کد خبر: 1150697
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعای جا ماندن سگ‌های آمریکا در افغانستان را به دستمایه‌ای جدید برای انتقاد از دولت «جو بایدن» تبدیل کرد.

 «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در گزارشی جدید مسئول بخشی از آشفتگی‌ها در خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شناخته شد باز هم از دولت «جو بایدن» در این خصوص انتقاد کرد. 

دونالد ترامپ ادعا کرده که دولت جو بایدن سگ‌های ارتش آمریکا را هم در افغانستان جا گذاشته است. پنتاگون پیشتر این ادعاها را رد کرده بود. 

ترامپ که با شبکه بخری فاکس‌نیوز صحبت می‌کرد نخست به جا گذاشتن تجهیزات و تسلیحات آمریکا در افغانستان نیز اشاره کرد.

دونالد ترامپ گفت: «آنها سگ‌ها را جا گذاشتند- من عاشق سگ هستم... شما عاشق سگ هستند... سوال اول این است که آنها با سگ‌ها چکار کردند؟ بیشتر آنها سگ‌های ژرمن شگرد بودند. آنها را جا گذاشتند.»

او همچنین گفته که آمریکا نباید در جریان تخلیه نیروها مجموعه‌ای از تجهیزات گران‌قیمت نظامی را در افغانستان جا می‌گذاشت.  

دولت جو بایدن در گزارشی رسمی درباره تصمیمات مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دونالد ترامپ و بی‌برنامگی‌های دولت او را تا حد زیادی در خروج آشفته از آن کشور مقصر کرده بود. 

در نسخه غیرمحرمانه این گزارش که پنجشنبه منتشر شد آمده است: «تصمیم‌های رئیس‌جمهور بایدن برای اجرای خروج از افغانستان تا حد زیادی به دلیل شرایط ایجادشده توسط رئیس‌جمهور ماقبل او محدود شده بود.»

در این گزارش تصریح شده وقتی ترامپ در سال ۲۰۱۷ قدرت را به دست گرفت بیش از ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور داشتند و او دستور داده بود در سال آخر حضورش در قدرت شمار این نظامیان به ۲۵۰۰ نفر کاهش پیدا کند. 

در این خلاصه گزارش ادعا شده که دولت ترامپ هیچ برنامه‌ای برای نحوه اجرای خروج نظامیان و تخلیه افغانستانی‌های متحد آمریکا ارائه نکرده بود. 

در این گزارش آمده است: «رئیس‌جمهور بایدن به پایان دادن به جنگ افغانستان متعهد شده بود اما هنگامی که روی کار آمد با واقعیت‌های سختی که دولت ترامپ برای او به جا گذاشته بود مواجه شد.»

کاخ سفید گفته عدم تعامل از سوی دولت ترامپ بار دیگر ضرورت هماهنگی‌های موثر در فرایند انتقال قدرت را یادآوری می‌کند. 

دولت ترامپ به دلیل آنکه معتقد بود جو بایدن با تقلب انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را برده قبل از روی کار آمدن بایدن از انجام تعاملات مرسوم و لازم برای انتقال قدرت خودداری کرد.

کاخ سفید گفته بایدن و تیم او به خوبی از چالش‌های مربوط به خروج از یک منطقه جنگی بعد از ۲۰ سال مطلع بودند. در این گزارش همچنین تصریح شده ترامپ با آنکه برای خروج نظامیان آمریکایی موعد تعیین کرده بود برنامه‌ای برای اجرای آن مشخص نکرده بود.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار