کد خبر: 1158270
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
نامزد ائتلاف ملت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رای دادن اتباع ترکیه‌ای ساکن خارج در این دور را یک «وظیفه ملی» خواند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «کمال قلیچداراوغلو»، نامزد ائتلاف «ملت» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رقیب «رجب طیب اردوغان» در دور دوم این انتخابات در ضمن برگزاری رای‌گیری زودهنگام دور دوم در سفارتخانه‌های ترکیه در خارج گفت، شرکت شهروندان ترکیه‌ای در انتخابات یک «وظیفه ملی» است.

به نوشته «خبرگزاری آلمان»، رای گیری زودهنگام برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از روز شنبه به مدت چهار روز برای اتباع ترکیه‌ای ساکن خارج این کشور شروع شده است.

قلیچداراوغلو که بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی کمیسیون عالی انتخابات ترکیه توانست در دور اول به عنوان نامزد ائتلاف «ملت»، ۴۴.۸۸ درصد رای کسب کند،‌ در یک پیام ویدیویی که در توئیتر منتشر کرد خطاب به اتباع ترکیه‌ای ساکن خارج گفت:«هر کجای جهان که باشید، رفتن شما به پای صندوق‌های رای برای شرکت در این انتخابات یک وظیفه ملی است.»

قلیچداراوغلو برای هشدار به حامیانش، به همه‌پرسی سال ۲۰۱۸ ترکیه که در نتیجه آن رجب طیب اردوغان قدرتهای اجرایی گسترده‌ای کسب کرد، اشاره کرد.

این نامزد ریاست جمهوری مخالفان رجب طیب اردوغان گفت:‌ «شما دیدید که بعد از همه‌پرسی قبلی چه اتفاقی افتاد. این انتخابات آخرین فرصت خروج برای کشور ما است. به پای صندوق‌های رای بیایید و به نفع وطنتان رای دهید.»

بسیاری از ناظران برقراری نظام ریاست جمهوری اجرایی در ترکیه بعد از آن همه‌پرسی را که سبب اعطای اختیاراتی فوق العاده به رئیس جمهور شد، به عنوان یکی از دلایل وخامت وضعیت حقوق بشر، روابط آن با متحدان غربی و همچنین اقتصاد در حال افول ترکیه ذکر کرده‌اند.

قلیچداراوغلو مشوق‌هایی برای اتباع ترکیه‌ای ساکن خارج کشور از کاهش مالیات گرفته تا برخورداری از خدمات عمومی برابر در ضمن حضور در کشور را وعده داد. او اضافه کرد: «من از صمیم قلبم معتقدم که شما از این مبارزه برای دموکراسی حمایت خواهید کرد.»

اردوغان در توئیتی که روز جمعه منتشر کرد، ائتلاف حامی قلیچداراوغلو را متهم به شراکت با گروه ممنوعه «حزب کارگردان کردستان» (پ.ک.ک) و همچنین «رسانه‌های جهانی و امپریالیست‌ها» کرد.

اردوغان که بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات ترکیه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴ مه، ۴۹.۵۲ درصد رای کسب کرد با اختلاف خیلی کمی نتوانست حدنصاب ۵۰ درصدی برای کسب پیروزی در این دور را به دست بیاورد.  

قلیچداراوغلو اخیرا در تلاش برای اتخاذ مواضع ملی‌گرایانه وعده داد که تا «۱۰ میلیون» پناهجو را از ترکیه به کشورهای وطنشان مسترد کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار