با هنر نقادی و روایت گری و بلا فاصله با خوشنویسی و خطاطی و کمی بعد تر با نگارگری آمیخته شد و هنر ابزاری است که می توان با آن شاهنامه فردوسی را به دنیا معرفی کنیم .

  • فرهنگ ادبی ایران ابتدا و انتها ندارد .

استاد غلامحسین  امیر خانی ، رئیس شورای عالی خوشنویسان ایران، در این همایش ضمن اشاره به اینکه فرهنگ ادبی ایران ابتدا و انتها ندارد  و فردوسی نسبت به دیگر شاعران بی نظیر و شاخص است ، اظهار داشت : فردوسی با سرودن شاهنامه زبان پارسی را زنده و پایدار کرد . ویژگی اشعار فردوسی نسبت به اشعار شاعران دیگر ، زبان رسا و بدون کنایه و ساده و عمیق  ، شجاعانه و خرد محوری است ، که برای رساندن پیام خود نیاز به رمز گشایی و تفسیر و اشاره ندارد و هر نسلی با هر زبانی به راحتی مفهوم اشعار آن را درک کند .

  • همه غرب طرفدار ما می شوند اگر بتوانیم فرهنگ ایرانی را بدرستی معرفی کنیم.

وی در رابطه با اینکه کوتاهی در شناسایی مکتب فردوسی به جهانیان شامل همه ملت ایران است ، عنوان کرد : همه غرب طرفدار ما می شوند اگر ما بتوانیم بدرستی فرهنگ ایرانی را معرفی کنیم . وظیفه هر ایرانی در هر مقام و یا جایگاهی که قرار گرفته به مرتبه خودش شناسایی مکتب فردوسی به جهانیان که نشان از تاریخ و فرهنگ ایران می باشد، و شجاعت را در کنار خودشناسی و خداشناسی به ما آموخته ، است .

  • کمترین بودجه برای فرهنگ و هنر

رئیس شورای عالی خوشنویسان ایران ،ضمن دعوت از سازمان تحقیقاتی و پژوهشی آستان قدس خراسان رضوی  و هر سازمان فرهنگی دیگر که تیم تحقیقاتی و پژوهشی دارند افزود : ضروری است تیمی تحقیقاتی در رابطه با سازمان هایی مانند صدا و سیما و غیره که بودجه کلان در اختیار دارند که وظیفه و مسئولیت  آنها ترویج فرهنگ انسانیت و اخلاق بوده ،  را بررسی کنند تا تاثیر و نقش تربیتی آن ها در زندگی مردم معلوم گردد و همچنین کارنامه چندین ساله خود را با موسسات خصوصی  فرهنگی و نهادهای مردمی مانند موسسه خیریه  همدم و غیره که بودجه ای در اختیار ندارند مقایسه کنند .

امیرخانی  از عدم حمایت دولت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و اظهار داشت : بودجه ای که دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد از بودجه تمام وزارت خانه ها در دولت کمتر است و این بی توجهی به فرهنگ و هنر باعث رفتارهای ناهنجار در جامعه می گردد که صدمه جدی به جامعه می زند .

استاد غلامحسین امیرخانی ضمن تشکر از کمک های بنیاد مستضعفان گفت : برای اینکه چراغ مجمع خوشنویسان روشن بماند نیاز به بودجه داشتیم و از بنیاد مستضعفان برای یاری رساندنشان و روشن ماندن چراغ مجمع قدردانی می کنیم و در کل  از هر سازمانی که کمک مالی و معنوی به فرهنگ و هنر ایران انجام بدهد صمیمانه سپاسگزاریم .

بر اساس این گزارش ، همایش شکوه شاهنامه و افتتاحیه نمایشگاه شکوه شاهنامه در تاریخ 31 اردیبهشت با حضور رضا زدوار نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اساتید برجسته حوزه فرهنگ و هنر و دوستداران هنر در مشهد موسسه خیریه همدم برگزار شد .

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار