کد خبر: 1154180
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
مدیر اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش ۲/۵ درصدی فرزند آوری سوم و ۱۵ درصدی فرزند چهارم و بیشتر در کشور خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، صابر جباری روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: سیاست داشتن یک یا ۲ فرزند در جامعه تغییر یافته و روند تولد فرزندان سوم به بعد افزایشی بوده است.

وی با اشاره به کاهش موالید ۳/۷ درصدی در کشور، اظهار داشت: خراسان رضوی، اصفهان و تهران دارای بیشترین کاهش موالید بودند، اما در عین حال روند الگوی فرزندان بیشتر در خانواده رو به تغییر و افزایش است.

جباری تصریح کرد: مرکز جوانی جمعیت در وزارت بهداشت در زمینه مراقبتی، آموزشی و مشاوره خدمات ارائه می‌دهد و تسهیل ازدواج موفق و پایدار باروری سالم و ترویج زایمان طبیعی، تشخیص زودهنگام ناباروری و درمان به موقع و ... از برنامه‌های مهم است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در سال گذشته رقم خورد، ادغام طب ایرانی در نظام شبکه بود که این اقدام در ۱۵ دانشگاه انجام شد.

جباری تصریح کرد: سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳.۷ درصد تهران خراسان رضوی و اصفهان کاهش موالید داشتیم. البته الگو‌های باروری تغییر کرده و در تولد فرزندان سوم رو به افزایش است.

سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان

جباری با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور است افزود: گیلان، البرز و مازندران دارای سالمندان بیشتر هستند و شیب سالمندی رو به افزایش است.

مدیر اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت درباره سالخوردگی گفت: بیشترین توزیع سالمندی بین ۶۷ تا ۷۴ سال و ۹۴ درصد بیمه پایه و ۳۱ درصد بیمه تکمیلی دارند و نیاز است پوشش بیمه تکمیلی افزایش پیدا کند. همچنین در بحث سالخوردگی جمعیت باید بتوانیم جوانی جمعیت را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: ۱۰ درصد جمعیت سالمندی در کشور داریم و راهبرد وزارت بهداشت تدبیر سالمندی سالم است، زیرا بیشترین سالخوردگی ۶۵ تا ۷۰ سال ۹۴ درصد سالمندان بیمه پایه و
۳۱ درصد بیمه تکمیلی دارند که باید پوشش بیمه‌ای افزایش یابد، زیرا بروز بیماری‌ها در این دوره سنی زباد است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت سالمندی در سال ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ بسیار افزایش می‌یابد و باید خدمات مراقبتی و بهداشتی مجهز شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار