کد خبر: 1150437
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
فیلسوف و زبان‌شناس برجسته آمریکایی آنچه اکنون در روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال رخ دادن است را بسیار قابل توجه خواند و گفت اولین بار است که رهبری این رژیم آشکارا از رهبری آمریکا گسسته شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «نوآم چامسکی» فیلسوف و زبان‌شناس برجسته آمریکایی در گفتگو با شبکه الجزیره در اشاره به اظهارات اخیر مقام‌های صهیونیست، آنچه اکنون در روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال رخ دادن است را بسیار قابل توجه خواند و گفت اولین بار است که رهبری این رژیم آشکارا از رهبری آمریکا گسسته شده است.

چامسکی گفت: در واقع، اولین بار است که رهبری اسرائیل آشکارا از رهبری آمریکا دور شده و دولت جدید (کابینه نتانیاهو) بویژه شخصیت‌های مهم آن مثل بن گویر (وزیر امنیت داخلی تل‌آویو) و اسموتریچ (وزیر دارایی رژیم صهیونیستی) به راحتی به ایالات متحده می‌گویند «گمشو».

چامسکی افزود: نتانیاهو اظهارات تندی را با گفتن این که «ما یک کشور مستقل هستیم و کاری را که می‌خواهیم انجام می‌دهیم، به آنچه شما می‌گویید اهمیت نمی‌دهیم» بیان کرد. اولین بار است که تقابل به این روشنی (آشکار شده) است و مشخص نیست آمریکا چطور پاسخ خواهد داد.

وی ضمن بیان این که «برای اولین بار تاکنون، دو یا سه سال پیش، یک آمریکایی یک نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را معرفی کرد که در آن از آمریکا درخواست کرد کمک به اسرائیل را با توجه به قانون ایالات متحده مورد بازبینی قرار دهد»، افزود «فکر می‌کنم همه این‌ها در حال جلو رفتن است و در آینده می‌تواند منجر به تغییرات بزرگ شود». به گفته وی، این تا حد زیادی بر مبنای تغییرات اساسی در افکار عمومی است.

اخیراً اظهارات بایدن رئیس جمهور آمریکا که در آن خواستار کنار گذاشته شدن اصلاحات قضایی جنجالی مد نظر نتانیاهو شده بود، واکنش شدید اعضای کابینه وی را به همراه داشت و عصبانیت ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی تل‌آویو را برانگیخت.

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از اظهارات بایدن انتقاد و آن‌ها را مصداق «دخالت در امور داخلی اسرائیل» توصیف کرد. ایتمار بن گویر به رئیس جمهور آمریکا و رویکرد کاخ سفید در خصوص تحولات سرزمین‌های اشغالی حمله کرد و گفت: «آن‌ها باید درک کنند که اسرائیل یک کشور مستقل است و ستاره دیگری در پرچم ایالات متحده نیست».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم طی پیامی توئیتری مجدداً از مواضع کابینه خود برای ایجاد تغییرات ساختاری در نظام قضایی رژیم صهیونیستی دفاع کرد و در جواب بایدن نوشت: «اسرائیل کشوری مستقل است که تصمیمات خود را بر اساس خواست مردم خود می‌گیرد و نه بر اساس فشار‌های خارج از کشور از جمله بهترین دوستان».

تنش ایجاد شده بین مقامات کاخ سفید و اعضای کابینه تل‌آویو موجب شد تا یائیر لاپید رئیس مخالفان در سرزمین‌های اشغالی در خصوص تبعات آن هشدار دهد. او در پیامی توئیتری ضمن محکوم کردن مواضع کابینه نتانیاهو، نوشت: «اسرائیل برای چندین دهه نزدیک‌ترین متحد ایالات متحده بود، افراطی‌ترین دولت در تاریخ این کشور طی سه ماه آن را خراب کرد».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار