کد خبر: 1157499
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
فرمانده نیروی دریایی روسیه:
فرمانده نیروی دریایی ارتش روسیه به ایران آمده و در این سفر با برخی فرماندهان نظامی ایران دیدار کرده است. صحبت در مورد همکاری‌های نظامی فیمابین و از جمله، مانور نظامی مشترک و نیز دعوت از فرماندهان ایرانی برای حضور در مراسم رژه یگان‌های دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ از جمله موضوعات مورد صحبت در این دیدار‌ها بود.

فرمانده نیروی دریایی روسیه همچنین سفر دور دنیای ناوگروه ایران را تحسین کرد.
ناوگروه۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از طی ۶۳هزار کیلومتر مسیر دریایی، روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرد. این ناوگروه از ۲۹شهریور سال۱۴۰۱ به مأموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده و بیش از ۳۵هزار مایل دریایی معادل ۶۳هزار کیلومتر را به منظور ارسال پیام صلح و دوستی به کشور‌های حاشیه شمال اقیانوس هند، اقیانوس‌های آرام و اطلس و تقویت مراودات چندجانبه نیرو‌های دریایی کشور‌های در طول مسیر مأموریت خود برای آیندگان به یادگار گذاشته است. «صلاله» آخرین ایستگاه ناوگروه۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران است و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت خواهند کرد تا سرانجام با طی حدود ۲هزار کیلومتر مسیر باقی مانده در بندرعباس پهلوگیری کنند.
لزوم تقویت مثلث نظامی ایران، چین، روسیه
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دیدار دریاسالار نیکولای یومنوف، فرمانده نیروی دریایی روسیه ضمن خیرمقدم، از همکاری‌های نیروی دریایی روسیه در اجرای مسابقات ارتش‌های جهان و اجرای رزمایش مشترک ایران چین و روسیه قدردانی کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: حضور ناوگان نیروی دریایی روسیه در سه رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه بسیار ارزشمند بود، به ویژه حضور در رزمایش اخیر حاوی پیام مهمی برای دشمن مشترک‌مان بود.
دریادار ایرانی افزود: دشمن تلاش می‌کند مثلث ایران، چین و روسیه را درگیر کند که ما نتوانیم همکاری‌های لازم را داشته باشیم، ولی به لطف خدا، همکاری‌ها و اقدامات خوبی داشته و داریم و لازم است این ارتباط و همکاری‌ها بیش از پیش تقویت شود.
وی با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته مشترک، بر تعامل بیشتر در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه آموزشی و فنی تأکید کرد.
دعوت از دریادار ایرانی برای بازدید از رژه یگان‌های دریایی روسیه
دریاسالار نیکولای یومنوف نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با امیر دریادار ایرانی گفت: امیدوارم این سفر موجب پیشرفت بیش از پیش روابط نیروی دریایی دو کشور شود.
وی افزود: تصمیم برگزاری برخی از مسابقات ارتش‌های جهان در کشور ایران تصمیم درست و بجایی بود و لازم است در این زمینه تلاش‌های‌مان را بیشتر کنیم.
فرمانده نیروی دریایی روسیه با تأکید بر اهمیت ارتباط نیروی دریایی دو کشور و همکاری‌های خوب این دو نیرو اضافه کرد: ما نباید در این نقطه متوقف شویم بلکه باید روزبه روز روابط‌مان ارتقا دهیم.
وی با استقبال از پیشنهاد‌های دریادار ایرانی گفت: آمادگی داریم هر چه زودتر در این موارد به توافق دوجانبه دست یابیم و آن‌ها را عملیاتی کنیم. ما مطمئن هستیم در مسیر درست حرکت می‌کنیم.
فرمانده نیروی دریایی روسیه از امیر دریادار ایرانی دعوت کرد در رژه سالروز تأسیس نیروی دریایی ارتش روسیه در سن‌پترزبورگ حضور یابد و از یگان‌های نیروی دریایی این کشور بازدید کند.
تعبیر ویژه فرمانده نیروی دریایی روسیه از سفر ناوگروه ۸۶ ایران
دریاسالار نیکولای یومنوف روز دوشنبه در حاشیه دیدار با امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به مأموریت ناوگروه۸۶ نیروی دریایی ارتش و سفر به دور کره زمین گفت: قطعاً ناوگروه یک کشور ابرقدرت می‌تواند دور کره زمین را طی کند.
وی افزود: خیلی برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که چنین ناوگروهی دارد و می‌تواند به دور کره زمین سفر کند، خوشحالم. انجام این مأموریت موفقیت‌آمیز نشان از آمادگی فنی، تجهیزات، آموزش و تجربه بالای کارکنان آن دارد.
دریادار سیاری: ارتش ایران آماده همکاری‌های مشترک با روسیه است
دریاسالار «نیکولای یومنوف» فرمانده نیروی دریایی روسیه با حضور در ستاد فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش نیز دیدار و گفتگو کرد.
دریادار سیاری در این دیدار ضمن خوشامدگویی و خیر‌مقدم تأکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده اجرای همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف از جمله بازدید‌های متقابل، ارتقای کیفیت مسابقات نظامی، گشت‌ها و رزمایش‌های مشترک دریایی، تأمین امنیت اقتصادی، اقدامات ضدتروریسم، امداد و نجات و آموزش‌های دریایی، کمک‌رسانی به ناو‌ها و زیردریایی‌های آسیب‌دیده با کشور دوست و هم‌پیمان روسیه است.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به راهبرد استکبار جهانی در مسیر سلطه‌جویی بر سایر کشور‌ها و ایجاد جهان تک‌قطبی گفت: بعد از دهه ۹۰ میلادی که جهان دوقطبی دچار تحول شد، استکبار با ایجاد گروه‌های تکفیری و تروریستی همچون داعش یا در غرب روسیه با نزدیک شدن به مرز‌های این کشور به دنبال سلطه‌جویی با هدف تأمین منافع نامشروع خود بود.
دریادار سیاری با اشاره به اینکه استعمار فرانو با حضور استکباری خود در منطقه راه به جایی نبرد و در بیشتر کشور‌ها این رویکرد استکباری با مخالفت‌های شدید مواجه شد و با ظهور قدرت‌های جدید دنیا به سمت چندقطبی شدن حرکت کرد، افزود: هر چقدر شناخت ما نسبت به استکبار بیشتر باشد، بهتر می‌توانیم با آن‌ها مقابله کنیم.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش در ادامه با اشاره به کلام نورانی فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) که فرمودند «ایران اسلامی اهل تعرض به هیچ کشوری نیست»، تصریح کرد: به رغم اینکه ما اهل تسلط و تعرض به هیچ کشوری نیستیم، اما در مقابل هرگونه تهدید و سلطه استکباری می‌ایستیم و در این راستا همکاری و هم‌افزایی خود را با کشور‌های دوست و هم‌پیمان از جمله روسیه تقویت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه برای مقابله با استکبار و جلوگیری از هرگونه تسلط‌خواهی آن باید هوشیار باشیم تا غافلگیر نشویم، افزود: برای تأمین امنیت و آرامش منطقه باید قوی باشیم و قوی شدن مؤلفه‌های متعددی دارد که در داخل هر کشوری این مؤلفه‌ها اثرگذار است. همچنین برای مقابله با استکبار باید با هم اتحاد و هم‌افزایی داشته باشیم و از تجارب یکدیگر استفاده کنیم، به‌گونه‌ای که این هم‌افزایی‌ها موجب بازدارندگی مؤثر شود.
دریادار سیاری با اشاره به اهمیت راهبردی بهره‌برداری از دریا و منابع آبی به عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌های تأمین‌کننده قدرت و ثروت گفت: از نگاه ما، دریا منبع قدرت و ثروت است و هر کس بتواند از منابع خدادادی دریا‌ها بهره‌برداری کند، موفق است. تاریخ هم ثابت کرده است آن‌هایی که به خوبی از دریا استفاده کرده‌اند، توفیقات بسیاری کسب کرده‌اند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی با تدبیر رهبر معظم انقلاب بهره‌برداری مناسب‌تر از دریا را در دستورکار قرار داد و به ویژه پس از دزدی دریایی در خلیج عدن، نیروی دریایی ارتش حضور مقتدرانه خود را در دریا‌ها و آب‌های آزاد و بین‌المللی توسعه داد و مقتدرانه در مقابل دزدان دریایی ایستاد و حتی به بسیاری از کشور‌های جهان نیز کمک کرد.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران الحمدلله امروز یک نیروی توانمند است که به بسیاری از بنادر دریایی جهان از جمله سن‌پترزبورگ روسیه سفر کرده و دارای کارکنانی مؤمن، علاقه‌مند و با دانش بوده و از تجهیزات سطحی و زیرسطحی مناسب و به‌روزی برخوردار است و امسال نیز موفق شد دور دنیا را با ناو ایرانی دنا مقتدرانه طی کند که این نشان‌دهنده توانمندی و بالندگی این نیروی راهبردی است.
در ادامه این دیدار، دریاسالار «نیکولای یومنوف» فرمانده نیروی دریایی روسیه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ستاد فرماندهی ارتش و دیدار با دریادار سیاری بر گسترش همکاری‌های مشترک بین نیرو‌های دریایی دو کشور تأکید کرد و گفت: ایران و روسیه دارای ریشه‌های قدیمی و تاریخی مشترک هستند و بخش مهمی از فرهنگ و تمدن امروز جهان متأثر از تاریخ و فرهنگ این دو کشور است و مایه افتخار است که امسال نیز ناوگروه‌های ایرانی در رژه دریایی ما در سن‌پترزبورگ شرکت کنند و در سایر زمینه‌ها نیز همکاری‌های مشترک و متقابل توسعه یابد.
گفتنی است در پایان این دیدار، لوح یادبود (کرست) مابین معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی دریایی فدراسیون روسیه مبادله شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار