کد خبر: 1151696
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
وزیر خزانه‌داری آمریکا در سی ان ان اذعان کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و روسیه و سایر کشورها، سلطه دلار را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در گفت‌گو با سی ان ان اذعان کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و روسیه و سایر کشورها، سلطه دلار را در معرض خطر قرار می‌دهد، زیرا کشور‌های هدف به دنبال جایگزینی دلار هستند.

وی در این مصاحبه گفت: «زمانی که از تحریم‌های مالی مرتبط با نقش دلار استفاده می‌کنیم، این خطر وجود دارد که به مرور زمان هژمونی (سیطره) دلار را تضعیف کند.»

وی افزود: «البته، این اقدام (تحریم‌ها) چین و روسیه و ایران برای یافتن جایگزین دلار ترغیب می‌کند.»

البته این مقام آمریکایی مدعی شد، به دلایلی نمی‌توان برای دلار را که به عنوان ارز جهانی استفاده می‌شود، با همان ویژگی‌ها جایگزین یافت.

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا حدود ۱۲۰ هدف از جمله شرکت‌های چینی، اماراتی و ترکیه‌ای را برای تحت فشار قرار دادن روسیه به دلیل جنگ با اوکراین تحریم کردند.

به نوشته این گزارش، چین فعالانه تلاش می‌کند تا یوان را به عنوان جایگزینی برای دلار معرفی کند. در حالی که مسکو روابط سیاسی و اقتصادی خود با پکن را تقویت می‌کند، یوان چین از دلار آمریکا به عنوان پرمعامله‌ترین ارز در روسیه پیشی گرفته است.

ایران نیز تجارت دلار آمریکا با چین و روسیه را کاملا کنار گذاشته است. عربستان هم اعلام کرده به طور کامل از دلار‌های نفتی صرف نظر می‌کند و از یوآن استفاده خواهد کرد.

در این میان، هند نیز از ایده تجارت با ارز محلی برای تقویت صادرات حمایت کرده است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار