کد خبر: 1157128
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
با مشارکت ایران در بازسازی ارتش سوریه، جورچین محاصره رژیم صهیونیستی کامل‌تر خواهد شد؛ ضمن اینکه کشورهای متجاوز و اشغالگر آمریکا و ترکیه نیز دیگر امکان تداوم حضور نامشروع و غیرقانونی در خاک سوریه را نخواهند داشت.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع پرس،‌ در دیداری که هفته گذشته بین سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و سپهبد «محمود ابراهیم» رئیس ستاد کل ارتش سوریه در تهران صورت گرفت، سرلشکر باقری از آمادگی کشورمان برای بازسازی ارتش سوریه خبر داد و بر ضرورت تقویت محور مقاومت تأکید کرد.

در همین راستا، امیر سرتیپ «آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز در دیدار با همتای سوری خود که حدود دو هفته پیش در کشور سوریه صورت گرفت، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت کارخانه، راه‌اندازی خطوط تولید محصولات راهبردی دفاعی در سوریه، و تجهیز نیرو‌های مسلح این کشور به پیشرفته‌ترین تسلیحات دفاعی تأکید کرد.

امیر آشتیانی همچنین اخیراً در دیدار با رئیس ستاد ارتش سوریه که در ایران انجام شد، مجدداً بر آمادگی کشورمان برای کمک به توسعه زیرساخت صنایع دفاعی سوریه تأکید کرد.

این اعلام آمادگی‌ها و تمایل کشورمان برای مشارکت در بازسازی ارتش یک کشور جنگ‌زده، حاکی از توانمندی‌های روزافزون و ظرفیت‌های گسترده‌ای است که طی سال‌های اخیر در سطح نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

در واقع، ایران اسلامی با تجربه موفق حضور مستشاری و تعاملات نظامی با سوریه در مصاف با داعش، جبهه‌النصره و ده‌ها گروهک تروریستی مورد حمایت غرب، هم‌اکنون به سطحی از توانمندی در حوزه دفاعی دست یافته است که می‌تواند علاوه بر تأمین تمامی تجهیزات نظامی و تسلیحات مورد نیاز خود و گروه‌های مختلف جبهه مقاومت، فعالیت خود در این عرصه را در سطح بالاتری گسترش دهد و این بار به جای حمایت نظامی و تجهیزاتی از یک یا چند گروه، ملزومات حوزه دفاعی و نظامی یک کشور را تأمین کند.

بر این اساس، تجهیز ارتش سوریه به سامانه‌های پدافند هوایی از اولویت‌های تعاملات دفاعی دو کشور محسوب می‌شود؛ زیرا ضعف سوریه در این حوزه موجب شده که رژیم صهیونیستی به دفعات حریم هوایی سوریه را نقض و با حملات پیاپی هوایی به نقاط مختلف سوریه، آرامش و امنیت را از مردم این کشور سلب کند.

هرچند که استقرار سامانه‌های پدافندی روسی تا حدی مانع از حملات صهیونیست‌ها شده، اما این سامانه‌ها در قبال تسلیحات دورایستا کارآمدی مطلوبی نداشته است؛ لذا پدافند هوایی سوریه جهت ارتقاء عملکرد و انجام صحیح مأموریت خود، نیازمند این است که از سامانه‌های راداری و موشکی به‌روز و مطمئن‌تری بهره بگیرد.

سامانه «باور ۳۷۳» که اخیراً آزمایش موفقی را در رهگیری و انهدام اهداف برد بلند پشت سر گذاشته است، سامانه «سوم خرداد» که گران‌قیمت‌ترین و بلندپروازترین پهپاد جاسوسی رادارگریز آمریکا را در آسمان جنوب کشور سرنگون کرد و سامانه پیشرفته «۱۵ خرداد» با توجه به نوع عملکردی که دارند، می‌توانند به‌عنوان گزینه‌هایی مناسب، نیاز‌های پدافند هوایی سوریه را مرتفع و دشمنان جبهه مقاومت از جمله رژیم اشغالگر قدس را با چالش‌هایی جدی در عرصه نبرد‌های هوایی، مواجه کنند.

گام بعدی در تقویت توان رزم و بازسازی ارتش سوریه، تجهیز این ارتش به توان موشکی است؛ توانی که گروه‌های مختلف مقاومت از یمن و عراق گرفته تا فلسطین و لبنان از آن بهره‌مند هستند. در واقع موشک نخستین سلاح بازدارنده‌ و مؤثری است که جبهه مقاومت توانست در پاسخ به خوی تجاوزگری و جنایات رژیم صهیونیستی، علیه این رژیم از آن استفاده کند.

برخورداری محور مقاومت از توان موشکی در نبردهای متعددی که از سال‌ ۲۰۰۶ میلادی (جنگ ۳۳ روزه) تا به امروز میان ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطین صورت گرفته، تأثیرات مهمی در پی داشته و هر بار که صهیونیست‌ها آغازگر جنگی بوده‌اند، با پاسخ قاطع موشکی نیروهای مقاومت مجبور به ارائه درخواست آتش‌بس و پذیرش خواسته‌های نیروهای مقاومت شده‌اند.

اما مرحله بعدی همکاری نظامی میان ایران و سوریه، می‌تواند تجهیز ارتش جمهوری عربی سوریه به توان پهپادی باشد؛ چرا که پهپادها به توجه به پیشرفت‌هایی که در این حوزه شاهد آن بوده‌ایم، می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در نبردها داشته باشند؛ همچنان‌که در آخرین جنگ واقع شده در قره‌باغ و همچنین جنگ اوکراین، شاهد عملکرد مؤثر پهپادها بوده‌ایم.

جمهوری اسلامی ایران که هم سابقه تجهیز گروه‌های مقاومت به انواع مختلفی از پهپادها را در کارنامه دارد و هم از تجربه ساخت کارخانه تولید پهپاد در کشوری دیگر (تاجیکستان) برخوردار است، مسلماً می‌تواند گزینه تجهیز ارتش سوریه به انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی (انتحاری) را هم در ردیف برنامه‌های خود برای کمک به بازسازی ارتش سوریه قرار دهد.

به این ترتیب، جورچین محاصره رژیم صهیونیستی کامل‌تر خواهد شد؛ ضمن اینکه با بازسازی و ارتقای توان دفاعی ارتش سوریه، کشورهای متجاوز و اشغالگر آمریکا و ترکیه دیگر امکان تداوم حضور نامشروع و غیرقانونی در خاک سوریه را نخواهند داشت و دولت سوریه در آینده خواهد توانست مجدداً حاکمیت خود را بر سراسر نقاط این کشور و از جمله جولان اشغالی، اعمال کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار