کد خبر: 1154817
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر گفت: با ارتقاء سواد سلامت در بین افراد جامعه بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و سلامت عمومی رفع میشود.
بهاره عشقی صابر

علیرضا عباسی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر به مناسبت هفته سلامت در گفتگویی با خبرنگاران اظهار کرد: هفته سلامت فرصتی است تا اقشار مختلف جامعه را به مقوله سلامت جلب کنیم، اگر سواد سلامت مردم ارتقا یابد بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت و سلامت عمومی رفع میشود.

وی افزود: در هر جامعه‌ای که مشارکت مردم در زمینه سلامت بیشتر باشد دسترسی به سلامت و تحقق آن بیشتر است، مشارکت مردم را می‌توان با ارتقاء سطح آگاهی از حقوقشان و بالا بردن سواد سلامت افزایش داد.

عباسی با اشاره به برنامه‌های هفته سلامت بیان کرد: در هفته سلامت که از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه با شعار "سلامت برای همه با پزشکی خانواده" نامگذاری شده ویژه برنامه هایی در جهت ارتقای سلامت جامعه و افزایش خدمات بهداشت و درمان در سطح شهرستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر با همکاری و همراهی ارگانها و نهادها اجرا می شود.

وی تاکید کرد: پزشکی خانواده، پوشش همگانی سلامت، جوانی جمعیت و سالمندی سالم، دسترسی عادلانه به سلامت، جامعه سالم و رشد تولید، اقتصاد خانواده و پزشکی خانواده، سلامت و رسانه، پزشکی خانواده و سبک زندگی سالم عناوین روزهای هفته سلامت است که متناسب با هر عنوان ویژه برنامه ای در سطح شهرستان به اجرا درمی آید.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر گفت: با توجه به اینکه طرح پزشک خانواده در حال حاضر در دو استان مازندران و فارس از سال گذشته به اجرا درآمد، بر اساس تصمیم وزارت بهداشت قرار است این طرح در سایر استان‌ها نیز به اجرا درآید که در استان تهران و در شهرستان اسلامشهر طرح پزشک خانواده به صورت پایلوت در بخش چهاردانگه اجرا میشود که در حال تدارک سازوکار اجرایی آن هستیم.

وی باتاکید بر اینکه با تدابیر پیشگیرانه می توان هزینه های درمان را کاهش داد، تصریح کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت ۲۵ درصد از ظرفیت تامین سلامت مردم را در اختیار دارد و مابقی ظرفیت‌ها خارج از اختیارات وزارت بهداشت و درمان است که برای تحقق آن نیاز به تغییر رویکرد و افزایش همکاری بین بخشی جامعه با حوزه سلامت است، توجه جامعه به سلامت و خودمراقبتی را میتوان با ارتقای سطح سواد سلامت در جامعه ایجاد کرد که در این صورت با ایجاد خانواده سالم، جامعه سالم را رقم زد.

این مقام مسئول در حوزه بهداشت اسلامشهر ادامه داد: در حوزه سلامت و درمان در حال حاضر بالغ بر ۱۷۰ برنامه در قالب نظام شبکه، در شهرستان اسلامشهر به جامعه هدف خدمات ارائه می دهد که در بحث تکلیف قانونی و اجرایی شدن طرح گسترش سلامت با همت و تلاش همه پرسنل و مدیران اداره بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر، ۱۰۰ درصد مردم تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی به وجود ۱۹ مرکز خدمات جامع سلامت، ۱۲ خانه بهداشت و ۴۰ پایگاه سلامت و مراکز خدمات درمان و ترک اعتیاد در شهرستان اسلامشهر اشاره کرد و گفت: خدمات بهداشتی مورد نیاز شهروندان در این مراکز برای گروه های سنی مختلف به صورت رایگان ارائه می‌شود، در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۰۰ هزار مراجعه به مراکز بهداشتی تحت پوشش شبکه قریب ۳/۵ میلیون خدمات برای گروه های سنی مختلف ارائه داده شده که آمار این مراجعات و خدمات در سامانه سلامت ثبت و ضبط شده است.

رئیس شبکه بهداشت اسلامشهر با ارائه گزارشی از اقدامات این شبکه بیان کرد: در حوزه بهداشت محیط با توجه به وجود بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در سطح منطقه طی یک سال گذشته از مجموعه ۸۳۲۲ مورد بازدید، تعداد ۶۵۲۱ مورد اخطار بهداشتی، ۵۳۷ مورد پلمپ و ۸۵۶ مورد اخطار و ارجاع به دستگاه قضایی از سوی بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح نوروزی تشدید نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین گفت: با اجرای طرح نوروزی تشدید نظارت‌ها ۲۰۰۸ مرکز مورد بازدید قرار گرفته که ۱۷ مورد پرونده اخطار و ارجاع به دستگاه قضایی صادر و ۱۰ واحد متخلف پلمب شد و در این مدت تعداد ۱۳ مورد شکایت مردمی در سامانه ۱۹۰ ثبت و مورد رسیدگی قرار گرفته و بیش از ۱۶۰ کیلو گرم مواد غذایی فاسد کشف و معدوم سازی شده است.

عباسی با بیان اینکه در راستای ارتقاء سواد سلامت به خودمراقبتی و سبک زندگی سالم به عنوان یک رکن نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: برپایی ایستگاه ها و غرفه های آموزشی، غربالگری و ترویج سبک زندگی سالم، نواختن زنگ سلامت در مدارس وبرگزاری مسابقه های فرهنگی آموزشی با محوریت سلامت از ویژه برنامه های گرامیداشت هفته سلامت است که درسطح شهرستان با همکاری  مراکز آموزش عالی و ادارات و نهادها اجرا می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر