کد خبر: 1153164
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تاکید رئیس جمهور چرخه واحد‌های صنعتی و معادن کشور روی ریل قرار گرفته که نمونه آن بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، بعد از اینکه سال‌ها واحد‌های صنعتی، معادن و ظرفیت‌های اشتغالزایی استان کهگیلویه و بویراحمد خاک می‌خورد و بلاتکلیف مانده بود، با درایت مسوولان دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور در سفر دور اول

به این استان، واحد‌ها و ظرفیت‌های اشتغالزایی استان محروم کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ زیرساخت‌ها، نقشه راه تازه‌ای برای رونق و تولید پیدا کرده‌اند.

یکی از این ظرفیت‌ها معدن فسفات رسوبی بی‌نظیر شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که به همت دولت سیزدهم اکنون می‌بینیم که امید‌ها در دل جوانان و خانواده‌های جویای کار جوانه زده و چرخه آن روی ریل قرار گرفته است.

در سفر رئیس سازمان ایمیدرو به استان کهگیلویه و بویراحمد راهکاری جدیدی برای به حرکت در آوردن چرخه‌های تولید معادن این استان تدوین شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی دیگر از مسئولان کشوری به همراه نماینده کهگیلویه و جمعی از مسئولان استانی از محل احداث کارخانه‌های آهک هیدراته و فسفات چرام که قرار است در سفر اتی و پرامید رئیس جمهور به استان کلنگ زنی شود، بازدید کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این بازدید اظهار کرد: ما روی ریل جدیدی از کار قرار گرفته‌ایم، اما باید به آن سرعت دهیم تا به آن چیزی برسیم که انتظار مردم و مجموعه مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وجیه اله جعفری با بیان اینکه کار برای ما جدی است و نظر و همت دولت این است که اشتغالزایی را جانی دوباره دهد، گفت: حضور ما به این دلیل است که باید این کار به سرانجام برسد و عملیاتی شود.

وی با اشاره به این‌که تاکنون کار‌های زیادی شده است، اما انتظار می‌رود مجموعه استان در صدور پروانه‌های اکتشافی به سازمان صمت استان کمک کنند.

جعفری ابراز کرد: امروز در حال حفاری سه هزار متر هستیم تا با تعیین وضعیت زمین، بتوانیم طراحی‌های لازم آن را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فسفات‌ها آثار و شرایط بهتری دارند قطعاً با شرایط امروز، می‌توانیم آینده خوشی برای منطقه پیش‌بینی کنیم، اما کارخانه باید برای یک بازه زمانی بلندمدت پیشتیبانی ماده اولیه خود را داشته باشد و چنانچه کار را بر اساس بنیاد درست بنا نگذاریم، چند سال دیگر واحد‌های ما راکد خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اولویت ما بیشتر استان‌های کمتر توسعه یافته و محروم است و باید به هلدینگ غدیر کمک کنیم تا کارش را خوب انجام دهد.

جعفری با اشاره به شعار سال، گفت: ما برای مهار تورم، باید تولید را افزایش دهیم و برای تولید، باید بستر‌های آن را فراهم کنیم؛ زیرساخت و جذب سرمایه‌گذار بخشی از این بستر‌ها هستند و ما سرمایه‌گذار را پای کار آورده‌ایم و باید زیرساخت آن را هم فراهم کنیم و تا چند ماه آینده، آب، برق و گاز آن نیز فراهم خواهد شد.

وی با بیان این‌که حرکتی که در خصوص فسفات شروع شده یک حرکت بسیار جدی است، گفت: نوع فسفات چرام متفاوت از فسفاتی است که در جا‌های دیگر وجود دارد؛ تکنولوژی استحصال آن وجود ندارد و کار آن نیز زمان‌بر است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: به محض این‌که طراحی آن انجام شود، بلافاضله تا پایان سال باید شروع به ایجاد کارخانه کنیم.

جعفری با بیان این‌که هر چه ظرفیت بالاتر باشد، اشتغال بیشتری به دنبال خواهد داشت، گفت: ما ین موضوع را دنبال خواهیم کرد و همه کمک می‌کنیم که این مجموعه به سرانجام برسد.

همچنین مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر در حاشیه این بازدید نیز گفت: هلدینگ غدیر ذینفعانی دارد که عمدتاً از بازنشستگان نیرو‌های مسلح هستند و ما در جا‌هایی فعالیت اقتصادی می‌کنیم که در درازمدت بخش خصوصی نتوانسته در آن ورود و فعالیت کند؛ لذا قصد ما عمل است.

جاویدان محسنی در مورد اهمیت معدن، افزود: اقتصاد معدن در ادوار گذشته با افزایش جمعیت بشری، ارزش پیدا کرد و یکی از دلایلی که در گذشته در مورد معدن فعالیتی صورت نگرفته بود، قیمت پایین آن بود.

وی تصریح کرد:، اما حالا با افزایش جمعیت بشری، میزان مصرف کود‌های شیمیایی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: امروز ذخیره چرام به ارزش اقتصادی رسیده است و اگر دانش فنی و تخصص مهندسی در حوزه استخراج و فناوری باشد، می‌توانیم این ذخیره را استخراج کنیم. وی تأکید کرد: ما مدعی هستیم می‌توانیم با توسعه دانش، ذخیره اقتصادی فسفات چرام را استخراج، به کارخانه، حمل و فرآوری کنیم و در نهایت یک محصول نهایی تهیه نماییم.

محسنی عنوان کرد: در یک سال گذشته که ما در استان بوده‌ایم، برای اینکه استخراج را در زیر زمین توسعه دهیم، شروع به حفاری کردیم و در حالی که قبلاً این کار انجام شده بود، اما ما به دلایلی دوباره این کار را انجام دادیم. وی تأکید کرد: دستگاه حفاری برای این منطقه خریداری شده و از این منطقه نیز هیچ‌وقت خارج نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر ادامه داد: در فاز اول شروع کردیم سه هزار متر را حفاری کنیم تا رفتار ماده معدنی را در زیر زمین ارزیابی نماییم و متصوریم که قبل از آبان این کار به اتمام خواهد رسید.

محسنی تاکید کرد: در عین حال کار‌های کتشافی را باز کرده ایم و در همین خصوص سازمان صمت استان برای این کار، مجوز‌های لازم را صادر کرد و توانستیم کار‌های اکتشافی را برای نمونه‌برداری انجام دهیم.

وی تأکید کرد: مجموعه غدیر، بنیه مالی قابل توجهی دارد و وقتی از نظر مهندسی به نتیجه برسد کارش را بلافاصله شروع خواهد کرد. محسنی ادامه داد: فاز پرعیارسازی ما امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر در پایان صحبت‌هایش در خصوص زمین گفت: ۲۰ هکتار زمین در اختیار ما قرار گرفته و تا انتهای خردادماه یک قطعه زمین ۳۰ هکتاری هم به این زمین ۲۰ هکتاری الحاق خواهد شد و فضا برای کار مهیا می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در حاشیه بازدید نیز گفت: می‌توان گفت بالای ۲۰۰ ساعت برای این پروژه وقت گذاشته شد تا در نهایت امروز به اینجا رسید.

حجت الاسلام‌سید محمد موحد عنوان کرد: در جای خود به عنوان نماینده مردم برای مطالباتم فریاد سر می‌دادم و هیچ کوتاهی نخواهم کرد و در کنارش اگر توانستم چهار نفر را در مجموعه مشغول می‌کنم.

وی ابراز کرد: چشم امید مردم به این پروژه است که سامان جدی بگیرد و انتظار می‌رود ضمن مرتفع نمودن موانع زمینه برون رفت از این شرایط ترسیم شود.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با اشاره به شعار راهبردی امسال، تاکید کرد: حق این مردم است به علت التزام به رهبری و انقلاب، انتظارشان برآورده شود و اشتغال برای جوانان این مرز و بوم فراهم شود، زیرا در هر خانه حداقل یک بیکار وجود دارد و ممکن است ناامیدی و بحران را ایجاد کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار کرد: سفر معاون وزارت صمت به همراه شرکت‌های تصمیم‌گیر نشان دهنده اراده وزارت صمت برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در شهرستان چرام است. وی گفت: فسفات زمینه‌ساز ایجاد طرح‌های صنعتی و معدنی فراون است و سه پروژه در حوزه معدن چرام داریم.

کریم روزبهان ادامه داد: عملیات طرح فسفات در حال انجام است تا مشخص شود که ذخیره آن و موقعیت‌اش چگونه است تا بتوان جبهه کار عملیات حفاری فراهم شود.

وی عنوان کرد: طرح‌های منشعب از این معدن از جمله اسید فسفریک است که در کنار همین طرح آهک هیدراته در حال اجرا است و در سفر ریاست جمهوری کلنگ‌زنی خواهد شد.

روزبهان گفت: طرح آهک هیدراته را نیز خواهیم داشت که امروز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد عملیات اجرایی آن سرعت بیشتری بگیرد و عملیات سازه‌های مختلف آن به طور همزمان آغاز به کار کنند.

وی با بیان اینکه چنانچه این طرح به سرانجام برسد زمینه اشتغال مناسبی برای شهرستان فراهم می‌کند، گفت: در حال حاضر که عملیات اجرایی این سه پروژه در مراحل ابتدایی است، بالغ بر ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

وی تأکید کرد: به زودی با افزایش سرعت عملیات در جبهه‌های مختلف آن، زمینه اشتغال بیشتری فراهم خواهد شد؛ ضمن اینکه به بهره رسیدن آن‌ها اشتغال بسیار بیشتری ایجاد خواهد کرد.

#خبر_امید

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار