کد خبر: 1158417
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
عبدالکریم میراسدی

اختصاصی جوان آنلاین: وقتی حاکمانی بدون رای و نظر مردم وبا زور اسلحه وسرنیزه و زد و بند با آمریکایی ها برکشوری حاکم شوند طبیعی است که فرق «حق آبه» و«آفتابه» را ندانند و به هیچ معاهده وقرارداد بین المللی هم پایبند نباشند.

کسی نیست به حاکمان موقت افغانستان بگوید صحبت از یک رودخانه است به نام «هیرمند» نه «لولهنگ»؟!

بی تردید ممانعت از ورود «حق آبه» مردم سیستان از رود هیرمند یک «جنایت زیست محیطی » است که هیچ فرقی با جنایت جنگی و عملیات نظامی علیه مردم یک کشور ندارد.

رضاخان هم با زورسرنیزه واسلحه انگلیسی ها برایران حاکم شد و تحت فشارانگلیسی ها با واگذاری «دشت ناامید» امید مردم سیستان را ناامید کرد.اکنون شاهدیم که هرچه زمان می گذرد ابعاد خیانت های رژیم پهلوی برای مردم ایران آشکارترمی شود.

درفاصله کمتر از شش ماه، مکافات واثرات دومورد ازخبط های بزرگ رضاخان درواگذاری دومنطقه ژئوپلیتیک کشور به بیگانه گریبانگیرملت ایران شده است، در شمال غرب پاره ی جدا شده تن ایران منطقه «قره سو» وطمع دشمن درقطع راه مواصلاتی ایران واوراسیا ودر شرق «دشت ناامید»  که اکنون اهمیت این مناطق بعد ازیک قرن خودنمایی می کنند.

نکته ای که در مورد واگذاری اراضی راهبردی ایران توسط شاهان قاجارو رژیم پهلوی از دید تاریخ نگاران وما مردم ایران مغفول مانده این است که قاجارها حداقل یک صف آرایی ولشگرکشی می کردند می جنگیدند وبعد ازشکست واگذارمی کردند اما پهلوی ها اراضی ایران را بدون حتی کمترین درگیری لفظی به بیگانه بذل و بخشش کرده اند.

نمی دانم کسانی که درداخل کشور بویژه در اغتشاشات اخیرفریب تبلیغات گمراه کننده عوامل فراری دربارپهلوی که تلاش می کنند از رضاشاه یک قهرمان ملی بسازند را خورده بودند بازهم به  شعار«رضاشاه روحت شاد» اعتقادی دارند؟! اما این جماعت غافل ازاین مسئله هستند که ، رضاخان فقط درمقابل یک «نانوای بی نوا» ومردم کوچه وبازارقلدربود ودرمقابل بیگانه نوکری بیش نبود.

سرانجام پس ازسال ها کش و قوس وبی توجهی وسهل انگاری دولت های گذشته درپیگیری حقوق مردم سیستان وبلوچستان در بهره مندی از «حق آبه رود هیرمند» آقای رئیسی ترجیح داد با سفر به مرزهای شرقی ونزدیک شدن به اقامتگاه حاکمان موقت افغانستان صدای اعتراض ملت ایران و بویژه مردم سیستان را از نزدیک به گوش آنان برسانند تا فردا روزی اگرگزینه ی دیگری برای روان سازی «حق آبه هیرمند» اتخاذ شد طالبان هیچ بهانه ای نداشته باشند.

پاسخ طالبان به درخواست مؤدبانه ومنطقی رئیس جمهورمنتخب ملت ایران که ریشه در حقوق بین المالی نیزدارد، پاسخی غیرمنطقی بی نزاکت وآمیخته به کلمات وجملاتی بود که نه رنگ و بوی دیپلماسی داشت و نه جنبه فنی وکارشناسی. طالبان طوری رفتار می کنندکه گویا تا کنون دولت جمهوری اسلامی ایران «حق آبه هیرمند» را از آنان طلب نکرده است.

تصمیم گروه طالبان دراعلام شروع احداث یک سد دیگربر روی رودخانه هیرمند که تنها یک روز پس ازاخطاردولت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت نشان داد که پشت لجاجت ودهن کجی های این گروه، رژیم های جنایتکاری نظیرآمریکا وصهیونیسم بین الملل قراردارند و طالبان عروسک های خیمه شب بازی بیش نیستند.

واکنش برخی جریان های ضدانقلاب به ظاهر ایرانی و برخی عوامل داخلی ورسانه های وابسته به آنان و نیزبرخی  سیاسیون سرخورده که دچارافسردگی حاد هم شده اند  جالب توجه بود. آنان به ازای اینکه با دولت. کشوروملت خود علیه عامل خارجی متجاوزبه حقوق حقه ملت ایران هم صدا ومتحد شوند تلاش کردند که تذکر قاطع، صریح وشجاعانه رئیس جمهورمنتخب ملت ایران را با طنز و تمسخر به حاشیه برده وکم اهمیت نشان بدهند. ودرمقابل پاسخ توهین آمیز،غیرحرفه ای و خارج از عرف دیپلماتیک طالبان را در قالب طنز و طعنه برجسته کنند.

بدیهی است جمهوری اسلامی ایران پس از چند دهه صبوری و رعایت حسن همجواری در مقابل دهن کجی وبی تفاوتی دولت های متعدد حاکم برافغانستان اکنون با اتخاذ رویکردی عزتمندانه تا استیفاء حقوق حقه ملت ایران از حاکمان افغانستان ذره ای کوتاه نخواهد آمد.

امیدواریم که حاکمان موقت افغانستان خواسته برحق ومسلم  دولت و ملت ایران را بپذیرند وملت ایران را وادار به اتخاذ تصمیمی نکنند که پشیمانی آنان را درپی داشته باشد.

در پایان به کشورها، شرکت ها و پیمانکاران خارجی که در پروژه «جنایت زیست محیطی» محروم سازی  حق آبه ملت ایران ازهیرمند مشارکت دارند هشدار می دهیم که هرچه سریع تراین کارگاه ها را ترک کنند چرا که چنانچه گروه طالبان پیام دیپلماسی و برادرانه رئیس جمهورملت ایران واعزام هیئت نظارت فنی جمهوری اسلامی ایران را برای بررسی میزان ذخایر آب هیرمند نپذیرد، دولت جمهوری اسلامی ایران گزینه های دیگری را اجراء خواهد کرد که خطرجدی وتنبیه  همه‌ی کسانی که در این «جنایت زیست محیطی» نقش دارند را در پی خواهد داشت.

البته ناگفته نماند که ملت و دولت ایران گزینه های  فراوانی روی میز دارند که اگر لازم باشد بدون  حتی شلیک یک تیر برای سرعقل آوردن حاکمان موقت افغانستان آنها را عملی خواهندکرد.

 

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
0
باسلام ازاینکه بعضی هاسعی به بی اهمیت نشان دادن صحبتهای اقای رئیسی درموردحقابه ایران ازهیرمندرادارندشکی نیست اما ایا شماکه این گزارش راتهیه کردید دلتان برای مردم سیستان سوخته
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار